دیدار قریب‌الوقوع رهبر حزب مخالف اردوغان با لاوروف

در پی بالا گرفتن اختلاف‌ها میان آنکارا و مسکو، رهبر حزب دموکراتیک خلق‌های ترکیه، حزب طرفدار کردها و مخالف دولت این کشور، با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، دیدار می‌کند.

به گزارش امیدنامه به نقل از پرس تی وی خبرگزاری فرانسه، حزب دموکراتیک خلق‌های ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد این اولین سفر یک مقام عالی رتبه ترکیه به روسیه پس از سرنگونی بمب افکن روس توسط جنگنده ترک در حریم هوایی سوریه به شمار می‌آید. 

 
این حزب طرفدار کردها در ترکیه اعلام کرد صلاح الدین دمیرتاش یکی از مهمترین مخالفان سیاست‌های رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، روز چهارشنبه در مسکو با وزیر خارجه روسیه دیدار و گفتگو خواهد کرد. 
 
نظمی گور یکی از نمایندگان حزب دموکراتیک خلق‌های ترکیه که در این سفر دمیرتاش را همراهی خواهد کرد، گفت: «افزایش تنش با روسیه بهایی سنگین به ترکیه تحمیل خواهد کرد.» 
 
وی گفت: «فرو رفتن ترکیه در مشکلات با همسایه مهمش (روسیه) مشکلات از جمله بحران سوریه را گسترش خواهد داد. چیزی که مردم ترکیه نیاز دارند، بحران نیست.» 
 
وی افزود: «امیدواریم این ابتکار (دمیرتاش) به تلطیف روابط میان ترکیه و روسیه کمک کند.» 
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه (عکس از خبرگزاری فرانسه) 
 
دمیرتاش اولین بار برنامه این سفر را در گفتگو با یک شبکه تلویزیونی منطقه‌ای اعلام کرد؛ با وجود این، هنوز مشخص نیست که دمیرتاش برنامه این سفر را با دولت ترکیه هماهنگ کرده است یا خیر. 
 
در پی سرنگونی بمب افکن روسیه در تاریخ 3 آذر، مسکو تحریم‌هایی اقتصادی علیه آنکارا اعمال کرده است. در حالی که ترکیه مدعی است این هواپیمای نظامی حریم هوایی این کشور را نقض کرده، مقامات روسیه تاکید دارند که این بمب افکن در حریم هوایی سوریه هدف قرار گرفته است. 
 
گفتنی است، ترکیه تا حد زیادی به واردات نفت و گاز طبیعی از روسیه وابسته است. 
 
گور همچنین گفت حزب دموکراتیک خلق‌های ترکیه قصد دارد در سال 2016 دفتری در مسکو و چند پایتخت دیگر اروپایی بازگشایی کند. 
 
دمیرتاش یکی از معدود سیاستمداران ترکیه است که به صورت آشکار علیه اردوغان موضع گیری می‌کند و حتی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 به رقابت با وی پرداخت. 
 
سفر دمیرتاش به مسکو در حالی صورت می‌گیرد که آنکارا از گسترش روابط روسیه با گروه‌های طرفدار کردها به شدت نگران است.

 

افزودن نظر جدید