رازهای دزد نامرئی

  «دزد نامرئی» که از حدود دو سال قبل اقدامات مجرمانه خود را با دستبرد به اموال داخل خودروها در مشهد آغاز کرده بود در حالی برای هشتمین بار با شلیک گلوله پلیس مجروح و دستگیر شد که تنها در یک پرونده سرقت راز جواهرات 850 میلیون تومانی را فاش کرد.

به گزارش امیدنامه به نقل از روزنامه خراسان، ماجرای این پرونده از حدود یک ماه قبل زمانی در دادسرای عمومی و انقلاب مشهد مطرح شد که فردی از عامل سرقت پلاک‌های انتظامی پرایدش شکایت کرد. با توجه به احتمال سوءاستفاده گسترده از پلاک های سرقتی، این پرونده در شعبه 203 دادسرای ناحیه 2 مشهد توسط بازپرس ترابیان مورد رسیدگی قرار گرفت. تجربه مقام قضایی نشان می داد که در پس سرقت پلاک های پراید، دزدانی حرفه ای دست به سرقت اموال مردم می زنند، بنابراین وی با صدور دستورات ویژه ای برای پیگیری موضوع، این پرونده را به پلیس آگاهی خراسان رضوی ارسال کرد.

 

 

گزارش خراسان حاکی است این گونه بود که با دستور سرهنگ کارآگاه «حمید رزمخواه» (رئیس پلیس آگاهی خراسان رضوی) پرونده سرقت پلاک ها در یکی از دوایر ویژه مبارزه با سرقت گشوده شد. با توجه به این که مقام قضایی از کارآگاهان خواسته بود تا با به کارگیری همه امکانات پلیسی وارد عمل شوند، گروه زبده ای از کارآگاهان با استفاده از تجهیزات نوین و تجزیه و تحلیل های کارشناسی به تحقیق در این باره پرداختند. بررسی دوربین های مداربسته و ترافیکی نشان می داد که پلاک های پرایدی که از خیابان پروین اعتصامی مشهد به سرقت رفته، روی پراید نقره ای رنگی نصب شده است و این خودرو در برخی نقاط خاص شهر تردد می کند اما هنوز رصدهای پلیس برای توقیف این خودرو ادامه داشت که پراید نقره ای مذکور با پلاک دیگری در شهر مشاهده شد. بررسی دقیق این پلاک نیز بیانگر آن بود که پلاک های نصب شده روی پراید نقره ای، از منطقه آزادشهر سرقت شده است و این خودرو بیشتر از مناطق صدمتری و بولوار وکیل آباد تردد می کند.

بنابراین گزارش، تجزیه و تحلیل های اطلاعاتی پلیس نشان می داد که آنان با یک باند حرفه ای روبه رو هستند به همین دلیل با دستور قضایی عملیات توقیف خودرو را به تاخیر انداختند تا «راز دزد نامرئی» را مورد کنکاش های دقیق اطلاعاتی قرار دهند. درحالی که تحقیقات پلیسی درباره ماجرای پلاک های سرقتی ادامه داشت، خبر سرقت جواهرات ده ها میلیارد ریالی از داخل یک دستگاه خودروی 206، پلیس را به تکاپو انداخت.

شاکی پرونده در شکایت خود به مقام قضایی گفت: برای صرف ناهار وارد رستورانی در بولوار وکیل آباد شدم اما هنگامی که بازگشتم با شیشه شکسته خودروام روبه رو شدم که سارق یا سارقان کیف جواهرات، الماس و سنگ های قیمتی را به همراه شناسنامه های هویتی جواهرات به سرقت برده بودند. از سوی دیگر نیز ادامه پیگیری پرونده پلاک های سرقتی بیانگر آن بود که پلاک سرقتی روی پراید نقره ای این بار روی یک دستگاه سمند سفید رنگ نصب شده است. بررسی ها در این باره نشان داد که سمند مذکور نیز از خیابان صدر مشهد به سرقت رفته و متعلق به یکی از اهالی گناباد است که در مشهد مورد دستبرد سارق یا سارقان قرار گرفته بود. ماجرای این دو پرونده زمانی به یکدیگر گره خورد که در بررسی دوربین های مداربسته هنگام سرقت جواهرات، ردی از یک دستگاه سمند سفید رنگ به دست آمد و این احتمال قوت گرفت که دو پرونده به یکدیگر ارتباط دارند.

 

 

رئیس پلیس استان خراسان رضوی که با توجه به اهمیت موضوع سرقت ها به طور مستقیم بر عملیات تخصصی کارآگاهان نظارت داشت، درباره ادامه این ماجرا و در گفت و گویی اختصاصی به خراسان گفت: تردد خودروی سمند با پلاک سرقتی در شب موجب شد تا عملیات کارآگاهان تغییر کند. سردار «قادر کریمی» افزود: این در حالی بود که سارقان با دستبرد به خودروی پیکاب یکی از ادارات مشهد، دو دستگاه جی پی اس گران قیمت را نیز به سرقت بردند. وی اضافه کرد: این پرونده نیز با توجه به شگرد سارقان در ارتکاب جرم به نوعی به پرونده سرقت جواهرات مربوط می شد بنابراین کارآگاهان پلیس آگاهی خراسان رضوی عملیات دستگیری راننده سمند سوار را با هدایت رئیس پلیس آگاهی و در چند شاخه اطلاعاتی عملیاتی آغاز کردند تا این که حدود 10 روز قبل، راننده سمند در بولوار وکیل آباد مشهد وارد کمین نیروها شد اما راننده به محض مشاهده نیروهای انتظامی، پدال گاز را فشرد تا از چنگ آنان بگریزد.

فرمانده انتظامی خراسان رضوی تصریح کرد: کارآگاهان به تعقیب خودرو پرداختند و فرمان «ایست» دادند اما راننده جوان بدون توجه به اخطارها و حتی شلیک های هوایی پلیس همچنان با سرعت وحشتناکی به فرار خود ادامه می داد تا این که کارآگاهان در یک منطقه خلوت به سوی خودرو آتش گشودند و سه لاستیک سمند را مورد هدف قرار دادند با این وجود باز هم راننده فرار کرد که این بار به ناچار کارآگاهان با شلیک به سوی راننده، او را مجروح و دستگیر کردند. سردار کریمی خاطرنشان کرد: جوان 30 ساله معتاد که حامد نام دارد واز ناحیه پای چپ مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود، بلافاصله به مرکز درمانی انتقال یافت و پس از بهبودی نسبی و با صدور دستور قضایی مورد بازجویی قرار گرفت.

 

 

مقام ارشد انتظامی استان خراسان رضوی اضافه کرد: اگرچه سارق حرفه ای که هفت بار سابقه کیفری جرم سرقت را در پرونده سیاه خود دارد ماجرای سرقت جواهرات را منکر شد اما انگشتر 25 میلیون تومانی که به انگشت داشت، توجه کارآگاهان را به خود جلب کرد و بدین ترتیب او مجبور شد تا راز سرقت جواهرات را فاش کند. سردار قادر کریمی تصریح کرد: عملیات پلیس با شناسایی مخفیگاه متهم در منطقه شاندیز وارد مرحله جدیدی شد و کارآگاهان در بازرسی از این مکان مقادیر زیادی لوازم سرقتی را به همراه قولنامه ای کشف کردند که نشان می‌داد او مکان دیگری را در منطقه رباط طرق مشهد اجاره کرده است. وقتی کارآگاهان با کسب مجوز قضایی از قاضی «ترابیان» این محل را مورد بازرسی قرار دادند یک انبار بزرگ از لوازم سرقتی دیگر کشف و مشخص شد که متهم دستگیر شده با شکستن شیشه خودروها در مناطق احمدآباد، شارستان، سنایی، وکیل آباد و ... لوازم زیادی را شامل لپ تاپ، پوشاک، کفش، لوازم بهداشتی، پزشکی، ابزارآلات، لوازم داخل خودروها، انواع کیف، گوشی تلفن و ... را به سرقت برده است. وی با بیان این که متهم مدعی است لوازم مسروقه را پس از بسته بندی و با اتوبوس به استان خوزستان ارسال می کرد، افزود: تاکنون چهار نفر در این پرونده دستگیر و حدود 40 شاکی نیز شناسایی شده اند.

 

وی گفت: تحقیقات بیشتر با صدور دستورات قضایی همچنان ادامه دارد. شایان ذکر است: این دزد نامرئی که از دو سال قبل وارد مشهد شده ادعا می کند به تنهایی اقدام به سرقت می کرد و مدام مکان‌های زندگی خودش را تغییر می داد. او از سوی یکی از شعبه‌های مجتمع قضایی شهید بهشتی مشهد نیز تحت تعقیب بود. مقام قضایی از شهروندان خواست برای شناسایی اموال به پلیس آگاهی مرکز مراجعه کنند.

افزودن نظر جدید