راه‌اندازی خط ۲ مترو اصفهان زیر پوست شایعه و واقعیت

این روزها حرف و حدیث‌ها از راه‌اندازی خط ۲ مترو اصفهان درحالی بالا گرفته است که هنوز هیچ مسئول و کارشناسی به‌درستی پاسخ نمی‌دهد که این قطار شهری چه زمانی قرار است از زیر میدان نقش‌جهان عبور کند و اگر قرار نیست مترو خط یک و دو راه‌اندازی شود برنامه‌های شهرداری و شورای شهر برای مسیر جایگزین چیست.

به گزارش امید،با این وجود برخی از اعضای شورای شهر معتقدند که هیچ اطلاعی درخصوص راه‌اندازی خط ۲ مترو اصفهان در دست نیست چراکه هنوز تکلیف خط ۱ مشخص نیست چه رسد به خط ۲.
«غلام‌رضا شیران» عضو هیات علمی دانشگاه و یکی از اعضای شورای شهر به‌شمار می‌رود که حرف و حدیث‌های اخیر را در حد شایعه می‌داند و به خبرگزاری میراث‌فرهنگی می‌گوید: خط ۲ اصفهان هنوز راه‌اندازی نشده است.
اما «علیرضا روحانی» فعال میراث‌فرهنگی نسبت به اتفاقات و پروژه‌های عمرانی اصفهان نظر دیگری دارد. او می‌گوید: متاسفانه در سالهای گذشته، مدیران مختلف شهری و حتی بعضی از مدیران میراث‌فرهنگی در مورد پروژه‌های شهری به‌خصوص مترو اصفهان و  انتقادات کارشناسان هیچگونه پاسخگویی شفافی نداشته‌اند و تاکنون جواب هر نوع انتقادی با تهدید و برخورد‌های قهری مواجه می‌شده است.
به‌اعتقاد روحانی، همین موضوع سبب شده، پروژه‌های عمرانی و به‌طور اخص پروژه مترو اصفهان از فضای کارشناسی فاصله بگیرد و نگاه‌ها به‌سمت فضای احساسی و غیر کارشناسی گرایش پیدا کند. چنانچه بارها مشاهده شده که نقدهای کارشناسانه تحت‌تاثیر و زیر سایه فضای احساسی قرار گرفته است.
او می‌گوید: پروژه مترو اصفهان جزو پروژه‌هایی محسوب می‌شده که در یک فضای غیر شفاف پیش رفته و درحال‌حاضر هم اگر شایعه‌ای مبنی بر گذر مترو از زیر میدان نقش‌جهان به‌گوش می‌رسد هیچ جای تعجبی ندارد. چراکه متاسفانه مسئولان در این سالها عادت به پنهان‌کاری داشته‌اند.
درحال‌حاضر شنیده می‌شود که پروژه غربی ـ شرقی مترو اصفهان فعالیت‌ خود را آغاز کرده است. پروژه‌ای که قرار است از زیر میدانی بگذرد که یکی از سایت‌های تاریخی ایران محسوب می‌شود و در فهرست آثار جهانی به‌ ثبت رسیده است. کارشناسان معتقدند، اجرای هر پروژه‌ای در محدوده و حریم این میدان نیاز به تعامل و ارتباط تنگاتنگ با کارشناسان ارشد میراث‌فرهنگی کشور دارد. ارتباطی که در فضای شفاف و به‌دور از هر پنهان‌کاری شکل گرفته و اطلاع‌رسانی شود.
چراکه سالهاست مبحث عبور مترو در اصفهان در محور متقاطع شمالی ـ جنوبی و شرقی ـ غربی نظر و دیدگاه‌های متفاوتی را به‌دنبال داشته است اما تاکنون برای این موضوع راه‌حل مناسبی اندیشیده نشده، پیشتر کارشناسان شورای عالی ترافیک تاکید کرده بودند که  میراث‌فرهنگی به جای جنجال‌سازی مسیر جایگزین پیشنهاد کند تا مانع از این اتفاق شود غافل از آنکه میراث‌فرهنگی به‌دلیل سیاست‌های غلطی که مدیران حاکم بر آن اعمال کرده بودند سالهاست مسیر خود را گم کرده است.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید