رئیس جمهور: برخی فکر می‌کنند با خارجی حرف‌ زدن گوشه استقلال خراشیده‌ می‌شود/نقد را باید یاد بگیریم، نه اینکه بگوییم رنگ لباسش چگونه بود و کفشش چطوری بود

رییس‌جمهور با بیان اینکه نباید افراد را به اتهام و سوءظنی کنار بگذاریم٬ گفت: این افراد جواهر ما هستیند. مگر می‌شود به کوچک‌ترین بهانه معدن طلا را بست.

به گزارش امید به نقل از ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در سی و دومین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران که صبح امروز در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است، خطاب به حضار گفت: این شما بزرگان، فرهیختگان و اهل قلم هستید که باید این بار سنگین را بر دوش گیرید که طراوت انقلاب را زنده کنید و مفاهیم انقلاب را بسط دهید.

وی ادامه داد: شما باید به جهانیان بگویید که انقلاب ما، انقلاب اعتدال بود و به همه جهانیان ابلاغ کنید که در انقلاب ما٬ خردسوزی و کتاب‌سوزی وجود ندارد. در انقلاب ما افراط و تفریط وجود ندارد و انقلاب ما عقلانیت، فقه و تفقه است٬ انقلاب ما گره باز کردن از زندگی مادی و معنوی مردم است.

رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه شما باید برای امروز جامعه بگویید که چگونه باید فکر کنیم، بیندیشیم و حتی چگونه نقد کنیم٬ اظهار داشت: نقد کردن شیوه می‌خواهد٬ و‌ ای کاش میان این کتاب‌ها، یک کتاب هم برای نقد کردن بود و‌ ای کاش در کنار کتاب سال جایزه‌ای را برای نوجوان و جوانی که بیشترین کتاب را در سال خوانده قرار می‌دادیم و‌ ای کاش یک جایزه هم برای نقادان می‌گذاشتیم.

روحانی در خصوص نقد تصریح کرد: نقد یعنی وسایل حرکت، نقد یعنی مسیر تصحیح که البته در فضای آزاد و امن امکان‌پذیر خواهد بود. باید فضای نقد را یاد بگیریم نه اینکه گیر بدهیم دو نفر چرا راه می‌روند و چه جور گام برمی‌دارند مهم این است که کجا می‌روند و نه آنکه بگوییم تند راه رفته یا کند گام برداشته بلکه مهم کجا رفتن و به چه سمت حرکت کردن و نتیجه قدم و به چه مقصد رسیدن است. اینکه کفش چه جور بود، رنگ لباسش چه جور بود مهم نیست به جوهر و جواهر بپردازیم به ماهیت وجود مسئله بپردازیم.

رئیس دولت یازدهم افزود: این شما بزرگان هستید که باید کتاب و مقاله بنویسید و نقد را تجلیل کنید و راه نقد را بیاموزید و حتی به ما بگویید چگونه بر کتاب‌ها نظارت کنیم و نه آنکه ما به شما بگوییم.

وی با بیان اینکه اعتقاد دارم در هر زمینه‌ای صاحب‌نظران آن بخش بهتر از دولت نظر می‌دهند خاطرنشان کرد: این مسئله را باور کنیم و در آن تردید نکنیم، اصحاب کتاب بهتر از مدیر یک وزارتخانه نظر خواهند داد چرا باور نمی‌کنیم اصحاب هنر درباره هنر بهتر سخن می‌گویند و بهتر نقد می‌کنند. چرا با آن‌ها مشورت نمی‌کنیم. این‌ها جفا به علم، توسعه، هنر و مملکت است.

رئیس جمهور با یادآوری اینکه باید راه را باز کرد و سوءظن‌ها را باید کنار گذاشت ابراز داشت: نباید افراد را به اتهام و سوءظنی کنار بگذاریم. این افراد جواهر ما هستیند. مگر می‌شود به کوچک‌ترین بهانه معدن طلا را بست. ممکن است آن معدن یک بار اشکال داشته باشد حالا باید درب آن را ببندیم؟ چرا سرمایه‌ها را به خاطر نقصی کوچک تعطیل می‌کنیم؟

روحانی در خصوص ممیزی کتاب هم بیان کرد: من نمی‌گویم ممیزی باشد یا نباشد می‌گویم نمی‌شود برای ممیزی صد اصل درست کنیم. دو، سه اصل را قرار دهیم اخلاق به عنوان یک اصل باشد و مقدسات امنیت ملی هم به عنوان اصول دیگر اما صد اصل نمی‌تواند درست کرد. خطوط قرمز یا مثلث است یا مربع یا حداکثر ذوزنقه و چند ضلعی٬ ولی هزار ضلع که نیست. چقدر باید کثیرالاضلاع داشت.

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه ما باید نظارت کتاب را قدم به قدم به صاحبان امر آن واگذاریم یادآور شد: ناشران، نویسندگان و اساتید برجسته باید بر کتاب نظارت کنند و کتابی چاپ شود و نباید برای چاپ دوم از هفت خان رستم باز آن کتاب عبور کند.

وی اضافه کرد: در یک زمانی فقط یک رسانه وجود داشت و آن کتاب بود ولی امروز هزاران رسانه متولد شده است و ما نباید آنقدر مته به خشخاش بگذاریم. شما بزرگان برای نظارت فرهنگی نظر بدهید تا گفته شما به آیین‌نامه و قانون تبدیل شود. قانونی که ریشه‌اش نظرات صاحبنظران باشد٬ استحکام بیشتری خواهد داشت.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص مشکلات کاهش خواندن کتاب از سوی جوانان و نوجوانان بیان کرد: ما باید امروز جشن بگیریم٬ هم برای کتاب‌ها٬ هم برای روزی که در این کشور جوانی یا نوجوانی بیشترین کتاب را خوانده باشد. چرا در کشور تیراژ کتاب کم شده است؟ چرا جوان کتاب نمی‌خواند؟ نقص از کجاست؟ جاذبه ندارد؟ آن جوان تشویق لازم نشده؟ یا ارزش آن کتاب هنوز تبیین نشده است. شما بگویید دولت چه بکند؟

روحانی گفت: در کشورهای غربی و اروپایی تا جایی که من خبر دارم دانش‌آموزان را از سال اول تشویق به خواندن کتاب می‌کنند به طور مثال یک دانش آموز سال اول باید هفت کتاب را خوانده و آن را  تبیین کند و توضیح دهد.

رئیس جمهور بیان کرد: چه اشکالی دارد ما هم کتاب خواندن را از همین کودکی برای فرزندانمان آغاز کنیم و یک نمره‌ای هم در مدرسه به این موضوع اختصاص دهیم و یک دانش آموز در دوره تحصیلی سال اول خود دو یا سه کتاب را بخواند خلاصه کند و نکات اصلی آن را معرفی کند.

رئیس دولت یازدهم اضافه کرد: راه‌های بسیاری وجود دارد تا بتوانیم فرهنگ کتابخانی در کودکان، نوجوانان و جوانان نهادینه کنیم٬ مثلا در بعضی از کشور‌ها در مترو کتاب‌های زیادی خوانده می‌شود و چه بسیارند افرادی که ده‌ها جلد کتاب را در ماشین هواپیما و.. خوانده‌اند. چرا ما به این موضوعات عادت نداریم و درحال طی کردن مسیر دیگری هستیم همه ما باید نویسندگان‌مان به نوشتن کتاب‌های لازم و ضروری تشویق کنیم. یک نویسنده خود را قاضی کند و ببیند کتاب آنچه مشکلی را از جامعه حل کرده است و چه تاریکی‌هایی را از آن زدوده است.

وی تصریح کرد: ما امروز باید به این موضوع توجه کنیم که نوشتن چه کتاب‌هایی٬ نیازهای ما را در بعضی از حوزه‌ها برطرف می‌کند و چگونه مسیر دستیابی به آنها را تسهیل کنیم مشکل ناشر، ‌نویسنده توزیع کننده و ویراستار که همه جز حلقه کتاب هستند را حل کنیم.

روحانی گفت: نویسنده تنها در راس این زنجیره قرار دارد و کتاب مسیری را طی می‌کند تا به دست مشتری برسد٬ ما امروز باید تلاش کنیم تا مشکلات این زنجیره را حل و فصل کنیم.

وی تصریح کرد: ما امروز به کتاب‌هایی نیاز داریم تا فرهنگ اسلامی را معنا کند آنها باید بتوانند معنا کنند که انقلاب چه بوده برای چه بوده است و شعارهای آن استقلال آزادی یعنی چه؟

رئیس جمهور اضافه کرد: امروز بسیاری از جوانان و نوجوانان فکر می‌کنند با فرد خارجی حرف زدن٬ یعنی گوشه‌ای از استقلال آنها ساییده می‌شود. زبان خارجی خواندن یعنی در مسیر شیطانی بودن٬ در حالی که زبان خارجی یعنی یافتن باب جدید فرهنگ و علم. ما امروز باید بتوانیم در این مسیر استقرار را معنی کنیم، آزادی را معنی کنیم و نه شرقی و نه غربی را معنی کنیم.

وی خطاب به نویسندگان گفت: این سهم شماست که برای نوجوانان تبیین کنید٬ انقلاب چگونه بوده است و چه شده است وگرنه انقلاب به ضد انقلاب برمی‌گردد.

رئیس جمهور افزود: شما اندیشمندان و صاحب نظران باید واقعیت مسیر انقلاب را برای نسل جوان ما تبیین کنید. شما باید برای دنیا اسلام رحمانی را تبیین کنید.

وی ادامه داد: افراط، آدم‌کشی و تروریست نه تنها از اسلام نیست٬ بلکه هیچ رابطه‌ای با اسلام رحمانی و محمدی ما ندارد.

روحانی تاکید کرد: شما فرهیختگان باید با نوشته‌های خود امید را بیشتر و بیشتر کنید و راه تدبیر را به دولت و ملت نشان دهید. این شما هستید که باید وحدت را در سراسر کشور بیشتر کنید و شما هستید که باید تنش با جهان را کمتر و کمتر کنید. هم‌زیستی مسالمت‌آمیز را برای همه جهان به ارمغان بیاورید.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید