رنگ باختن ادعاهای کیهان و تندروها درباره اکثریت داشتن در بهارستان

مجلس ایران در یکم نوامبر روشن ساخت که در سمت حسن روحانی رییس جمهوری قرار دارد نمایندگان این پیام را با رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی رییس جمهوری انجام دادند. رای اعتماد آنان به وزرای پیشنهادی روحانی پیامی بود که قوه مقننه در حال حاضر در اختیار حامیان دولت قرار دارد. 

به گزارش امیدنامه به نقل از سايت روزنو، "المانیتور" با اشاره به این که برگزاری جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی روحانی آزمونی برای مجلس جدید کنونی بود می نویسد:"پس از انتخابات پارلمانی ماه فوریه گذشته تندروها و حامیان روحانی هر دو ادعای پیروزی داشتند. در گزارش های متفاوت درباره نتیجه رای گیری روزنامه تندرو "کیهان" با خوشحالی نوشته بود که 48 درصد از کرسی های پارلمان به محافظه کاران رسیده است در حالی که میانه روها و اصلاح طلبان تنها 35 درصد کرسی ها را جذب کرده اند. اما جلسه یکم نوامبر ادعاهای تندروها در این باره که اکثریت پارلمان را بدست آورده اند افشا و خنثی کرد.

 در واقع، هر سه نامزد پیشهادی روحانی برای برعهده گیری وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، امور جوانان و ورزش و آموزش و پرورش رای اعتماد کسب کردند". 

این سایت در ادامه می افزاید"فخرالدین احمدی اشتیانی" از 290 قانونگذار رای 157 نفر را کسب کرد و وزیر آموزش و پرورش می شود. در مقایسه با دو وزیر پیشهادی دیگر او با بیش ترین مخالفت ها مواجه بود و تعدادی از مخالفان او را میانه روها و مستقل ها شکل می دادند. پیش از رای گیری ابوالفضل ترابی عضو فراکسیون ولایت اشاره کرده بود که احساس عمومی نسبت به دانش آشتیانی در درون آن گروه پارلمانی منفی است. هم چنین، مسعود سلطانی فر وزیر جدید ورزش و امور جوانان 193 رای مثبت را از آن خود کرد که نشان دهنده قدرت واقعی و تعداد قابل توجه نمایندگان طرفدار روحانی است و رضا صالحی امیری وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با 180 رای موافق توانست از مجلس رای اعتماد بگیرد". 

این سایت در ادامه می نویسد:"در حال حاضر سه گروه اصلی در مجلس ایران شکل گرفته اند: فراکسیون امید با ریاست محمدرضا عارف، فراکسیون ولایت که متعلق به محافظه کاران است به ریاست محمدرضا حاجی بابایی و جناح مستقل که میانه روها را شکل می دهد به ریاست کاظم جلالی که علی لاریجانی اصولگرای میانه رو را نیز باید به آن افزود. علاوه بر این تعدادی از نمایندگان مجلس به هر دو فراکسیون ولایت و مستقل تعلق دارند". 

المانیور از عارف و لاریجانی به عنوان دو بال روحانی در مجلس یاد کرده و می نویسد:"بسیج اعضای پارلمان برای رای دادن به نفع وزرای پیشنهادی روحانی با تلاش سیاستمداران و لابی گری کهنه کارانی چون لاریجانی و عارف به وقوع پیوست. 

لاریجانی در یک ائتلاف اعلام نشده با روحانی قرار دارد او  در ابتدا ریاست فراکسیون ولایت را برعهده داشت اما پس از آن حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش دولت احمدی نژاد رییس جمهوری سابق جایگزین او شد با این حال،  لاریجانی هنوز هم نفوذ زیادی بر اعضای فراکسیون ولایت دارد. در واقع، این رایزنی های او با اعضای این فراکسیون و هم چنین با مستقل ها بود که سبب شد تا برخی از مخالفان محافظه کار دولت برای رای دادن به نفع وزرای پیشنهادی او متقاعد شوند. لازم به ذکر است که تندروها همواره از لاریجانی به دلیل جانبداری او از روحانی و برای تلاش او در متقاعد کردن اعضای مجلس در ژوئیه 2015 برای حمایت از برجام انتقاد کرده اند. از سوی دیگر نقش عارف در موفقیت روحانی در مجلس غیر قابل انکار است. در واقع، او از فراکسیون امید از حامیان دولت بود". 

این سایت اشاره می کند که یکی دیگر از اثار جلسه اخیر در مجلس رنگ باختن استفاده از اصطلاح "فتنه" به عنوان یک ابزار سیاسی بود این سایت می نویسد:"این سه وزیر پیشنهادی روحانی در حالی رای اعتماد گرفتند که توسط اعضای مجلس قبلی رد شده بودند. در آن زمان تندروها و محافظه کاران اکثریت را در مجلس داشتند و هر سه وزیر پیشنهادی اخیر روحانی را فتنه گر خوانده بودند و پس از انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری سال 2009 میلادی محافظه کاران حامیان موسوی و مهدی کروبی که به نتایج انتخابات انتظار داشتند و معتقد بودند در انتخابات تقلب روی داده را فتنه گر نامیدند.

 از آن زمان به بعد تندروها برای رای اعتماد ندادن به وزرای پیشنهادی روحانی متوسل به حربه "فتنه گر" دانستن آنان شده اند. ارای اخیر اما نشان داد که این ابزار سیاسی دیگر برای محافظه کاران کارایی نخواهد داشت. در جلسه اخیر حسین نقوی حسینی از نمایندگان محافظه کار خواست از این اتهام استفاده کند که در مقابل احمد شیخ یکی از نمایندگان اصلاح طلب و حامی روحانی در مجلس گفت دست از این بی اخلاقی ها بردارید او گفت که چقدر کسانی که تظاهر به انقلابی بودن می کنند می توانند واقعا ادعا کنند که یک انقلابی واقعی هستند؟ علی مطهری از چهره های اصولگرای میانه رو نیز  گفت که اتهام "فتنه گر" زدن دیگر شگردی مناسب برای حذف نیروهای انقلابی و کارآمد نیست. او گفت که مجلس دهم نشان داده که در دست کسانی نیست که با عنوان کردن موضوع فتنه می خواهند سایرین را فریب دهند". 

به گزارش روزنو،المانيتور در پایان می نویسد:"به این ترتیب مجلس اخیر نشان داد که با سیاست های دولت همراه تر است  و رویکرد مثبت تری نسبت به آن دارد. رای اعتماد اخیر چراغ سبزی از سوی مجلس به روحانی بود تا وعده های عملی نشده اش را تحقق بخشد". 

افزودن نظر جدید