راز اعتماد مردم به تفکر اصلاح‌طلبی 

روزنامه الکترونیک امید ایرنیان نوشت: هفتم اسفند ماه سال گذشته بود که مردم بار دیگر با «تکرار» حضور خود پای صندوق‌های رأی، حماسه آفریدند. حماسه‌ای که موجب تغییر ترکیب 70 درصدی مجلس شد. مردم درحالی رأی دادند که نزدیک به 2 سال از حضورشان پای صندوق‌های رأی برای انتخاب رئیس دولت یازدهم، می‌گذشت و تا حد زیادی حاصل اعتماد خود به اصلاح‌طلبان برای رأی به حسن روحانی را دیده بودند. حاصل اعتماد آنها به اصلاح طلبان، آرامش، ثبات و امنیت بودی که دولت مستقر روحانی توانست آن را به وجود آورد. حال اما نزدیک به یکسال از این حماسه می‌گذرد و نمایندگان مردم در خانه ملت که اکثریت آنها با لیست امید به توفیق حضور در مجلس رسیدند، یکسال را پشت سر گذاشته‌اند. یکسالی که باید ارزیابی کرد که آیا عملکرد آنها با توجه به حمایت اصلاح طلبان و اعتماد مردم به آنها، قابل دفاع بوده است یا نه. با توجه به اینکه کمتر از سه ماه تا انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم هم باقی مانده است، به نظر می‌رسد این ارزیابی می‌تواند اهمیت مضاعفی پیدا کند. چراکه در صورت رضایتمندی مردم، آن‌ها دوباره به اصلاح طلبان در انتخابات آتی شوراهای شهر و ریاست جمهوری مهر تأیید می‌زنند و حاصل این تأیید نیز ادامه فعالیت‌های روحانی در دولت دوازدهم خواهد بود. اعضای شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان که در انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی در مرکزیت تصمیم گیری‌ها قرار داشته‌اند، در گفت‌و‌گو با امید ایرانیان از عملکرد نمایندگان مجلس که در لیست امید بوده‌اند دفاع می‌کنند و عملکرد آنها را نیر لایق این دفاع می‌دانند.

لیست امید شعارهایش را محقق کرد

محمود میرلوحی که در شورای سیاست گذاری دور اول حضور داشت و اکنون نیز در این دوره از فعالیت‌های شورای عالی سیاست گذاری، فعال است، ارزیابی‌ها از عملکرد نمایندگان لیست امید را مثبت می‌داند. او در این گفت و گو به تشریح شرایط بستن لیست در آن دوره اشاره می‌کند و می‌گوید: «شرایطی که شورای عالی سیاست گذاری، لیست را بست، نباید فراموش کرد. شورای نگهبان اقدام به رد صلاحیت‌های گسترده‌ای کرد و از این رو در مرحله اول همه امید جریان اصلاح طلب و اعتدال به یأس مبدل شد. ولی نهایتاً با تدبیر، برنامه ریزی و رفتار مسئولانه جریان اصلاح طلب و حامیان دولت، توانستیم، فضا را بازسازی کنیم و به نوعی با پتانسیل‌های موجود به صحنه برگشتیم.»

عضو شورای عالی سیاست گذاری در ادامه تاکید می‌کند: «پس از انتخابات به طور جدی احساس پیروزی مطلق برای اصلاح‌طلبان ایجاد شده بود و انگیزه رقابت جدی برای اصولگرایان افزایش یافت و از این جهت در صحن علنی مجلس با هم متحد شدند و توانستند ریاست مجلس را از آن خود کنند.» او ادامه می‌دهد: «اما هر چه گذشت، هماهنگی اعضای فراکسیون امید با هم بیشتر شد و حاصل این هماهنگی‌ها هم در صحن علنی مجلس بیشتر بروز پیدا کرد.»

 میرلوحی با اشاره به نمونه‌هایی از هماهنگی‌های اعضای فراکسیون امید در مجلس می‌گوید: «شما استیضاح وزرا را نگاه کنید؟ قطعاً رأی به استیضاح وزرا و کنار رفتن هر کدام از آن‌ها می‌توانست وقت دولت را برای رسیدن به برنامه‌ها و وعده‌هایش بگیرد. همان اتفاقی که سر استیضاح وزیر علوم و رأی نمایندگان به وزیر افتاد و دولت را به شدت درگیر کرد. اما در این مجلس، نمایندگان تا جایی که می‌توانستند، دولت را حمایت و از ایجاد حاشیه پرهیز کردند. این می‌تواند هم برای دولت، هم اصلاح طلبان و هم مردم دستاورد خوبی باشد. چراکه نشان دهنده عقلانیت است.»

او می‌گوید: «فکر می‌کنیم که در هفت اسفند در استان تهران و کلان شهرها اتفاق مبارکی افتاد که کشور و سیاست‌های دولت را حمایت کرد و مجلس دهم، متفاوت با مجلس نهم و در مسیر مطالبات مردم بود. همچنین شعار اصلاح طلبان که امید، آرامش و رونق اقتصادی بود تا حد زیادی محقق شد.»

میرلوحی تأکید می‌کند: «شرایط امیدواری مردم به آینده بهتر شده و برگشت به گذشته امکان پذیر نیست. آرامش در فضای اجتماعی بهبود پیدا کرده است و نشانه‌های بازگشت رونق اقتصادی به کشور هم احساس می‌شود. بنابراین به نظر می‌رسد که این موفقیت قطعاً زمینه ساز اطمینان مردم برای انتخابات آتی به اصلاح طلبان خواهد شد.»

نوع مدیریت دکتر عارف در شورای عالی سیاست گذاری نقش پر رنگی دارد

همچنین الهه کولایی دیگر عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان هم می‌گوید: «یکی از حسن‌های این لیست، این بود که عرصه برای فعالیت‌های جوان‌ترها در کنار افراد با تجربه باز شد. همان طور که می‌بینید، اکثریت اعضای لیست امید در تهران، افراد شناخته شده‌ای نبودند اما اکنون با نوع فعالیت‌هایشان اثبات کرده‌اند که از فضایی که در اختیارشان قرار گرفته است، به خوبی به نفع مردم استفاده می‌کنند.»

او می‌افزاید: «شاید مدت‌ها بود که درباره فعال شدن بدنه جوان و ایجاد زمینه‌هایی برای بروز توانمندی‌های آنها صحبت می‌شد و شاید برخی چنین کاری را ریسک بزرگی می‌دانستند. اما لیست اعضای شورای سیاست گذاری با درایت زمینه را برای آنها باز کرد و همچنین از نیروهای با تجربه هم برای انتقال تجربیات استفاده کرد و توازن خوبی برقرار شد.»

کولایی یادآوری می‌کند: «شخص آقای عارف نقش به سزایی در شکل گیری این شورا داشتند و به خوبی توانستند فضا را مدیریت کنند. همان طور هم که دیده می‌شود اکنون نوع مدیریتشان در مجلس، باعث افزایش هماهنگی‌ها و انسجام بین اعضای فراکسیون امید شده است.»

عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان در پایان اشاره می‌کند که لیست امید در تهران و کلان شهرها و سایر استان‌ها بسیار عملکرد قابل دفاعی دارد و قطعاً با در نظر گرفتن تمام محدودیت‌هایی که اصلاح طلبان داشتند، می‌توان گفت که اتفاق خوبی رخ داد.

فاکتورهای بستن لیست امید را در نظر بگیریم

حسن رسولی، عضو شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان عملکرد نمایندگان عضو فراکسیون امید را قابل دفاع می‌داند و می‌گوید: «اول اینکه باید فاکتورهایی که برای دفاع از نمایندگان لیست امید در اختیار داریم را حتماً در نظر بگیریم. بنابراین عملکرد نمایندگان با توجه به اینکه اکثر آن‌ها مخصوصاً نمایندگان لیست تهران فاقد تجربه نمایندگی و عدم شناخت کافی از ناحیه دولتی که حامی آن هستند، قابل دفاع است.»

 رسولی می‌افزاید: «نمایندگانی که به عنوان منتخب مردم به بهارستان راه یافتند، نسبت به هم شناخت کافی هم نداشتند، از این جهت به وحدت رسیدن و هماهنگی شدن آنها، زمان بیشتری می‌برد. شاید یکی از دلایلی که ریاست مجلس در اختیار علی لاریجانی قرار گرفت هم استفاده رقیب از این نقطه ضعف بود. اما فراکسیون امید، این روزها بسیار متفاووت از ماه‌های اول عمل می‌کند.»

او می‌گوید: «هر چه زمان بیشتر گذشت و این هماهنگی‌ها و انسجام بین اعضای فراکسیون امید بیشتر شد، کارآمدی آنها و تأثیر تصمیمات آنها در صحن علنی مجلس افزایش یافت.»

 عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان تأکید می‌کند: «رفتارهای چند ماهه اخیر فراکسیون امید به شدت قابل دفاع است چراکه باعث ایجاد تغییر وسیع در فضای سیاسی کشور شده است. به طور مشخص می‌توان به معرفی سه وزیر از سوی حسن روحانی اشاره کرد و یا رأی منفی نمایندگان به استیضاح آقای آخوندی.»

رسولی معتقد است که در شرایط تحقق ائتلاف، لحاظ کردن مقتصاد عرصه سیاسی و انتخاباتی آن زمان، بستن چنین لیستی اقدام خردمندانه و حساب شده‌ای بود. او همچنین می‌گوید: «طبیعتاً در آینده هم اگر چنین شرایطی به وجود آید با اصلاحاتی می‌تواند این تجربه مورد بازآفرینی قرار گیرد. به نظر می‌رسد که مردم از تجربه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و همچنن مجلس دهم ناراضی نیستند. هر چند که انتقاداتی دارند اما با این وجود اجازه خلق چنین تجربه ا موفقی را دوباره رقم خواهند زد.»

اعتماد مردم به تفکر اصلاح طلبان

همچنین ژاله فرامرزیان، عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان هم با دفاع از عملکرد لیست امیدد، نقش مردم را در رأی به لیست امید، تعیین کننده می‌کند.

او درباره همین موضوع به «امید ایرانیان» می‌گوید: «بیش از هر چیزی باید نقش مردم را در اعتماد به لیست امید و رأی به آنها فراموش نکرد. مردم به نمایندگانی در تهران رأی دادند که اغلب آنها را نمی‌شناختند و در برخی شهرستان‌ها هم تقریباً این حالت وجود داشت. بنابراین این عملکرد مردم، پیام مهمی دارد. پیامی بر این اساس که ما به شما اعتماد داریم و خواهان ایفای نقش تفکر اصلاح طلبی در کشور هستیم.» او می‌افزاید: «بنابراین فرصتی که مردم در اختیار اصلاح طلبان قرار دادند، فرصت مهم و استثنایی است. فرصتی که به نظرم تا کنون اعضای فراکسیون امید از آن به خوبی استفاده کرده‌اند وهر چه زمان بیشتری هم طی می‌شود، عملکرد اعضای فراکسیون امید قابل دفاع‌تر می‌شود.»

فرامرزیان تأکید می‌کند: «نکته دیگر اینکه اگر رد صلاحیت‌های گسترده اتفاق نمی‌افتاد، ما از همه اشخاص با همه عملکردها دفاع می‌کردیم اما رد صلاحیت‌ها باعث شد که نتوانیتم انتخاب حداکثری داشته باشیم. اما در نهایت برای اینکه جریان فکری فعالی در مجلس داشته باشیم، مدیریت و تلاش جدی کردیم. از این رو می‌توان گفت که با تمام محدودیت‌هایی که اعمال شد اما الان یک حریان اثر گذار در مجلس داریم.»

عضو شورای عالی سیاست کذاری اصلاح طلبان می‌گوید: «رأی به وزرا در این مدت نشان دهنده این موضوع است که ما جریانی تأثیرگذار داریم. همچنین از منتخبین انتظار می‌رود که بر اساس چیزی که تعهد کرده و میثاقی که داشته‌اند، عمل کنند. اگر در مواردی ناهماهنگی‌هایی دیده می‌شود به این دلیل است که چون ما نتوانستیم انتخاب حداکثری کنیم، کارکرد حداکثری نداریم.» او همچنین در پایان می‌گوید: «مردم قطعاً عملکرد این مجلس را به چند مجلس اخیر رصد می‌کنند و متوجه تفاوت‌های آن می‌شوند. با درک این موضوع می‌توان گفت که تجربه اسفند 94 را می‌توان با اندکی تغییرات تکرار کرد.»

با توجه به تمام محدودیت‌هایی که از زبان اعضای شورای عالی سیاست گذاری بیان شد، به نظر می‌رسد که لیست امید توانسته تجربه خوبی را برای مردم و اصلاح طلبان رقم بزند. لیستی که شاید برخی اعضای آن قابل دفاع نباشند اما اعضای شورای عالی سیاست گذاری بر این باورند که محدودیت‌های اعمال شده، دایره انتخاب آنها را محدود و موضوع ائتلاف را پر رنگ کرد. از این رو می‌توان گفت که شاید بستن لیست ائتلافی با درک تمام شرایط و موقعیت‌ها می‌تواند شناخت خوبی در مردم نسبت به جریان فکری حامی دولت، اصلاح طلب و اصولگرا ایجاد کند. شناختی که حاصل آن می‌تواند بخش عمده‌ای از انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم را رقم بزند.

 

افزودن نظر جدید