رضوی یزدی: مصباح یزدی با همه اندیشه‌های امام(ره) موافق نبود

عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز گفت: مصباح یزدی که صاحب‌نظر، استاد فلسفه و دارای مقام علمی هستند، از سالیان دور و از ابتدا با همه اندیشه‌های حضرت امام خمینی (ره) موافق نبودند.

به گزارش امید به نقل از روزنو،حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد رضوی یزدی درباره برخی انحرافات در طرح و بیان اندیشه امام خمینی(ره) گفت: زمانی که من شاگرد مدرسه حقانی بودم و مصباح یزدی به عنوان استاد تدریس می‌کردند، به طور کلی با افکار و اندیشه‌های مبارزاتی امام با رژیم شاه همراه نبودند؛ به همین دلیل هم در طول عمر با برکت امام شاهد بودیم که آقای مصباح هیچ‌گونه ارتباطی از لحاظ علمی و سیاسی با امام نداشتند و بعد از انقلاب هم، تنها به عنوان صاحب نظر علمی و فلسفی، فعالیت می‌کردند.

وی با اشاره به برگزاری کنگره‌هایی درباره اندیشه امام(ره) افزود: بنده هم در کنگره‌هایی که در رابطه با امام خمینی برگزار کردم، آقای مصباح را به عنوان سخنران و صاحب‌نظر و کسی که می‌تواند نظراتش را بیان کند، دعوت کردم؛ در حالی که خود ما می‌دانستیم ایشان با اندیشه‌های امام همراهی کامل ندارند؛ اما بیانات ایشان می‌توانست چالش‌هایی مطرح کند که پاسخگویی به آنها بتوانند یک روش علمی را ایجاد کند و دیدگاه‌های سیاسی آقای مصباح را برای جامعه بیشتر روشن کند.

این پژوهشگر دینی با تأکید بر اینکه «در تمام دوران طلبه‌گی به ما گفتند که "اجتهاد در مقابل نص باطل است"» اظهار داشت: اگر امام صریحا بیان نکرده بودند که «جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد»، و بر این موضوع پافشاری نکرده بودند، شاید فرصتی پیدا می‌شد تا افرادی بتوانند حرف امام را اینگونه تفسیر کنند، اما این سخنی که این تفکر در مقابل سخنان صریح امام بیان می‌کنند، تحریف کامل است.

رضوی یزدی تصریح کرد: برخی اصلا جمهوریت را قبول ندارند و معتقد به یک حکومت واحد و یک حکومت پادشاهی هستند؛ با این تفاوت که در رأس آن نباید شاه باشد، بلکه در رأس آن باید یک روحانیِ عالم به احکام دینی و مجتهد باشد. این افراد هیچ‌گاه به نظام جمهوری اسلامی اعتقاد نداشتند و جایگاهی برای نظر و رأی مردم در حکومت قائل نبوده و نیستند.

این عضو مجمع روحانیون مبارز افزود: ضمن احترام به این دیدگاه به عنوان یک نظریه، این نظریه را قبول نداریم و آن را رد می‌کنیم و معتقدیم که متهم کردن امام به این دیدگاه، نه تنها یک کم لطفی، بلکه یک اشتباه بزرگ و گناه نابخشودنی است؛ چراکه به هیچ عنوان اینطور نبوده که حضرت امام تقیه کنند، مماشات کنند و بخواهند دنیا را از خودشان راضی کنند؛ امام اصلا چنین روحیاتی نداشتند که در مسیر این حرکت فکر کنند که نظام حکومتی را باید طوری برپا کنند که غربی‌ها بپسندند؛ بنابراین صاحب‌نظرانی چون آقای مصباح می‌توانند نظریات خود را مطرح کنند، ولی نمی‌توان امام را متهم کرد.

حجت‌الاسلام رضوی یزدی درباره نحوه برخورد با این گونه جریانات انحرافی در اندیشه‌های امام(ره) خاطرنشان کرد: در زمان حیات امام(ره) حجت‌الاسلام و المسلمین خسروشاهی مدتی سفیر ما در واتیکان بودند؛ در آنجا مجله‌ای به چاپ می‌رسید که یک ایرانی مخالف نظام، سرمقاله آن را علیه ولایت فقیه می‌نوشت. ایشان که از این موضوع بسیار ناراحت بودند، چند نسخه از آن مجله را جمع کردند و به ایران خدمت امام رسیدند و آن را ارائه کردند؛ ایشان اجازه خواستند که ما با این آقا در ایتالیا یا واتیکان برخورد کنیم، اما حضرت امام فرمودند که نظریه ولایت فقیه، نظریه‌ای نیست که اجماع در آن باشد و بعضی از علما با این نظریه مخالف هستند؛ مخالفت با نظریه ولایت فقیه هیچ ایرادی ندارد و ایشان هم مخالف است و علیه ولایت فقیه مطالبی نوشته است. آقای خسروشاهی گفتند که ایشان به شما اهانت کرده و ما این موضوع را برنمی‌تابیم و حضرت امام هم در پاسخ فرمود که این مسئله شخصی است و به من مربوط است و به شما مربوط نمی‌شود، پس به کارتان برسید.

وی  تأکید کرد: همانطور که امام اجازه ندادند به خاطر این موضوع با آن نویسنده برخورد شود، اگر ما امام را دوست داریم نیز باید بدانیم که شخصیت‌هایی مانند آقای مصباح می‌توانند علیه دیدگاه‌های امام اظهارنظر کنند و این موضوع هیچ اشکالی ندارد؛ و امام برخورد با هرکسی که علیه اندیشه‌های ایشان اظهارنظر کند را مردود می‌دانستند و اکنون نیز باید چنین شیوه‌ای دنبال شود.

افزودن نظر جدید