ربیعی:اصلاح قیمت بنزین تبعاتی برای محبوبیت دولت به همراه داشت

سخنگوی دولت با بیان اینکه اقشار برخوردار بیشترین بهره‌مندی از یارانه بنزین را داشته‌اند، تاکید کرد: خانواده‌های برخوردار ۲۳ برابر بیشتر از این یارانه‌ها بهره‌مند می‌شدند و لذا منطقی‌ترین راه ممکن اصلاح قیمت بنزین بود. در ۶۰ سال اخیر در خصوص بیماری اقتصاد ایران بحث‌های زیادی شده است.

به گزارش امیدنامه،علی ربیعی ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با موضوع اصلاح قیمت بنزین گفت: براساس تصمیم شورای عالی هماهنگی سه قوه درخصوص تصمیم مهم و ملی اجرای طرح حمایت اجتماعی و معیشتی از اقشار کم برخوردار با منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین این طرح اجرا شد.

وی با بیان اینکه اصلاح قیمت حامل‌های انرژی به ویژه بنزین در ۶۰ سال اخیر، همواره مهم و چالش‌برانگیز بوده است، اظهار داشت: دلایل متعددی برای اصلاح قیمت‌ها بیان شده و وجود دارد. در شرایط حاضر که کشور با بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها و فشار‌ها روبه‌رو شده است، اصلی‌ترین دلیل برای اصلاح قیمت‌ها، ایجاد عدالت اجتماعی یا حرکت به سمت آن است. اقشار با دهک پایین جامعه تحت فشار هستند و دولت خود را موظف به حمایت از این قشار می‌داند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور ادامه داد: می‌خواهیم هر چقدر می‌توانیم به قدرت خرید این خانواده‌ها بیفزاییم. باید این مسئله از محلی تامین می‌شد. درآمد‌های دولت به خاطر کاهش فروش نفت، کاهش یافته و تامین منابع درآمدی دولت از طریق فروش نفت و مالیات یکی از هنرمندی‌هایی است که دولت داشته و حتی کار‌های زیربنایی و ساخت و ساز‌ها معطل نمانده است.

ربیعی با بیان اینکه تامین منابع برای حمایت معیشتی از منابع حاصل از اصلاح قیمت‌ها است، تصریح کرد: یکی از راه‌ها برای این کار مالیات است، اما با توجه به ضرورت تولید و ایجاد اشتغال شاید ایجاد فشار بیشتر به تولیدگران کار منطقی و علمی نبود بنابراین بهترین منابع حمایت از اقشار پایین، توقف یارانه به اقشار برخودار و اختصاص آن به اقشار پایین بود.

وی با تاکید بر اینکه اقشار برخودار بیشترین بهره‌مندی از یارانه بنزین را داشته‌اند، خاطرنشان کرد: خانواده‌های برخودار ۲۳ برابر از این یارانه‌ها بهره‌مند می‌شدند و لذا منطقی‌ترین راه ممکن اصلاح قیمت بنزین بود. در ۶۰ سال اخیر در خصوص بیماری اقتصاد ایران بحث‌های زیادی شده است. یکی از دلایل این بیماری، یارانه‌های پنهان و عدالت نابرابر در جامعه بوده است.

سخنگوی دولت افزود: درخصوص برداشتن یارانه بنزین بار‌ها در دولت‌های مختلف بحث شده است. خیلی‌ها معتقدند یکی از دلایل بیماری اقتصاد همین یارانه سوخت است. دولت‌های زیادی هم در این باره تلاش‌هایی را انجام دادند.

سخنگوی دولت همچنین درخصوص قطعی و محدودیت اینترنت گفت: وقتی اعتراضات صورت گرفت، مشکل اینترنت نداشتیم، اما زمانی که با هدایت شبکه‌های معاند برخی اغتشاشاگران در بزرگراه سنگ خالی کرده و راه را مسدود کردند، شورای امنیت کشور تصمیم گرفت و به اپراتور‌ها ابلاغ کرد برای جلوگیری از سوءاستفاده اغتشاشگران اینترنت محدود شود.

ربیعی با تاکید بر این که زندگی مردم نباید مختل شود، گفت: دولت نیز در این زمینه تلاش کرد و اکنون شبکه نظام بانکی و تاکسی‌های اینترنتی مشکلی ندارند. به گفته سخنگوی دولت، جا‌هایی که با زندگی روزمره مردم در ارتباط هستند مشکلات آن‌ها حل شده است و تلاش می‌کنیم مشکلات ظرف امروز و فردا در سایر استان‌ها نیز به حالت عادی برگردد.

سخنگوی دولت با اشاره به تجمعات ۲ روز گذشته در برخی شهر‌های کشور، گفت: تجمعات نسبت به روز گذشته ۸۰ درصد کاهش داشته است، اگر روز اول تعداد مردم نگران هم در تجمعات بودند، اما از دیروز به این طرف، مردم نگران عادی را نمی‌بینیم.

وی افزود: از دیروز شیوه‌ها تغییر کرده است، گروهی با سلاح سرد و گرم به خیابان آمده اند و به جای شعار دادند و اعتراض کردن حمله به مراکز نظامی انجام شروع شد.

ربیعی بیان کرد: به قطعیت اعلام می‌کنم هیچ کس در اعتراض خیابانی مجروح نشده است، بلکه در حمله به مراکز تاسیات انتظامی و نظامی بوده است که تعدادی هم با تیراندازی بوده که از اسلحه‌هایی است که بیرون آمده است.

مهمترین اظهارات ربیعی به شرح زیر است:

موضوع اصلاح قیمت بنزین همواره در شصت سال گذشته مطرح بوده و دلایل مختلفی برای آن وجود داشته است

ضروری‌ترین دلیل این مسأله تحریم‌ها و لزوم حمایت از اقشار آسیب پذیر در شرایط فشار اقتصادی است.

دولت خود را موظف به حمایت از قدرت خرید خانوار‌های متوسط و ضعیف می‌داند.

درآمد دولت با توجه به کاهش صادرات نفت کاهش یافته و در حال حاضر از طریق صادرات غیرنفتی و مالیاتهاست که هنر دولت را نشان می‌دهد.

امکان تامین معیشت مردم در این شرایط تنها از طریق اصلاح قیمت بنزین بود راه دیگر افزایش مالیات بود که تبعاتی بر تولید کشور داشت.

با اصلاح قیمت بنزین یارانه اقشار برخوردار به اقشار ضعیف اختصاص می‌یابد. خانوار‌های برخوردار ۲۳ برابر اقشار ضعیف از یارانه بنزین برخوردار می‌شدند.

اصلاح قیمت بنزین با تصمیم سران سه قوا بود و مقام معظم رهبری نیز موافقت خود را با آن اعلام کردند.

این تصمیمی شجاعانه بود که اثرات مثبت خود را طولانی مدت نشان می‌دهد. دولت می‌دانست این اقدام تبعاتی برای محبوبیتش دارد.

متاسفانه شاهد برخی اغتشاشات در روز‌های اخیر بودیم و چند نفر از ماموران انتظامی در این رابطه مورد حمله قرار گرفته و شهید شدند.

حساب کسانی که نگران معیشتشان هستند با کسانی که از سلاح و تیراندازی استفاده کردند جدا است.

رفتار‌های آن‌ها با تروریست‌ها منطبق است. عده‌ای با ماسک و به صورت حرفه‌ای خشونت کردند.

دولت اعتراض را حق می‌داند، ولی اعتراض با اغتشاش متفاوت است. مردم ایران صف خودرا از آن‌ها جدا کردند.

افزودن نظر جدید