رئیس جمهور: دانشگاهی می خواهیم که به بهانه اخلاق مانع آزادی نشود/هر وقت متن مذاکرات را دیدم مباهات کردم

رییس‌جمهور با مورد توجه قراردادن مذاکرات هسته‌ای کشورمان گفت: فرزندان شجاع و دلاور این سرزمین (تیم مذاکره کننده) به خوبی از عزت و حقوق مردم تا این لحظه دفاع کرده‌اند و تا پایان هم این کار را انجام خواهند داد.

به گزارش امید به نقل از ابسنا، حجت الاسلام والمسلمین روحانی در دیدار با اساتید دانشگاه و پزشکان با بیان این که امیدواریم در تمامی صحنه‌ها از جمله صحنه مذاکرات موفق باشیم گفت: تیم مذاکره کننده ما امروز از همه توان دانشگاهی خود استفاده می‌کنند و اگر این مذاکرات به سرانجام مطلوب برسد آن وقت شما خواهید دید که فرزندان دلاور شما در برابر قدرت‌های جهان چگونه سخن گفته‌اند.

او افزود: من لحظه به لحظه متن مذاکرات را دنبال می‌کنم و خدا را گواه می‌گیرم و به سهم خودم از این که فرزندان شجاع و دلاور این سرزمین به خوبی از عزت و حقوق مردم تا این لحظه دفاع کرده‌اند و تا پایان این کار را انجام می‌دهند به خود مغرورم.

رییس‌جمهور گفت: ان‌شاالله خیر و ثمرات و برکت این موضوع برای ملت بزرگوار ما باشد.

 رییس‌جمهور در ابتدای سخنانش با مورد توجه قراردادن شهادت امام علی (ع)، ایشان را بزرگ‌ترین استاد جامعه بشری بعد از رسول خدا و بزرگ‌ترین پزشک و درمان‌گر دردهای جامعه بشری دانست و افزود: امیرالمؤمنین (ع) در همه صحنه‌ها از جمله جهاد، اخلاق، کمک به مظلومان و هدایت جامعه پیشتاز و داوطلب بود و ما باید راه امیرالمؤمنین را انتخاب کنیم چرا که او امام عدالت و امام اعتدال بود.

وی در ادامه گفت: بر دوش همه ما بار مسوولیت سنگینی در این مقطع تاریخی احساس می‌شود و دولت، مردم، دانشگاه‌ها، اساتید و خادمان این ملت و هرکس به هر نحو باید بیش‌تر کمر همت را برای خدمت به این جامعه ببندیم.

روحانی خطاب به استادان حاضر در این جمع خاطرنشان کرد: شما بار سنگین تربیت فرزندان این مرز و بوم و هم‌چنین علم و دانش و سلامت را بر دوش دارید و امیرالمؤمنین امامی بود که به همه ما آموخت پایان همه علوم و دانش‌ها و تلاش‌ها یک زندگی اخلاقی‌تر و انسانی‌تر است.

رییس‌جمهور با بیان این که در این راستا باید شاخصه‌های دیگری مورد تدوین قرار بگیرد گفت: من بارها گفته‌ام و هنوز هم مخالفان من را قانع نکرده‌اند که مقاله نمی‌تواند تنها معیار علم و دانش باشد. اگر مقاله‌ای چاپ می‌شود و مثل کتابی در کتابخانه خاک می‌خورد این مقاله است؟ و اگر مقاله قابل ارجاع نباشد این تولید علم است؟ ما باید کاری کنیم که علم تبدیل به ثروت شود.

او افزود: دانشگاه برای این نیست که عالمان بزرگی را تربیت کند تا این افراد مطالعه کنند و کتاب بخوانند و خود را به عنوان استاد معرفی کنند. دانشگاه برای این است که ما مدیر جامعه تربیت کنیم. دانشگاه باید یک کمک و حامی برای دولت و اداره کشور باشد و باید بتواند نیاز جامعه ما را رفع کند و برای ما کارآفرین باشد و به معنای واقعی تولید علم کند.

روحانی با ضرورت مورد توجه قرار گرفتن اعتدال گفت: باید بین اخلاق و آزادی و آموزش و پژوهش اعتدال وجود داشته باشد.

وی در ادامه اظهار کرد: اخیرا آماری را دیدم که طی آن به 83 درصد مقاله‌های ما در برخی سال‌ها اصلا ارجاعی نشده است. با این وجود ما باید علم را به صورت واقعی برای مسوولان و جامعه بازگو کنیم و اگر کمبودهایی هست به رفع آن بپردازیم.

رییس‌جمهور گفت: در این که ایرانی با استعداد است شکی نداریم و در اینکه باید کمبودها را رفع کنیم نیز جای تردید نیست اما در این مورد نیز جای تردیدی نیست که کیفیت‌ها پایین‌تر از کمیت‌ها بوده است و ما باید این موضوع را جبران کنیم.

روحانی گفت:‌ جامعه ما امروز نیازمندی‌های فراوانی دارد و چشم امیدش به دست اساتید و مراکز آموزشی و تحقیقاتی است و شما باید نیاز جامعه ما را در همه زمینه‌ها مرتفع کنید.

او هم‌چنین با بیان این که اخلاق و عدالت و اعتدال را باید از امیرالمؤمنین بیاموزیم اظهار کرد:‌ اگر در جامعه ما چنین چیزی اتفاق می‌افتد که یک نفر از جمع، حزب و گروهی امام جامعه را شهید می کرد و مثلا در زمان امام راحل چنین اتفاقی می‌افتاد آن وقت با آن حزب چه می‌کردیم؟‌ امام علی (ع) فرمودند مبادا بعد از شهادت من راه بیفتید و شمشیر بچرخانید و خونریزی آغاز کنید. در برابر این که من کشته می‌شوم فقط یک نفر یعنی قاتل من باید قصاص شود؟ با این وجود می‌توان دریافت که امیرالمؤمنین استاد اخلاق،‌ زندگی و عدالت ماست و باید پرسید که مگر می‌شود در آخرین لحظه زندگی خود و در زمانی که با شهادت فاصله‌ای ندارد آخرین جمله‌اش توصیه برای قاتل خود باشد؟ ما همین دانشگاه را می‌خواهیم. این دانشگاه امیرالمؤمنین و اعتدال است که نه سیاست را کنار می‌گذارد و نه غرق در سیاست می‌شود نه اخلاق را کنار می‌گذارد و نه به بهانه اخلاق مانع آزادی می‌شود.

روحانی گفت:‌ همه آرزوی ما این است که مسیر امیرالمؤمنین را طی کنیم و شما اساتید با بیان و تدریس و قلم‌تان حقایق را برای مردم بازگو کنید.

وی با بیان این که دوران احساسات کافی است گفت: در هر انقلابی احساسات فراوان است اما از انقلاب ما 37 سال گذشته، باید واقعیت‌ها را تبیین و بیان کنیم و جامعه ما باید بداند واقعیت‌های دنیا چیست؟ هم‌چنین باید تعامل با دنیا، با خودش و با دیگران را هم بداند.

رییس‌جمهور گفت: جامعه ما باید مداراکردن و فضای گفت‌وگوی آزاد را به وجود آوردن، روبه‌روی هم نایستادن و فضای عادلانه را به وجود آوردن را نیز بداند و همه این‌ها درس‌هایی است که باید از مولای‌مان بیاموزیم.

افزودن نظر جدید