رئیس جمهور در نشست خبری:جوانان خواستار شنیدن صدا و اثر گذاری فکر و اراده‌شان در حاکمیت هستند/مسائل سیاسی، اجتماعی و سیاست خارجی هم مورد اعتراض مردم بوده است

رییس‌جمهور گفت: ما باید راه پیشنهادی جوانان را ببینیم و بشنویم و با آنها به گفت‌وگو بنشینیم. راهی که‌ آنها پشنهاد می‌دهند و مسیری که می‌پسندند باید در اراده و خواست حاکمیت همواره تاثیر گذار باشد.

 به گزارش امیدنامه به نقل از ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی در ابتدای دومین نشست خبری خود در دولت دوازدهم با تبریک ایام‌الله دهه فجر گفت: ملت بزرگ ایران بعد از قرن‌ها که در نظام استبدادی پادشاهی در رنج و تحقیر بودند و ده‌ها سال کشور در اختیار قدرت‌های بیگانه بود، تصمیم گرفتند تا حاکمیت ملی، عزت، استقلال، آزادی و پاک کردن کشور از انواع فساد و بی‌عدالتی را محقق سازند.

وی ادامه داد: امروز بعد از ۳۹ سال از زمان پیروزی انقلاب اسلامی همچنان شاهد حضور، مشارکت، نشاط، استقامت مردم در برابر انواع تهدیدها و موفقیت‌های فراوان در عرصه‌های داخلی و خارجی هستیم.

نحوه اداره کشور باید رو به تکامل باشد

رییس جمهور با بیان‌ اینکه آرمان‌ها و اهداف انقلاب آرمان‌هایی است که راهنمای ما برای قرن‌های پیشرو است، اظهار کرد: هیچ وقت مردم از اصل استقلال آزادی و مبارزه با استبداد و استعمار و ایستادگی در برابر متجاوزین و مبارزه با فساد دست برنمی‌دارند. راه همان راه است اما شیوه‌ها در سبک زندگی و نحوه اداره کشور باید رو به تکامل باشد.

روحانی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد جمعیت کشور را جوانان تشکیل می‌دهند، تاکید کرد: افکار نسل جوان و راهی را که آنها توصیه می‌کنند را باید بشنویم و بپذیریم. تنها شنیدن هم کافی نیست. جوانان تنها نمی‌خواهند که صدای آنها را بشنویم. آنها دارای افکار، ایده‌ و خواست‌هایی هستند. آنها دنیای جدید را می‌بینند و پیشنهاد دارند و ما باید راه پیشنهادی آنها را ببینیم و بشنویم و با آنها به گفت‌وگو بنشینیم. راهی که‌ آنها پشنهاد می‌دهند و مسیری که می‌پسندند باید در اراده و خواست حاکمیت همواره تاثیر گذار باشد.

جوانان خواستار شنیدن صدا و اثر گذاری فکر و اراده‌شان در حاکمیت هستند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: جوانان خواستار شنیدن صدا و اثر گذاری فکر و اراده‌شان در حاکمیت هستند.‌ آنها در اکثریت هستند. آن روز که انقلاب به پیروزی رسید تعداد جوانان کمتر از ۷ میلیون بود اما امروز حدود ۲۵ میلیون جوان داریم. جامعه آن روز و رابطه‌اش با دنیا، سطح سواد و اطلاعات عمومی با امروز بسیار متفاوت‌تر است.

افزایش نرخ ارز در کشور دلیل اقتصادی و تجاری ندارد

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی در نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار سیاسی ایلنا مبنی بر اینکه اخیراً گفته اید در آمدهای ارزی کشور از نیازهای ارزی برای واردات بیشتر است و همچنین ذخایر  ارزی ایران از ۱۵۰ کشور دیگر بیشتر است. از سوی دیگر رئیس کل بانک مرکزی هم مداوماً  نوسانات ارزی را غیر اقتصادی می داند. اما آقای روحانی، دلار الان ۴۸۰۰ تومان است. مخالفان دولت معتقدند که گرانی ارز اقدام خود دولت برای تامین کسری بودجه است، پاسخ جنابعالی چیست؟ بازار ارز بالاخره به ثبات می‌رسد؟، گفت:  در رابطه با مسئله ارز هم طبق سوالی که شما مطرح کردید و هم چیزی که ما گفتیم باید به تعادل برسد. اگر نرخ ارز امروز بالاتر از هفته‌های پیش است دلایل تجاری و اقتصادی ندارد. در تجارت و در تامین ارز، تراز مخارج ارزی‌مان مثبت است و این افزایش دلایل اقتصادی هم نمی‌تواند داشته باشد.

ادعای گران کردن نرخ ارز برای جبران کسری بودجه درست نیست

رییس‌جمهور تاکید کرد: این که می‌گویند دولت ارز را گران کرده تا کسری بودجه را جبران کند درست نیست. امسال همان بودجه‌ای که ابتدای سال تصویب کرده بودیم، به خوبی در این ده ماه جواب داده است.

وی با بیان اینکه آینده ما از امروز حتما بهتر خواهد بود، افزود: در گذشته درآمد ارزی ما همان در آمد نفتی بود اما امروز ما فاینانس ۳۰ میلیارد دلاری داریم و اکنون برای همه این ارقام ۱۲ و ۱۳ میلیاردی تصمیم‌گیری می‌شود. شرایط آینده ما شرایط بهتری است.، تصمیماتی در زمینه ثبات نرخ ارز اتخاذ شده که رئیس بانک مرکزی اعلام کرده و می‌کند.

روحانی تصریح کرد: توصیه من به مردم این است که دارایی و مایملک خود را در این مسیر پر ریسک سرمایه گذاری نکنند چرا که مسیرهای خیلی بهتری از سرمایه‌گذاری در حوزه ارز وجود دارد.

سازمان تأمین اجتماعی باید از بنگاهای اقتصادی دست بردارد

روحانی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی براینکه نحوه پرداخت بدهی‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی از دغدغه‌های اصلی کارگران است؛ اولویت تامین اجتماعی دریافت نقدی بدهی‌هاست؛ اما مجلس و دولت بر پرداخت تهاتری تاکید دارد که این در تعارض کامل با دستور شما مبنی بر کاهش تصدی گری دولت است از سویی بیم آن می‌رود که شرکت‌های زیان ده و سربار به جای بدهی به سازمان واگذار شود تدبیر دولت شما برای ایجاد امید در جامعه کارگری چیست، گفت:دولت توصیه‌های مهمی قبل از بحث بدهکاری به سازمان دارد؛ سازمان تأمین اجتماعی باید از بنگاهای اقتصادی دست بردارد. هر مقدار پول به آن بدهیم با این شرایطی که سازمان تامین اجتماعی دارد نمی‌تواند مسیر درستی را طی کند.

وی خاطر نشان کرد: من به وزیر کار تاکید کردم و از ابتدای کار دولت دوازدهم نیز شرط من این بوده است که بنگا‌ه‌های اقتصادی را واگذار کند. البته قدم های خوبی برداشته شده که باید سرعت آن بیشتر شود.

تنها راه نجات اقتصاد کشور واگذاری بنگاه‌های اقتصادی از سوی نهادهای دولتی و نیروهای مسلح است

روحانی تاکید کرد: نه تنها سازمان تامین اجتماعی بلکه همه بخش‌های دولتی از جمله بانک‌ها باید بنگاهای دولتی خود را واگذار کنند. چه نهادهای دولتی و چه غیر دولتی و چه نیروهای مسلح باید بنگاهای خود را واگذار کنند و این تنها راه نجات اقتصاد است.

روحانی در پاسخ به اینکه در آستانه ورود به چهل سالگی انقلاب  ه عنوان کسی که در این چهل سال در کانون مدیریت کشور بوده رمز پیروزی‌ها در این تحریم‌ها و مشکلات را چه می‌داند؟ گفت: اساس پیشرفت ما بر مبنای استقلال و اراده ملت برای تحول و پیشرفت است. یک ملتی اگر منسجم و مصمم باشد و حاکمیت هم حاکمیت خود مردم باشد و همه کسانی که در حکومت هستند منتخب خود مردم باشند؛ ملت در اهداف و آرمان های ملی خود پیش می‌رود.

رییس‌جمهور با بیان اینکه از نظر توسعه انسانی و بر اساس همه آمارها وضعیت ملت خوب است گفت: شرایط ایران از نظر توسعه انسانی و علمی و بهداشتی نسبت به سال‌های اولیه انقلاب بسیار خوب است. تا زمانی که ما به آینده خود امیدوار هستیم، سرمایه اجتماعی ما روز به روز تقویت می‌شود.

قول می‌دهم روند رشد مداوم اقتصادی در دولت دوازدهم مستمر باشد

رییس شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: در صورتی که از امکانات کشور به عنوان یک کشور پر امکانات درست استفاده شود، مسیر پیشرفت را بهتر ادامه خواهیم داد. آمار از رشد اقتصادی حکایت دارد. رشد اقتصادی ما در سال ۹۳،  سه درصد بوده و یک وقت مانند سال  گذشته دو رقمی بوده است. من قول می‌دهم روند رشد مداوم اقتصادی در دولت ۱۲ مستمر باشد .

محدود کردن خواسته مردم به بخش اقتصادی هم نشنیدن صدای مردم است

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری مهر مبنی بر اینکه جنابعالی گفته بودید  "تا دیر نشده باید صدای  مردم را شنید " آیا صدای مردم را در اعتراضات اخیر نسبت به رکود و تورم و ناکارآمدی برخی مدیران شنیدید و آیا بنا هست تیم اقتصادی ترمیم شود یا خیر؟  گفت: من اشکالم به همین سبک سوال است. وقتی شما خواست مردم را فقط به بخش اقتصاد می برید همین نشنیدن صدای مردم است.

وی تاکید کرد: البته مردم در زمینه اقتصادی هم نقد دارند اما فقط بحث اقتصادی نیست؛ در بحث سیاسی و اجتماعی و سیاست خارجی خیلی حرف دارند. گوش ما باید شنوا باشد و بدانیم مردم چه می‌خواهند. دولت با همه توانش کار می‌کند.حتی شما به خبرگزاری خودتان هم مراجعه کنید در طول دولت یازدهم می‌بینید که مسیر تورم ما به سمت بالا نبوده بلکه  به سمت پایین بوده است. در اول سال ۹۳ تورم ۳۴.۷ درصد بود. در مقایسه با امروز که ۸.۲ است یعنی پایین آمده است. رشد اقتصادی ما در سال  ۹۱،  منفی ۶.۸ بوده و سال گذشته رشد اقتصادی دو رقمی بوده است.

رییس‌ جمهور توضیح داد: این یعنی راه دولت درست بوده است اما معنایش این نیست که همه مشکلات مردم حل شده است. این که دریافتی مستمری بگیران اقشار پایین را بیش از سه برابر کردیم و در سال ۹۶ نسبت به ۹۵ بیش از ۳.۴ برابر شده است یعنی به فقر توجه داریم.  اینکه در ماده ۱۴ بودجه امسال برای ریشه کنی فقر مطلق بودجه گذاشتیم یعنی به فقر توجه داریم.

دولت به اعتراض مردم احترام می‌گذارد

وی گفت: اینکه در تبصره ۱۸ ما در بودجه امسال برای اشتغال منبع گذاشتیم،  یعنی ما توجه داریم. اینکه دولت شعارش مبارزه با فقر مطلق و اشتغال مولد است،  یعنی دولت از قبل گوش شنوایی داشته و امروز هم دارد و به اعتراض مردم احترام می‌گذارد.

خوشحالم که همه می‌گویند صدای مردم را باید شنید

روحانی خاطر نشان کرد: در میان دولت‌های گذشته شاید رساترین سخن را این دولت گفته که اعتراض مردم را می‌پذیرد.  ما امروز پذیرفتیم و همه مسئولان کشور اصل اعتراض را پذیرفته اند. من خوشحالم که همه میگویند صدای مردم را باید شنید. این  روز  مبارکی است که همه ما اعتراض مردم را می‌شنویم.

ابایی از حرف زدن با کشورهای غیر منطقه نداریم

رییس جمهور در پاسخ به سوالی در مورد اینکه اخیرا آمریکا سیاست خود را مبنی بر کنترل ایران قرار داده است و در مقابل ظریف ایده‌ای مبنی بر اتحاد‌های جدید گذاشته و هدف را تقویت ثبات می‌گوید، آیا ایران آماده است این ایده را با قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای در میان بگذارد، گفت: ما همواره در منطقه پیچیده‌ای هستیم که مشکلات فراوانی در آن شاهد هستیم. راه اصلی را مذاکره با کشورهای منطقه می‌دانیم اما ابایی از حرف زدن با کشورهای غیر منطقه نداریم.

کشورهای خارجی به فکر فروش سلاح به کشورهای منطقه نباشند

وی افزود: هیچ ملاقات خارجی نداشتم مگر آنکه در آن راجع به مسائل منطقه حرف بزنم. همیشه گفتم هدف ما مبارزه با تروریسم و ثبات منطقه است. مردم منطقه باید بر آینده خود اختیار داشته باشند و کشور‌های خارجی در روند سیاسی این کشور‌ها دخالت نکنند و به فکر فروش سلاح نباشند.

روحانی گفت: با کشور‌های منطقه و کشورهای خارجی راجع به مسائل منطقه گفت‌و‌گو می‌کنیم. گاهی از آنها کمک می‌خواهیم. به طور مثال از کشورهای مختلف خواستیم در خاموش کردن جنگ یمن کمک کنند تا بمباران مردم بی‌گناه یمن به پایان برسد. ما همیشه با کشورهای دنیا حرف زدیم و باز هم حرف می‌زنیم.

رییس شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه برنامه اصلی شما جذب سرمایه‌گذار خارجی بود. اکثریت مردم به شما رای دادند زیرا به برنامه‌های شما امید داشتند.با امید مردم چه باید کرد، گفت: باید به آینده خود امیدوار باشیم. این حرف شعار نیست برای آن دلیل دارم. در سفر اخیر به کرمان دیدم ۱۰هزار طرح در روز یک افتتاح شد و استاندار کرمان از من دعوت کرد تا سال آینده هم به آنجا بروم زیرا برای سال آینده نیز ۱۰ هزار طرح برای افتتاح است. این یعنی امید در جامعه زنده است.

روحانی تشریح کرد: میزان سرمایه گذاری خارجی و فاینانس زیاد شده است. در بسیاری از موارد مهم سرمایه گذاری در بخش‌های مهم درحال مذاکره و اجرا هستیم.

تریبون‌ها با دولت هم‌صدا باشند/سرمایه گذارها مثل آهو هستند که با صدای بلندی زود فرار می‌کنند

وی با بیان اینکه داخل کشور درحال ساخت اتومبیل هستیم که ۳۰ درصد آن باید صادر شود اما میزان درخواست داخلی اجازه این کار را نمی‌د‌هد، گفت: طرحی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل داریم و همه این طرح‌ها به معنی امیدواری است. اگر می‌خواهیم پیشرفت کنیم باید سرمایه و فناوری حذب کنیم. راهش این است که تریبون‌ها با دولت هم‌صدا باشند. گاهی صداها ممکن است تاثیر گذار باشد. سرمایه گذارها مثل آهو هستند که با صدای بلندی زود فرار می‌کنند.

افزودن نظر جدید