رئیس جمهور :نکند عده ای با اهانت در حال اعلان جنگ با خدا هستند؟

رییس‌جمهور استانداران را نماینده عالی و مظهر اراده دولت در استان‌ها دانست و گفت: یکی از وظایف اساسی استانداران به عنوان مجری سیاست‌های دولت، ایجاد آرامش، امنیت و امید در عرصه‌های مختلف سیاسی، امنیتی و اقتصادی است.

به گزارش امیدنامه، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در نشست مشترک هیأت دولت و استانداران سراسر کشور، با بیان اینکه باید رفتار استانداران برگرفته از رفتار دولت بر مبنای تدبیر و امید باشد، گفت: نتیجه تدبیر نمایندگان عالی دولت در استان‌ها باید حل و فصل امور مردم و برطرف شدن مشکلات مردم و استان‌ها باشد.

وی افزود: برنامه‌ها، رفتار و اقدامات استانداران باید چراغ امید را پیش روی مردم برای آینده کشور، روشن کند.

وی با تأکید بر این‌که «برای دستیابی به اهداف بلند راهی جز تقویت امید برای آینده وجود ندارد»، خاطر نشان کرد: دشمنان در همه برنامه‌های خود تلاش می‌کنند که مردم را نسبت به آینده ناامید کنند و باید در مقابل اینگونه اقدامات، هوشیار بود.

رییس‌جمهور ادامه داد: سرآغاز همه حرکت‌های دولت یازدهم از ابتدا برمبنای امید بود و هر آنچه تاکنون به دست آورده‌ایم نیز در سایه امید ،اعتماد و حمایت مردم به دولت بوده است و بی‌تردید اگر چنین نبود، امروز نمی‌توانستیم در جامعه آرامش را که سالیان دراز آرزوی مردم بود، حاکم کنیم.

وی با تأکید بر این‌که «مردم باید احساس آرامش و اتحاد داشته باشند»، تصریح کرد: هرگونه ایجاد شکاف، انشقاق و دوقطبی در جامعه، به زیان مردم است و جامعه دو قطبی در ایران اسلامی مفهومی ندارد. لذا همه مسئولین و بویژه استانداران وظیفه دارند که آثار اینگونه مسایل را برای مردم تبیین کنند. مردم ایران دارای قانون اساسی، دولت و مجلس واحدی هستند و از همه مهم‌تر ولایت امور بر عهده ولی فقیه است و این اساس و پایه‌ای است که در سایه خون شهدا و انقلاب به دست آمده است.

وی با اشاره به تلاش عده‌ای برای کمرنگ کردن انسجام، وحدت و یکپارچگی در جامعه، اظهار داشت: اگر افرادی از روی اغراض سیاسی و کم‌توجهی، به دنبال کم‌رنگ کردن انسجام هستند، باید آنها را نسبت به این موضوع توجه داده و در مسیر منافع و مصالح ملی هدایت و راهنمایی کرد.

رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود وجود امنیت و ثبات در کشور را از افتخارات کشورمان دانست و گفت:‌ امروز چشم امید بسیاری از مردم منطقه و حتی جهان برای برقراری ثبات و امنیت به ایران اسلامی است و نه تنها کشورهای منطقه بلکه کشورهای بزرگ جهان نیز به نقش مؤثر و سازنده ایران در ایجاد امنیت و ثبات منطقه‌ای و جهانی اذعان دارند. ملت ایران، معرف اسلام مودت و اعتدال در برابر آنهایی است که به دروغ و ناروا اسلام را دین خشونت معرفی می‌کنند. مظهر نظام جمهوری اسلامی ایران که حامل پیام ثبات منطقه‌ای بوده و در ثبات جهانی نیز مؤثر است، وجود انسجام و وحدت ملی است.

وی انتقاد سازنده، مفید و دلسوزانه را حق و وظیفه همگانی دانست و اظهار داشت: انتقاد هیچ ایرادی ندارد و طبیعی است که همه جناح‌ها و احزاب در آستانه انتخابات فعال می‌شوند، همه افتخارات ما به این است که کشوری انقلابی و اسلامی هستیم. بی‌تردید در چنین کشوری دروغ، تهمت و مأیوس کردن مردم نمی‌تواند رابطه‌ای با نظام اسلامی و منافع ملی داشته باشد. اگر چه نقد سازنده مفید بوده و همه باید از آن استقبال کنند اما در عین حال، تخریب، افترا، ‌دروغ و تشویش اذهان عمومی، حرام و جرم است و دستگاه قضایی باید با این موارد نه بخاطر فرد و یا شخص خاصی بلکه بخاطر صیانت از آرمان‌های انقلاب برخورد کند تا به دنیا اعلام کنیم که ایران کشوری پیرو سیره پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) است.

وی ایجاد آرامش ، امنیت و امید را از وظایف اساسی دولت و استانداران سراسر کشور دانست و گفت: همه باید تلاش کنیم تا هم نظم و انتظام عمومی و هم امنیت سیاسی در کشور حاکم باشد تا جناح‌ها و احزاب مختلف سیاسی بتوانند در چارچوب قانون و اخلاق، فعالیت‌کنند.

حقوق ملت ایران در صحنه جهانی به اثبات رسید

رییس‌جمهور تلاش برای امنیت اقتصادی را هم مورد تأکید قرار داد و افزود: اساس تلاش سیاست خارجی دولت در سه سال گذشته احقاق و تثبیت حقوق مردم بوده است. پیش از این کشورهای بزرگ و سازمان‌های بین‌المللی مدعی بودند که غنی‌سازی حق ایران نیست و ایران امنیت و ثبات جهان را با فعالیت‌های هسته‌ای خود به خطر می‌اندازد، اما امروز به واسطه تلاش‌های انجام شده نه تنها چنین ادعاهایی مطرح نمی‌شود، بلکه با ایران در بالاترین سطح فعالیت‌های هسته‌ای همکاری صورت می‌گیرد.

وی افزود: به عبارتی توانسته‌ایم حقوق قطعی خود و نقش سازنده‌ ایران در منطقه و جهان را به واسطه مذاکراتی که انجام دادیم ،رسمیت بخشیم و کسی تردید ندارد که ایران پرچمدار مبارزه با خشونت و تروریسم در منطقه بوده و در همه مسایل منطقه‌ای پیشتاز و پیشگام می‌باشد.

رییس شورای اقتصاد به تلاش برای ایجاد ثبات اقتصادی در کشور اشاره کرد و گفت:‌ سال 94، سال بسیار سختی از لحاظ اقتصادی بود و حتی برخی از کشورهایی که تولید و صادرکننده نفت در جهان هستند، با تورم سه رقمی مواجه شدند.

علیرغم کاهش شدید درآمد نفتی، شاهد آرامش بازار و کاهش تورم بودیم

وی ادامه داد: در سال 91 درآمد نفتی نسبت به سال 90، 43 درصد کاهش یافت و به واسطه آن شاهد نابسامانی‌ و عدم آرامش در عرصه بازار و نوسان‌های مختلف و روزانه در قیمت‌ کالاها بودیم. در سال 94 نیز درآمدهای نفتی نسبت به سال 93، حدود 40 درصد کاهش پیدا کرد، اما با این حال شاهد ثبات و آرامش و حتی کاهش تورم و رشد مثبت اقتصادی بودیم.

دستگاه قضایی اهمال صورت گرفته در خارج نکردن اموال کشور از دسترس آمریکا را پیگیری کند

وی با تأکید بر این‌که «دولت نسبت به حقوق مردم از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است»، خاطر نشان کرد: مقامات قضایی آمریکا در سال 88، یک میلیارد و 800 میلیون دلار از پول بانک مرکزی را توقیف کردند و در بهمن سال 91 با رأی دادگاه این مبلغ را در تصرف خود درآوردند. البته شکایاتی در سال 93 و 94 به منظور تجدید نظرخواهی انجام شد که نهایتاً همان حکم اولیه سال 91 تأیید گردید، در حالی که امکان‌پذیر بود که در بین سال‌های 86 تا 87 و در حدود 10 ماه فرصت طلایی که در اختیارمان قرار داشت، همه پول خود را از دسترس آمریکایی‌ها خارج کنیم، اما در این زمینه اهمال صورت گرفته و دستگاه قضایی و شورای عالی امنیت ملی و سایر نهادهای ذیربط وظیفه دارند که این موضوع را پیگیری کنند.

رییس‌ جمهوری افزود: دولت یازدهم بلافاصله در رابطه با این موضوع در دادگاه بین‌المللی لاهه طرح شکایت کرده و آن را تا احقاق حقوق مردم ایران پیگیری خواهد کرد و این دولت دفاع از حق مردم را یکی از وظایف مهم خود می‌داند.

ورود جدی دولت به موضوع دریافت‌های غیرمتعارف از آثار فضای باز و نقد سازنده است

روحانی در ادامه به دریافت‌های غیرمتعارف اشاره کرد و گفت: دولت یازدهم با همه جدیت به این مسأله ورود پیدا کرد و از همه کسانی که در فضای حقیقی و مجازی این مسأله را پیگیری می‌کردند، قدردانی نمود و یکی از آثار وجود فضای باز در جامعه را نقد سالم و سازنده می‌داند. اگر پول مردم از خزانه بیت‌المال به تصرف می‌رود، باید آن را به طور دقیق و عادلانه مورد پیگیری قرار داد، البته در موضوع مذکور نقص‌هایی در قانون و آیین‌نامه‌ها وجود داشت که ذی‌نفعان در تصمیم‌گیری‌ها حضور داشتند، اما در عین حال دولت وارد عمل شده و تصمیمات قاطعی اتخاذ کرده و افراد متخلف را برکنار کرده است و اگر باز هم مواردی وجود داشته باشد نسبت به آن اقدام خواهد کرد.

شفافیت و احقاق حقوق مردم برای این دولت اصل اساسی است

دکتر روحانی تصریح کرد: باید این مسأله برای مردم روشن باشد که شفافیت و احقاق حقوق مردم برای این دولت یک اصل اساسی است و دولت یازدهم انتقاد سازنده را برای خود نعمت و برکت دانسته و مسیر خود را برای احقاق حقوق مردم با قوت ادامه خواهد داد.

رییس‌ جمهوری فراهم آوردن شرایط مناسب برای فعالیت آزاد اقتصادی را مورد تأکید قرار داد و گفت: این موضوع نیز از جمله اهداف دولت است و همواره تلاش کرده موانع را از پیش پای فعالیت‌های اقتصادی مردم کنار بزند و در این رابطه یکی از آثار مهم برجام را می‌توان ایجاد گشایش‌های مختلف در فعالیت های اقتصادی دانست.

هدف برجام گشایش برای فعالیت اقتصادی بود

روحانی افزود: هدف اصلی این بود که راه برای فعالیت اقتصادی گشوده شود و اگر بنا است که پول جابجا شود مجبور نباشیم از شیوه‌های قرن نوزده و هجده استفاده کنیم و باید از سیستم بانکی برای این منظور استفاده کرد که تا کنون بیش از 500 مورد رابطه کارگزاری با بانک‌های کشورهای خارجی ایجاد شده و بیش از 60 بانک با ایران رابطه کارگزاری برقرار کردند، ضمن اینکه مشکل بیمه و کشتیرانی نیز برطرف شده است و اینها همه نمونه‌هایی از آثار و برکات برجام محسوب می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: البته ممکن است در گوشه و کنار مشکلاتی نیز وجود داشته باشد که در حال حل و فصل شدن است و هر روز که سپری می‌شود، یک گام بلند در راستای احقاق حقوق مردم برداشته می‌شود.

وی افزود: آزادی تجارت، دسترسی به بانک‌ها، تسهیل رفت و آمد هوایی از جمله حقوق مردم است، اما متأسفانه برخی اینگونه موارد را در محاسبات خود نمی‌گنجانند و برای اقداماتی که به منظور جلوگیری از اتلاف وقت مردم انجام شده، ارزشی قایل نیستند.

رییس‌جمهور تأکید کرد: برجام برای این بود که از حق مردم به خوبی دفاع کرده و راه را برای فعالیت‌های مختلف آنان بگشاییم.

وظیفه همه ما استفاده از شرایط پسابرجام در راستای منافع ملی است

وی گفت: البته همه کشورهای طرف مذاکره در 1+5، دارای حسن نیت نبوده و در این گروه دوستانی داریم، اما افرادی هم رابطه خصمانه با ما داشته و امروز هم دارند. به بعضی از طرف‌های مذاکره خود اعتماد داریم و طبیعی است که به برخی دیگر اعتماد نداشته باشیم. بنابراین همه طرف‌های مذاکره مثل هم نبودند، اما مهم این بود که توانستیم با قدرت‌های بزرگ مذاکره کرده و منطق خود را به کرسی بنشانیم و مردم کشورمان در مذاکرات پیروز شده و احساس غرور کنند و این موضوعی است که در طول تاریخ کشورمان کم‌سابقه بوده و علت آن عظمت ملت بزرگ، رهبری عزیز و دولت است.

وی خاطر نشان کرد: امروز که به واسطه مذاکرات صورت گرفته شرایط و فضای مناسبی ایجاد شده باید از آن به خوبی استفاده کنیم و از مطالب و مباحث حاشیه‌ای و بی‌فایده دوری نماییم و خوش‌بیانی‌ها و خوش قلمی‌هایی که در این رابطه انجام می‌شود را در راه رفاه مردم، رشد اقتصادی، جذب سرمایه خارجی و به دست آوردن بازارهای کشورهای مختلف و افزایش تولید و صادرات بکار بگیریم.

اشتغال وظیفه اصلی دولتمردان و استانداران است

روحانی در ادامه تلاش برای تسریع در روند اجرای اقتصاد مقاومتی را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: امروز بزرگترین وظیفه برای همه دولتمردان و بویژه استانداران این است که زمینه‌های رونق اقتصادی را شناسایی و فعال کنند و حتی اگر بتوان با اقدامات خود فقط یک اشتغال ایجاد کنید، وظیفه دارید که نسبت به آن اقدام نمایید.

وی سرعت اقدامات انجام شده در افزایش تولید نفت و گاز را تحسین‌برانگیز، دانست و گفت: امیدواریم تا یکسال آینده در تولید بنزین خودکفا شویم و در بخش کشاورزی نیز بعد سال‌ها موفق شدیم در تولید گندم به خودکفایی رسیده و حتی می‌توانیم بخشی از آن را صادر کنیم، ضمن اینکه در دو سال گذشته 15.5 درصد در تولید مواد غذایی پیشرفت داشته‌ایم و تراز تجاری‌مان در زمینه نیازمندی‌های مواد غذایی مرتباً در حال افزایش است.

دکتر روحانی افزود: امیدواریم در سال آینده گازرسانی به همه روستاهای کشور به اتمام برسد و در بخش آبرسانی و حوزه ارتباطات و اینترنت نیز اقدامات بسیار خوبی در روستاها انجام شده و باید این مسیر را در سایر زمینه‌ها نیز ادامه دهیم.

امسال باید بنگاه‌های کوچک اقتصادی فعال شوند

رییس‌جمهور تصریح کرد: امسال باید در بخش صنعت اقدامات خوبی به انجام برسد و بنگاه‌های اقتصادی خرد و کوچک با تسهیلات بانکی فعال شوند تا به این ترتیب مردم بیش از پیش به آینده کشور امیدوار و راه برای آینده بهتر و روشن آماده تر شود.

وی در ادامه با تأکید بر اهمیت جایگاه حقوق مردم و احترام به آن اظهار داشت: مردم به حق و نه به تعارف و شعار و از نظر قانون اساسی و اسلام، صاحب اصلی کشور هستند و مسئولین همه کارگزار و نماینده مردم محسوب می‌شوند و مردم ولی‌نعمتان ما می‌باشند و این موضوعی است که امام(ره) و مقام معظم رهبری نسبت به آن تأکید دارند. همه مسوولان باید واقعاً خود را به عنوان خادم مردم بدانند و مردم هم باید این موضوع را احساس کنند.

منشور حقوق شهروندی بزودی منتشر می‌شود

وی با اشاره به وعده خود در ایام انتخابات در خصوص منشور حقوق شهروندی، اظهار داشت: نسخه اولیه این منشور در 100 روز اول تهیه و در سایت منتشر شد و بزودی منشور حقوق شهروندی اعلام خواهد شد و امسال دولت همه تلاش خود را برای نشر، تبیین و اجرای حقوق شهروندی بکار می گیرد و امیدوارم همه دستگاه‌ها در اجرای آن همکاری کنند و در این زمینه در دنیا نمونه باشیم.

روحانی در ادامه با اشاره به سخنی از پیامبر گرامی اسلام(ص) مبنی بر اینکه اهانت به یک نفر مؤمن و مسلمان، اعلان جنگ با خدا محسوب می‌شود، گفت: نکند زمانی در برخی از رسانه‌ها و فضاهای حقیقی و مجازی، عده‌ای مرتباً در حال اعلان جنگ با خدا باشند؟

دفاع از حرمت شهروندان از وظایف مهم دولت است

رییس‌جمهور تصریح کرد: یکی از وظایف مهم دولت این است که بتواند از حرمت، احترام و جایگاه مردم، صیانت کند. باید حقوق همه شهروندان، مذاهب و اقوام ایرانی محترم شمرده شود و نباید به هیچ قومیت و مذهب و دین رسمی که در قانون اساسی به آن تصریح شده است، توهین شود.

وی لزوم احترام به حقوق همه مردم و بویژه بانوان را مورد تأکید قرار داد و گفت: باید در فرصت‌های اجتماعی مختلف از ظرفیت بانوان استفاده شود.

رییس‌جمهور با تأکید بر اهمیت حفظ محیط زیست و لزوم توجه به آن، گفت: اگر زمانی محیط زیست جزو مستحبات بود، امروز از واجبات و در برخی موارد اوجب واجبات است، لذا باید در همه طرح‌ها و پروژه‌ها مسایل زیست محیطی مورد توجه جدی قرار بگیرد و با توجه به اقداماتی که در زمینه سلامت انجام داده، چنانچه دو مقوله محیط زیست و سلامت در کنار یکدیگر قرار بگیرند، می‌تواند آثار مفیدی برای مردم داشته باشد.

افزودن نظر جدید