رئیس‌جمهور: از تیتر برخی رسانه‌ها می‌شود فهمید فردا چه کسی بازداشت می‌شود/هر مأمور امنیتی نمی‌تواند معیاری برای مطبوعات باشد

رییس‌جمهور کشورمان اظهار داشت: کلمه تعطیل و توقیف باید آخرین کلمه در مورد یک رسانه باشد.

به گزارش امیدنامه ،حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی که در بیست‌ویکمین نمایشگاه مطبوعات حضور یافته بود٬ در سخنانی این نمایشگاه را فرصتی مغتنم برای همه خواند و گفت: تریدی نیست برای ورود در عصر جدید ما نیاز به توسعه داریم؛ همچنین تردیدی نیست که برای ورود به توسعه مسیر و راه آن رسانه است.

وی اظهار داشت: البته برای یک کشور از داشتن یک رسانه یا رسانه‌ها٬ مهمتر٬ نهاد رسانه است٬ رسانه‌ای که دارای سوابق بلند٬ باهویت و با دیدگاه خاص خود باشد.

روحانی ادامه داد: در کشور ما از اولین مطبوعه؛ کاغذ اخبار یا وقایع اتفاقیه؛ ۱۸۰ سال می‌گذرد٬ اما از آن نشریه جز در آرشیو خبری نیست. اما در دنیا روزنامه‌هایی داریم که بیش از ۲۰۰ سال سابقه دارند؛ مثلا تایمز لندن ۲۳۰ سال و نیویورک تایمز ۱۱۹ سال عمر دارد. رسانه‌ای که دهه‌ها از عمرش بگذرد؛ بر حرفه‌ای بودنش افزوده شود؛ افکار عمومی را جذب کند و سابقه ۱۰۰ و ۲۰۰ ساله داشته باشد٬ می‌تواند خوب عمل کند.

رییس‌جمهور بد‌ترین جوانمرگی را جوانمرگی مطبوعات و رسانه خواند و گفت: رسانه‌ای که هنوز متولد نشده و خود را به خوبی معرفی نکرده؛ به دلایل واهی دچار تاخت و تاز دیگران قرار می‌گیرد. قبلا هم گفته‌ام کلمه توقیف و تعطیل باید آخرین کلمه در یک رسانه باشد.

روحانی گفت: هر مامور امنیتی معیار مطبوعات نیست.

رییس شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه رسانه باید تفکر داشته باشد؛ گفت: از تیتر برخی رسانه‌ها می‌توان فهمید چه کسی فردا بازداشت می‌شود.

رئیس جمهور افزود: ما همانطور که نیازمند به نهاد رسانه هستیم، نیازمند به نظام مطبوعات با قوانین روشن نیز هستیم و اگر قانون روشن باشد هر روز جمعی با به دست گرفتن یک کلمه و یک جمله نخواهند توانست با آزادی مردم‌بازی کنند.

روحانی قانون شفاف و تنبیه و تشویق روشن را نیاز مطبوعات امروز ایران دانست و گفت: آخرین مجازات اعدام است و مجازات اولیه مسائل دیگری است و اگر یک رسانه تخلف کرد و نهاد رسانه او را متخلف خواند وزارت ارشاد و هیات نظارت و قوه قضائیه باید آن را بررسی کنند که آیا این رسانه به نفع کشور کار کرده است یا به نفع بیگانه است؟

رئیس جمهور افزود: هر مامور امنیتی نمی‌تواند معیاری برای نشریات باشد و ما باید به سمت نظام و قانون یکسان برای همه حرکت کنیم.

وی با اشاره به اینکه در قانون اساسی ایران همه حتی رهبر انقلاب با مردم برابر است و این برابری افتخار اسلام است که در دادگاه مسلمین نیز امام در کنار افراد دیگر به صورت برابر می‌نشیند٬ تاکید کرد: نمی‌توان در یک کشور برخی رسانه‌ها برای همیشه از تعطیلی و توقیف مصون باشند و حاشیه امنی داشته باشند و نه تنها هرچه می‌خواهند بنویسند که نقش پلیس مخفی را ایفا کنند به طوریکه از برخی نشریات می‌توان فهمید فردا چه کسی بازداشت یا توقیف می‌شود و ریختن آبروی چه کسی در دستور کار است.

روحانی در ادامه به تعریف واژه انقلابی بودن پرداخت و گفت: مردم ما انقلاب کردند تا موازین اسلام در این کشور معیار باشد.

رییس‌جمهور تصریح کرد: مردم ما انقلاب کردند تا آبرو و همچنین اموالشان محفوظ بماند. انقلابی بودن یعنی دروغ نگفتن. این چیزی است که من می‌فهمم. انقلابی بودن یعنی به دیگران تهمت نزدن. انقلابی بودن یعنی چهره بزرگ این نظام را که در دفاع مقدس و سازندگی این کشور نقش داشتند، حفظ کردن. انقلابی بودن یعنی به مردم امید دادن. انقلابی بودن یعنی به مردم اعتماد دادن.

وی افزود: از پایگاه یک بخش از حکومت٬ به بخش دیگری از حکومت حمله می‌کنیم! این شد انقلاب و انقلابی‌گری؟ همیشه در نوشته‌ها خوانده‌ایم هماهنگی راهبردی اصل بسیار مهم در وحدت جامعه است و حالا با مفهومی کاملاً برعکس آن روبرو هستیم که این ناهماهنگی راهبردی است. ناهماهنگی راهبردی بزرگ‌ترین خطری است که می‌تواند یک جامعه را تهدید کند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: همه مطبوعات و رسانه‌ها باید در برابر قانون یکسان باشند و اگر اینچنین بود ما کشوری انقلابی هستیم و اگر نبود علیه یک انقلاب اخلاقی و اسلامی حرکت کرده‌ایم.

روحانی با تاکید بر نقش دستگاه قضا یادآور شد: دستگاه قضا باید مأمن جامعه باشد هر چیزی که اشکال داشته باشد اگر نمک سالم بماند می‌توان جلوی فساد را گرفت٬ اما اگر نمک هم فاسد شد کار سخت می‌شود. دستگاه قضا پایگاه امن مردم است.

وی افزود: آن روزی که مردم از همه از جمله دولت، رسانه‌ها و حتی از عالم و استاد دانشگاه مایوس شدند، آنجا که هیچگاه هیچکس نباید مایوس شود٬ باب عدالت و درب خانه قاضی است. بسیار مهم است که جامعه احساس امنیت، عدالت و یکسانی در برابر تمامی دستگاه‌های کشور داشته باشد. اگر عدالت و یکسانی در جامعه برقرار شد٬ آنگاه بهتر می‌توانیم از فکر و اندیشه‌مان برای آگاهی جامعه بهره‌برداری کنیم.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: امروز برخی می‌گویند رسانه‌های یک‌سو به پایان کار خود رسیده‌اند. رسانه‌ها باید دوطرفه باشد و امروز مردم هم اظهارنظر می‌کنند و علاوه براینکه در رسانه‌ها و سایت‌ها نظرشان را می‌گویند در کنار گیشه روزنامه‌فروشی نیز با خریدن یا نخریدن یک مطبوعه اعمال نظر می‌کنند.

وی افزود: امروز ما در شرایطی قرار گرفتیم که در دو زمینه نیاز به القای امید به جامعه داریم و این مسئله به دست مطبوعات، رسانه‌ها و همه سایت‌ها فضای مجازی و فضای حقیقی تحقق می‌یابد.

رئیس جمهور افزود: البته اقتصاد ما از قبل از انقلاب بیماری‌هایی داشت و بعد از انقلاب هم بیماری‌هایی داشت و تحریم‌ها نیز به عنوان بیماری جدید به آن افزوده شد که اوایل انقلاب به صورت محدود و در این سال‌ها به صورت وسیع بود و توانستیم این بیماری صعب‌العلاج را درمان کنیم٬ اما حالا به ما ایراد می‌گیرند چرا دردهای قدیمی درمان نشده است. ما با برداشتن تحریم‌ها یکی از بیماری‌ها را درست کردیم و این به آن معنا نیست که هیچ بیماری دیگری وجود ندارد.

رئیس‌جمهور افزود: بعد از تحریم امید به آینده بزرگ‌ترین سرمایه است و بزرگترین عمل ضدانقلاب ایجاد یأس است و آن مطبوعه‌ای به معنای واقعی کلمه ضدانقلاب است که چیزی از شما کم کند. مطبوعه‌ای که در صفحه اول امید را از شما بگیرد و در صفحه دوم اعتماد را از شما سلب کند. از چنین رسانه‌ای نمی‌توان تشکر کرد.

روحانی با اشاره به اینکه انقلابی بودن به معنای بیان واقعیت‌ها به صورت درست است٬ گفت: متاسفانه برخی نشریات و رسانه‌ها که با پول بیت‌المال اداره می‌شوند٬ پول بیت‌المال را علیه حاکمیت استفاده می‌کنند و با هزینه دولت علیه دولت رفتار می‌کنند.

وی افزود: اگر یک نشریه با هزینه شخصی بیاید و از اول تا آخر علیه دولت باشد اشکالی ندارد٬ اما پول مردم علیه مردم با اجازه چه کسی انجام می‌شود؟ این برای جامعه قابل قبول نیست.

رئیس جمهور در ادامه به برخی از دستاوردهای هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت: اینکه غرب پذیرفته است نه تنها رآکتور عراق بماند و نه تنها مدرنیزه شود که کشورهای ۱+۵ نیز تکنولوژی خود را به ایران بیاورند یک موفقیت است و شرایط امروز با دیگر زمین تا آسمان تفاوت دارد. اینکه ایران درصد غنی‌سازی را از ۳. به ۴.۵ و سپس به ۵ درصد بسراند و تجارت در این زمینه را قانونی کند و نه تنها سانتریفیوژهای ما بچرخد٬ بلکه نسل جدید سانتریفیوژ‌های IR۸ در حد آزمایشگاهی آغاز شود و در قطعنامه جدید سازمان ملل حق غنی‌سازی ایران به رسمیت شناخته شود از جمله افتخارات ملت ایران است.

رئیس‌جمهور با اشاره به شعار نمایشگاه امسال مطبوعات گفت: انتقاد‌ها حق رسانه‌هاست٬ اما نقد منصفانه است و البته باید به نقد منصفانه نیز پاسخ مسئولانه داده شود.

وی افزود: حتما دولت باید نقد شود، حتما قوه قضائیه باید نقد شود و حتما مجلس هم باید نقد شود. اسلام به بالا‌تر نیز اشاره می‌کند و می‌گوید امام مسلمین هم باید نقد شود. اما نه دروغ و تهمت و تهدید. باید بیاموزانیم و بیاموزیم و کاری کنیم آینده بهتری در انتظار ما باشد

روحانی اضافه کرد: امروز امید در سراسر کشور نسبت به دیروز تبلور بیشتری دارد و شما می‌توانید این امید را به خوبی ببینید و احساس کنید اگر امید نباشد سرمایه‌گذاری خارجی هم نخواهد بود. اگر امید نباشد اقتصاد مقاومتی پیاده نخواهد شد و اگر امید نباشد٬ صادرات غیرنفتی افزایش نمی‌یابد.

وی افزود: همه می‌دانیم امسال؛ یعنی در سال ۹۴ سال بسیار سختی را پیش رو داشتیم و امسال سال دشواری برای دولت بود. شما نسبت به وضعیت اقتصادی جهان و وضعیت قیمت نفت در بازارهای جهانی آگاهی دارید. بسیاری از کشورهای همسایه با یک‌سوم جمعیت ما و درآمد نفتی ده برابری، ده میلیارد دلار ذخائرشان را برای اداره امسال هزینه‌ کرده‌اند. شما می‌دانید بسیاری از کشورهای صادر کننده نفت با تورم ۳۰۰ درصدی روبرو شدند و باید تلاش کنیم مسیر کاهش تورم٬ جهت عکس خود را طی نکند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در شرایطی که در سال گذشته ما با خشکسالی عظیمی روبرو بودیم٬ خرید دولت از گندم‌کاران بیش از هشت میلیون تن بود. در آغاز این دولت انبارهای ما بعضا برای یک هفته و در مقاطی نیز برای ۶ ماه ذخیره داشتند٬ ولی امروز انبارهای ما پر است.

وی افزود: آیا این درست است که رسانه‌ها تنها نقد داشته باشند؟ رسانه‌ باید ابتدا واقعیت را بگوید و بعد به نقد برسند و سپس به مردم امید بدهند یا اینکه از‌‌ همان ابتدا تنها یاس را به جامعه تزریق کنند؟

رییس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: البته تعداد آن رسانه‌هایی که ناامیدی را به جامعه تزریق می‌کنند بسیار اندک هستید. درعوض رسانه‌هایی که به نفع مردم کوشش می‌کنند٬ بسیارند. من از همه رسانه‌هایی که چه حامی هستند و چه منتقد تشکر می‌کنم. اما نمی‌توانم از رسانه‌ای و از کسانی که از اخلاق حرفه‌ای مطبوعات فاصله می‌گیرند تجلیل کنم. نمی‌توانم از رسانه‌هایی که بذر ناامیدی را در میان مردم می‌پاشند٬ تشکر کنم.

وی افزود: همه بیایید در شرایطی کنونی به فکر کشورمان و آینده این کشور و توسعه‌مان باشیم شرایط ما شرایطی است که می‌تواند کشور را در زمینه‌های مختلف با پیشرفت قابل توجهی همراه کند و به سمت پیشرفت و توسعه هدایت کند شما می‌بینید هفته‌ای نیست که از مراکز اقتصادی آسیایی، ‌آفریفایی، اروپایی و همه کشورهای جهان به ایران سفر نکنند و به دنبال قرارداد اقتصادی با ما نباشند.

رئیس دولت یازدهم ادامه داد: ما آینده روشنی خواهیم داشت و همه باید دست به دست هم دهیم که ایران را بسازیم و رونق اقتصادی را به معنای واقعی کلمه شاهد باشیم. ما به دنبال رونق اقتصادی واقعی هستیم و رونق اقتصادی در این حد که یک درصد، دو درصد و سه درصد است٬ برای ما قابل قبول نیست.

وی افزود: رسانه‌ها باید در شرایط پس‌ازبرجام و پس‌ازتحریم به جامعه امید بدهند. تمام خواست برجام ایجاد فضای اقتصادی مناسب، تزریق امید به جامعه و و فعالیت روزافزون است و نباید در دروان پس‌ازبرجام به جامعه یاس تزریق کنیم و هر روز داستان‌سُرایی کنیم و به دنبال سیاه‌نمایی باشیم.

روحانی تصریح کرد: امروز از فوق به ما حمله می‌کنند. معلوم نیست فردا از یسار و یمین حمله خواهند کرد. بنابراین همیشه باید مراقب باشیم٬ اما سوال اینجاست که به چه دلیل بی‌جهت مردم را می‌ترسانیم؟ بی‌تردید امروز بعداز ۲۶ماه شرایط ما به مراتب بهتر از گذشته است.

وی افزود: ما هم در وضعیت بین‌المللی پیشرفت داشتیم و وحدت و انسجام‌، امید در جامعه و مشارکت مردم بیشتر شده است. به طور طبیعی هر ملت و هر کشوری خود را برای پیشرفت آماده می‌کند٬ اما برخی برای اینکه نگذارند از فضای پس‌ازبرجام استفاده کنیم٬ فضای جامعه را مسموم می‌کنند.

رئیس جمهور هشدار داد: ببینید تروریسم و اختلافات در کشور چه می‌کند؟

وی با اشاره به تجربه کشور عراق از این اختلافات گفت: همه ما ایرانی هستیم و ایران آزاد را می‌خواهیم و انسجام ما و وحدت ملی ما باید در این راستا باشد و جامعه ما به این معنا انقلابی بماند که در آن دروغ نباشد.

روحانی با اشاره به اینکه به صرف یک اتهام یک فرد یا یک دستگاه آبروی مردم را نبریم و این خلاف راه امام و قانون اساسی و خلاف راه صحیفه سجادیه است.

وی با اشاره به اینکه باید تلاش شود همه امیدوار  باشند و در انتخابات نیز که اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود٬ همه بتوانند پای صندوق ها بیایند و به لیست‌های انتخاباتی خود رای دهند و فضای امید در سیاست و اقتصاد و فرهنگ وجود داشته باشد٬ گفت: در این شرایط می‌توانیم توسعه را شامل حال ملت کنیم.

روحانی در خاتمه با اشاره به اینکه دولت در زمینه مطبوعات قدم‌هایی برداشته است٬ گفت: شفاف شدن نظام یارانه‌ها که در آینده به سمت توسعه چاپ حرکت خواهد کرد و ساده شدن روند دریافت مجوز از جمله برنامه‌های این دولت بوده و باید کاری کنیم که در فضای رسانه نشاط و شادابی داشته باشیم و از مطبوعات برای عقلانیت و نه افراط و خشونت بهره‌مند شویم.

افزودن نظر جدید