رئیس جمهور با جلب حمایت رهبری، مساله حصر را به نحو اساسی حل کند

مجمع روحانیون مبارز با صدور بیانیه‌ای، دهه فجر را نقطه عطفی در تاریخ ایران دانست و نکاتی را یادآور شد.

به گزارش امید به نقل از ایلنا، در بخش‌هایی از متن این بیانیه آمده است:

دهه فجر انقلاب اسلامی پیش روی ماست و ملت بزرگوار ایران آماده بزرگداشت واقعه مهمی است که نقطۀ عطفی در تاریخ پر فراز و نشیب او و حرکت مداومش به سوی حاکمیت بر سر نوشت و استوار کردن جامعه بر پایه عدالت و استقرار ارزش‌های والای الهی و اسلامی و ایجاد فضای امن و آزاد برای اندیشه و بیان و رفتار مدنی و در یک کلمه به سوی بهروزی است آن‌چنانکه خداوند و پیامبر عظیم الشأن او خواسته‌اند.

حادثه بزرگ و دوران‌سازی که در 22 بهمن 57 اوج پیروزی را طی کرد وجدان بیدار ملت آن را (بهار آزادی) نام نهاد که صولت سرمای استبداد وابسته را شکست و همین وجدان پاک بود که ماهیت انقلابش را در شعار گویای آزادی، استقلال و جمهوری اسلامی بیان کرد و اینک 36 سال از آن واقعه عظیم گذشته است و در این دوران ملت شریف شاهد کامروایی‌ها و ناکامی‌ها، شادی‌ها و رنج‌ها و گشایش‌ها و سختی‌ها بوده است ولی برآیند حرکت دوران ساز او مثبت و ان‌شاءالله به سوی هدف مقدسی بوده است که انقلاب بزرگش آن را تعیین کرده است.

هوشیاری مثال زدنی ملت ایران در برابر مشکلات و توطئه‌هایی که از بیرون و درون انقلاب اسلامی و نیز تمامیت ارضی و عزت ملی را تهدید می‌کرده است و مقاومت ناشی از این هوشیاری سرمایه بزرگ این ملت بوده و هست و برای نگاهداشت این دستاورد بزرگ و نیز افزودن بر کم و کیف آن هزینه‌های گرانی را پرداخته است.

توطئه تجزیه ایران، جنگ تحمیلی و رواج امواج سهمگین تروریسم و حتی تلاش برای براندازی بصورت کودتا همزمان با فشارهای بیرونی بصورت تحریم های گسترده و تشویق و حمایت از دشمن متجاوز و تروریست‌ها موانع بزرگی پیش پای ملت ما بوده است که به یاری خداوند و در اثر هوشیاری این مردم و مقاومت آنان و رهبری داهیانه حضرت امام و تلاش مسئولان محترم در همه دوره ها از میان برداشته یا کم اثر شده است ولی هزینه‌ای که مردم نیز پرداخته‌اند کم نیست شهادت صدها هزار نفر از فرزندان رشید این ملت از جمله نمونه های والای مبارزه و جهاد و مدیریت و راهبری کشور در قوای مختلف و تعداد بیشتری از مردان و زنان بزرگواری که افتخار آزادگی و جانبازی را به جان خریدند و نیز انبوه نیروهای ایثارگر نظامی و غیرنظامی به علاوه ویرانی‌های فراوان و آسیب دیدن تأسیسات و مصروف شدن هزاران میلیارد ریال برای جبران خرابی‌ها و تأخیر در بازسازی و سازندگی هزینه کمی نیست. و البته جا دارد که از زحمات بزرگوارانی که ایران را در دوران سخت جنگ تحمیلی با کمترین درآمد و امکانات به نحو مناسبی مدیریت کردند تقدیر کنیم.

ولی ملت بزرگوار در تمام این دوران سخت گامی را واپس ننهاد و علیرغم فشارهای نظامی، اقتصادی و تبلیغاتی که از سوی دشمنان متجاوز با حمایت قدرت‌های فزونخواه بخصوص امریکا به عمل می‌آمد با تأسی به امام عارف و آگاه و شجاع خود در میدان سرنوشت ایستاد و از جمهوری اسلامی و سرزمین ایران و عزت و شرف خود دفاع کرد و در برابر هزینه‌های سنگین، دستاوردهای گرانقدری نیز داشت که از جمله آن استقلال سیاسی است که در این زمینه جمهوری اسلامی اگر نگوییم بی‌نظیر در میان ملت‌ها و کشورهای مشابه کم نظیر است و امروز هر نقدی که بر این کشور و نظام وارد باشد هیچکس نمی‌تواند کوچکترین تردیدی داشته باشد که در این کشور سر نوشت ملت را خودمان تعیین می‌کنیم و مصالح ملی و اسلامی خودمان را با تدبیر و و بی اتکاء به هیچ نیروی بیرونی می‌شناسیم و در تآمین آن خود تصمیم می‌گیریم و عمل می‌کنیم و علاوه بر آن همواره در کنار همه ملت‌ها و اقوامی که برای ازادی و استقلال مبارزه می کنند ایستاده ایم و عصبانیت بیگانه که او را به تحریم و فشار و توطئه علیه ما وارد می کند از همین جا است. البته در کنار این دستاورد بزرگ، کامروائیهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ما نیز پس از انقلاب کم نبوده است.

اینکه ملت ما و فرزندان ایثارگر و مدیران صالح و فرماندهان غیور ما در 8 سال دفاع مقدس یک وجب از خاک کشور را از دست ندادند و دشمن متجاوز و حامیان فزونخواه او را مستأصل کردند دستاورد کوچکی نیست.

اینکه تروریسم کور نه تنها زمین‌گیر شد بلکه تروریست‌های مفلوک بی‌آبرو شدند و ماشین مخوفشان از کار افتاد خود دستاورد بزرگ دیگر است. بدون تردید پیوند استوار میان امام و امت و رهبر و ملت از عمده‌ترین علل موفقیت‌های ما و ناکامی‌های دشمنان بود و به همین دلیل رحلت دردآور حضرت امام می‌توانست مشکلات بزرگی را بوجود بیاورد که به یاری خداوند و انتخاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به این سمت مهم آرزوی دشمنان و بدخواهان نقش بر آب و نگرانی ملت نیز مرتفع شد و امروز هم باید همین پیوند را محکم نگاه داشت. رهبری باید قدر این مردم را بداند و مردم نیز باید بر پیمان خود استوار باشند.

در آستانه سالروز 22 بهمن ذکر نکاتی از سوی مجمع روحانیون که همواره کوشیده است در راه و خط امام بماند و به نظام جمهوری اسلامی وفادار باشد خالی از فایده نیست:

1-امتیاز بزرگ انقلاب اسلامی و نظام بر آمده از آن ابتناء آن به رای و نظر مردم و قرائت مردم‌سالارانه از اسلام عزیزی است که انقلاب و ملت ما را راه برده است.

نظریه ولایت فقیه گرچه در تاریخ تشیع اسلامی بدیع نیست ولی "ولایت فقیه" بصورتی که امام مطرح کردند اختصاص به ایشان دارد و طبعاً در انقلاب و نظام حاصل از آن دارای جایگاهی والا است ولی با توجه به نظرات و مواضع ایشان باید دانست که ولایت فقیه بصورتی که امام می‌گویند با مردم‌سالاری ناسازگار نیست و این امر را برخلاف پاره‌ای تئوری‌ها و رویکردهایی است که قرائتی اقتدارگرانه از اسلام حکومتی و طبعاً ولایت فقیه دارند.

امام به رای مردم اهتمام ویژه داشتند چنانکه این اهتمام را در بیانات رهبری نیز می‌بینیم. به اصرار امام اصل نظام و بعد قانون اساسی مصوب نمایندگان مردم به رای ملت گذاشته شد. در امر قانونگذاری مردم دارای جایگاه والایی بحساب آمدند و حتی در مورد تشخیص مصلحت که به نظر امام اساس و محور حکومت است تبعیت از آرای نمایندگان مردم حتی برای فقها و نیز خود رهبری علی‌رغم انتقاد بعضی از بزرگان لازم شمرده شد و رای ولی فقیه در جامعه نیز در اثر رضایت و رای مردم به ولی فقیه (به واسطه) نافذ بحساب آمد. در نظر امام همانگونه که در قانون اساسی برای حاکم حدودی شناخته شد و برای مردم حقوقی و اگر احیاناً در بعضی موارد خلاف رویه مردم سالاری عمل شد امام بصراحت آن را از ضرورت های تحمیل شده از شرایط ویژه وضع فوق‌العاده‌ای چون جنگ دانستند و تصریح کردند که همگان باید به قانون برگردند.

از یاد نبریم که مردم‌سالاری دستاورد ارزنده‌ای است که بشر با گذر از فراز و نشیب های سختی به آن رسیده و مقتضای روح زمانه است و بزرگی امام را از جمله در درک این واقعیت می دانیم که سبب شد نظام بر آمده از انقلاب را جمهوری اسلامی (نه یک کلمه زیاد نه یک کلمه کم) معرفی کنند و مردم هم به آن رای دادند.

امروز نیز پیروان راستین امام و دلبستگان به اصالت‌های انقلاب باید در برابر نظریاتی که با حسن نیت یا سوءنیت قرائتی اقتدارگرا و واپس‌گرا و تمامیت‌خواه از اسلام عرضه می‌دارند، ایستاده و از قرائت مردم‌سالارانه از آئین جاودان خداوند که میراث امام است، دفاع کرده است و حتی رفتارها، رویکردها و سیاست ها را با این ملاک باید سنجید و آن را نقد یا تأیید کرد.

2-اسلام عزیز دارای دشمنان بزرگی است که نیروهای فزونخواه و سلطه‌طلب جهانی که اسلام را مانع منافع نامشروع خود می دانند همواره دشمنی خود را آشکار کرده‌اند ولی از یاد نبریم که گرایش‌های واپس‌گرا، متحجر و متعصب در درون امت اسلامی نیز دشمن بزرگ اسلامند ولو این‌که خود را طرفدار اسلام خالص معرفی کنند.

3-آن‌چه در عرصه حیات اجتماعی و سیاسی بخصوص در دهه‌های اخیر در منطقه رخ داده است و چهره اسلام عزیز را مشوه کرده است نگران کننده است. جریانی که به نام اسلام خشونت می‌کند و می‌ کوشد که جامعه را به قرن‌ها قبل برگرداند آگاهانه یا ناآگاهانه در برابر تجربه‌ایست که ملت ایران به نام و به برکت اسلام انجام داده است. اسلامی که در انقلاب تا بوده و هست با مردم‌سالاری با حقوق اساسی انسان و حق حاکمیت مردم بر سر نوشت باکرامت انسانی و با پیشرفت و توسعه سازگار است و در عین حال در برابر استعمارگران، متجاوزان به حقوق ملت‌ها و صاحبان منافع نامشروع و دخالت‌کنندگان در امور کشورها و ملت‌ها ایستاده است این اسلام در برابر اسلام تحجر، اسلام آدمکش و احیاء کننده بردگی و اسلام واپس گرا و تروریست قرار دارد.

صرفنظر از ریشه‌های پیدایش و تقویت این اسلام ادعایی تردید نکنیم از این جریان‌ها و رفتارهای ناشایست آن‌ها، همان‌هایی سوءاستفاده می‌کنند که با اسلام حقیقی مخالفند. این اسلام منحرف بیشترین بهانه را به دست کسانی می‌دهد که با رواج اسلام‌هراسی می‌کوشند که تجاوزها و جنایت‌های خود را بخصوص علیه ملت‌های آزاده مسلمان توجیه کنند و واقعاً اگر اسلام آنست که جریانهای منحرف درون عالم اسلام نماینده آنند باید از آن ترسید.

از جمله مهمترین رسالت‌های ما و جمهوری اسلامی نشان دادن چهره رحمانی از اسلام است و بر ماست که این چهره را به خصوص در رعایت حقوق شهروندان و در برنامه‌ریزی عالمانه و درست برای توسعه همه جانبه و پیشرفت و پررنگتر کردن جنبه‌های مردمسالارانه نظام و تأمین آزادی‌های اساسی و حق و حرمت مردم و در همان حال دفاع از مظلومان و محرومان و ایستادن در کنار آزادیخواهان جهان بخصوص مسلمانان نشان دهیم و سحر اسلام هراسان و مسلمان نمایان واپسگر و افراطی را باطل کنیم.

4 -دشمن بزرگ دیگر فقر، بی عدالتی و بخصوص سیاست‌ها و رویه‌هایی که به کاهش اعتماد ملت از نظام و خدای ناخواسته از بین رفتن آن منجر می‌شود بر همه ارکان نظام است که هوشیارانه در برابر این دشمن بایستند و بخصوص درصدد جلب رضایت بیشتر ملت با تأمین نیازهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی آنان برآیند. باید از خدمات و تلاش‌های دولت تدبیر و امید تقدیر کرد بخصوص از جناب ریاست محترم جمهور که همچنان بر عهدی که با ملت بسته است تأکید دارند و استواری خود را نسبت به شعارهائی که مردم به آن‌ها رآی داده‌اند نشان می‎دهند. همه باید به مشکلات سختی که از گذشته به ارث رسیده است یا از بیرون بر کشور و دولت تحمیل می‌شود توجه داشته باشیم و توقعات خود را با توجه به این مشکلات و نیز امکانات دولت هماهنگ کنیم.

خوشبختانه دولت مذاکرات هسته‌ای را با تدبیر دنبال می‎کند و با این‌که در جستجوی راه حل برای مشکلاتی است که خواه ناخواه برای کشور و ملت ما ایجاد شده است بر اصول و ارزش‌ها و نیز منافع ملی نیز پافشاری می‌کند.

دولت محترم باید همانگونه که مورد تأئید رهبری بوده است از سوی همگان نیز مورد تأئید باشد تا بتواند برای حل مشکل به صورتی که به نفع همه اطراف قضیه است بکوشد.

دولت محترم کوشیده است تا با کاهش نرخ تورم و نیز برنامه‌هایی برای رفاه و سلامت مردم گام‌های خوبی بردارد ولی آن‌چه بسیار مهم است رونق تولید و سرمایه‌گذاری و جلب سرمایه‌های داخلی و خارجی و حضور در بازارهای جهانی و اهتمام به بخش خصوصی که می‌تواند ما را از معضل رکود تورمی - که گام‌هایی به سوی حل آن برداشته شده است -رهایی بخشد تا هم شاهد شکوفایی اقتصادی باشیم و هم فشارهای اساسی از دوش مردم بخصوص بخش‌های کم درآمد که واقعاً سختی فراوانی را تحمل می‌کنند برداشته شود.

5 -دولت محترم باید تلاش بیشتری را در تأمین نظر مردم و عملی شدن شعارهای خود برای گذر از فضای امنیتی به فضای امن و آزاد سیاسی بخصوص در عرصه رسانه‌ای و دانشگاهی و اجتماعی به خرج دهد. هر چند که همه می‌دانیم در این زمینه دولت موانع و مشکلاتی دارد و نیازمند همراهی و همکاری دیگر قوا و نهادهایی است که منشأ اثرند. بخصوص بجاست که جناب رئیس جمهور با جلب حمایت رهبری و هدایت ایشان مسأله حصر که زمینه‌ساز بدبینی‌های بیشتر می‌شود نیز به نحو اساسی حل کنند.

در این برهه حساس ما نیازمند همدلی بیشتر نگاه به آینده هستیم تا به یاری خداوند همه نیروها برای ساختن کشور مقابله با مشکلات و استقرار مستحکمتر پایه‌های مردمسالاری سازگار با دین و تقویت جمهوری اسلامی در برابر مشکلات و توطئه های بیرونی و درونی با نشاط و امید در صحنه حضور داشته باشند.

6- مسئولان و اجزاء قوّه مجریه در واقع دستیاران آقای رئیس جمهور هستند و لازم است به شعارها و برنامه‌های ایشان مؤمن و در جهت تحقق آنها کوشا باشند. دولت محترم باید مدیریت فعلی را همسو با رویکردها و برنامه‌های مورد نظر و در جهت خواست مردم در نظر بگیرد و در صورت لزوم در مواردی تجدید نظر کند.

7- همه ما در جهت اهداف بلند انقلاب باید نسبت به توطئه‌ها و ترفندهایی که علیه انقلاب، نظام و ملت ایران و علیه مبارزان راه آزادی وجود دارد هوشیار و کوشا باشیم و سختی‌ها ما را از مسیر منحرف نکند. دفاع از سرزمین‌های اشغالی، مجاهدان و مبارزان راه انقلاب و همه مظلومان جهان از اصول اساسی انقلاب ما است همچنین باید از آن‌چه به نام اسلام علیه بشریت اعمال می‌شود بخصوص رفتارهای خشن و تروریستی اعلام انزجار کنیم و در همان حال از آن‌چه به نام آزادی بخصوص در اهانت به مقدسات اسلامی و حتی مقدسات ادیان و ملت‌های دیگر صورت می‌گیرد نیز برائت خود را اعلام داریم.

باید در نظر و عمل افکار عمومی را توجیه کنیم که آن‌چه به نام اسلام در بخش‌هایی از منطقه ما صورت می‌گیرد هیچ نسبتی با اسلام اصیل ندارد و این مدعیان اسلام که جز به ترور و خشونت نمی‌اندیشند همدستان و همراهان خواسته یا ناخواسته نیروها و قدرت‌هایی هستند که آزادی و استقلال ملت‌ها را مخالف منافع نامشروع خود می‌دانند و در همان حال باید افکار عمومی جهان را روشن کرد که کینه‌توزی متقابل از سوی بعضی محافل غربی که از جمله به صورت توهین به مقدسات اسلامی صورت می‌گیرد در عین حال که خود خیانت به آزادی بیان حقیقی و خلاف موازین حقوق بشر است مشکل را مضاعف می‌کند.

و در پایان سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را به رهبر معظم و ملت شریف ایران و به همه آزادگان جهان تبریک می‌گوییم و مطمئن هستیم که ملت شریف ایران در بزرگداشت این حادثه سرنوشت‌ساز بخصوص با حضور شاداب در مراسم سالروز پیروزی انقلاب که متعلق به همه ملت با هر گرایش و سلیقه و رویکرد است کوتاهی نخواهد کرد، و هیچ گروه و جریانی حق ندارد انقلاب و نظام را در انحصار خود بداند. امیدواریم امسال شاهد حضور شاداب‌تر ملت در بزرگداشت انقلاب اسلامی باشیم و چنین خواهد بود ان‌شاءالله.

مجمع روحانیون مبارز(یازدهم بهمن ماه هزارو سیصدو نودوسه)

افزودن نظر جدید