رئیس سابق موساد، پیش از مرگ:وقتی آمریکا فهمید، نتانیاهو دنبال حمله به ایران است، به دنبال توافق با تهران رفت

رئیس سابق موساد، میر داگان در مصاحبه ای که روز پنج شنبه گذشته، تقریبا دو ماه پس از مرگش پخش شد، از نتانیاهو – مخالف پرهیاهوی توافق هسته ای – به عنوان کسی نام برد که تاثیر مستقیمی در انجام توافق هسته ای سال گذشته ایران و شش قدرت برتر جهان داشت.
 
به گزارش امیدنامه به نقل از انتخاب؛ تایمز اسرائیل نوشت: رئیس سابق موساد، میر داگان در مصاحبه ای که روز پنج شنبه گذشته، تقریبا دو ماه پس از مرگش پخش شد، از نتانیاهو – مخالف پرهیاهوی توافق هسته ای – به عنوان کسی نام برد که تاثیر مستقیمی در انجام توافق هسته ای سال گذشته ایران و شش قدرت برتر جهان داشت.
 
 او در این مصاحبه با اعتراض شدید از نتانیاهو برای تکرار بیش از اندازه اعتراضاتش علیه توافق هسته ای با ایران، او را متهم به دشمن سازی نزدیکترین متحد اسرائیل، آمریکا کرد. به گفته او نتانیاهو با اعلام مکرر و عمومی قصدش برای حمله به ایران برای جلوگیری از دست یابی به سلاح هسته ای تنها منافع سیاسی شخصی خود را دنبال کرد.
 
او در پاسخ به اشاره مجری به تلاش نتانیاهو برای جلوگیری از این توافق با قبول هزینه آسیب دیدن روابط با واشنگتن، عصبانی شد و چندین بار گفت، این درست نیست، نه این طور نیست.
 
او گفت، نتانیاهو در دوره خاصی شروع به داد و فریاد کرد که به ایران حمله می کند. او و وزیر دفاع وقت [ایهود باراک] گفتند تنها راه پیشگیری از دستیابی ایران به بمب هسته ای این است که به آن حمله کنیم، و درباره قابلیت ها و آمادگی ارتش اسرائیل صحبت کرد، و [اساسا] به این شکل به تمام دنیا سیگنال داد که اسرائیل قصد چه کاری را دارد. داگان به موجی از گزارش ها در 2010 اشاره داشت که بر اساس آن اسرائیل آماده استفاده از گزینه نظامی برای توقف برنامه هسته ای ایران را داشت.
 
داگان اضافه کرد، در نتیجه آمریکایی ها وارد فاز ارزیابی شدند. نتیجه گیری آن ها این بود که این جنگ برای منافع آمریکا بد است. و برای همین بود که به دنبال یک جایگزین برای آن، یک توافق رفتند. به گفته داگان، آن ها اعلام کردند ما یک توافق بد را به یک جنگ ترجیح می دهیم.
 
او از این موارد نتیجه گرفت، فردی که به سرعت گرفتن توافق هسته ای کمک کرد – با همه داد و فریادها و مخالفت هایش – نتانیاهو است. 
 
به عقیده داگان، او با تهدید به حمله به ایران و اعتراضات تندش به توافق هسته ای تنها منافع سیاسی خود را دنبال کرد.
 
داگان که پیشتر سرلشگر ارتش اسرائیل بود، به مدت هشت سال هدایت سازمان جاسوسی اسرائیل را به عهده داشت. او گفت در آن مدت اعتمادی به نتانیاهو و رویکردش نسبت به مساله هسته ای ایران نداشت، که آمریکایی ها هم در این حس با او مشترک بودند.
 
او با پرسش از مجری گفت، در مورد حمله به ایران، من به او اعتماد نداشتم. هنوز هم ندارم. من اقداماتش را می بینم. به جای مبارزه با ایران، دارد با آمریکا می جنگد. به جای آنکه اسرائیل با نزدیکترین متحدش همکاری کند، آن ها را به دشمن تبدیل کرده است. این به نظر شما منطقی می آید؟
 
رئیس اسبق سیا، لئون پانتا که در این برنامه حضور داشت، به مجری گفت با داگان درباره عصبانیت از سیاست های نتانیاهو و ایهود باراک گفتگوهایی داشته اند. 
 
پنتا اضافه کرد، آمریکایی ها با حمله به ایران مخالف بودند و این را خیلی واضح به نتانیاهو و باراک گفتند.
 
داگان در مصاحبه ای که ماه گذشته از او منتشر شده بود از نتانیاهو به عنوان بدترین مدیری که به عمرش داشته یاد کرد.
 
او در سال های پایانی عمرش یکی از منتقدان اصلی رویکرد تهاجمی نتانیاهو به مسائل ایران و فلسطین بود.
 
داگان در ماه مارس در اثر ابتلا به سرطان مرد.

 

افزودن نظر جدید