دکتر عارف: برخی رسانه‌های خاص با رانت اطلاعاتی به بهانه مبارزه با فساد با آبروی افراد بازی می‌کنند/رسانه‌های اصلاح طلب به تبیین الزامات گفت‌وگوی ملی بپردازند

به مناسبت انتشار پنج هزارمین شماره روزنامه آفتاب یزد ،دکتر محمدرضا عارف،رئیس فراکسیون امید با حضور در جمع اعضای تحریریه این روزنامه از نزدیک با روند فعالیت این رسانه آشنا شد .

به گزارش امیدنامه،رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان با قدردانی از زحمات مدیر مسئول و دست اندرکاران روزنامه آفتاب یزد از آنها خواست با نگاه درازمدت به فعالیت روزنامه نگاری بپردازند.

دکتر عارف همچنین به همین مناسبت در یادداشتی با اشاره به اولویت‌های فعالیت رسانه ای،از رسانه‌های اصلاح طلب خواست ضمن یاری رساندن به مسئولان در راه مبارزه با فساد در مسیر وحدت و انسجام اصلاح طلبان و نیز تبیین الزامات گفت‌وگوی ملی به شورای عالی سیاست گذاری و فراکسیون امید کمک کنند.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

 انتشار پنج هزارمین شماره روزنامه وزین آفتاب یزد را به مدیرمسئول و همه دست اندرکاران سخت کوش این رسانه و خوانندگان محترم آن تبریک می ‌گویم. مطمئناً انتشار منظم و بدون وقفه «آفتاب یزد» که از جمله رسانه‌های موفق جریان اصلاح طلب است نشان از دغدغه مندی مدیران و روزنامه نگاران این رسانه دارد که با عشق به فعالیت روزنامه نگاری پرداخته‌اند. معتقدم فعالیت رسانه‌ای باید با نگاه درازمدت و با اصل ماندگاری در فضای رسانه‌ای کشور همراه باشد. لزوم ماندگاری یک رسانه آن هم رسانه اصلاح طلب به معنای عدول از آرمان‌ها نیست. فعالیت در چارچوب قانون اساسی و ملاک قرار دادن ارزشها و قانون تنها خط قرمز فعالیت رسانه‌ای است که خوشبختانه اکثر رسانه‌های فعال کشور خود را مقید به رعایت قانون و ارزش‌ها می‌دانند. رسانه‌های اصلاح طلب در گذشته با مصائب مختلفی رو به رو بودند که در دوران جدید تا حدودی از مشکلات گذشته کاسته شد بخصوص با حضور نماینده مجلس عضو فراکسیون امید در هیات نظارت بر مطبوعات می‌توان امیدوار بود رویکرد این شورا در برخورد با رسانه‌ها بهتر از گذشته باشد
به عنوان حامی فعالان رسانه‌ای نکاتی را به صورت اختصار مطرح می‌کنم:
۱-آنچه امروز به عنوان یک مشکل اساسی در کشور ما مشاهده می‌شود بحث فساد و فسادپروری است. رسانه‌ها نقش موثری در هوشیاری مسئولان نسبت به فساد دارند. معتقدم رسانه‌های اصلاح طلب باید حساسیت بیشتری نسبت به مقوله فساد در کشور داشته باشند و بدون کوچکترین ملاحظه‌ای در راه مبارزه با فساد یاری رسان مسئولان باشند. در این مسیر البته باید حفظ حرمت افراد مورد توجه قرار بگیرد و نباید به بهانه افشاگری در راه مبارزه با فساد افرادی بیگناه آبرو و حرمتشان شکسته شود. متاسفانه برخی رسانه‌های خاص با رانت اطلاعاتی به بهانه مبارزه با فساد با آبروی افراد بازی می‌کنند.
۲-انسجام و همگرایی جریان اصلاح‌طلب باید برای رسانه‌هایی که این گفتمان سیاسی را یاری می‌کنند یک اصل مهم تلقی شود. امروز این جریان سیاسی در قالب شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان در چند گام گذشته موفقیت‌های نسبتاً خوبی با تمام محدودیت‌هایی که اصلاح طلبان با آن رو به رو بودند کسب کرد. می‌طلبد رسانه‌های اصلاح طلب با ارائه تحلیل‌های قوی و راهبردی مقوم حرکت آغاز شده در دهه  ۹۰ و اصلاح حرکت باشند. بعضاً مشاهده می‌شود برخی رسانه‌های اصلاح طلب در گزارش‌ها و تحلیل‌های خود تلقی رویارویی با شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان را برای افکار عمومی ایجاد می‌کنند که امیدوارم با کسب اطلاعات درست، وحدت و انسجام اصلاح طلبان برای رسانه‌هایی که حاملان اصلی این گفتمان اصیل سیاسی هستند یک اصل راهبردی تلقی شود و این جریان را در بهتر پیمودن راه و رسیدن به انسجام کامل یاری دهند.
۳- مطالبه گری یکی از اصول حرفه‌ای فعالیت رسانه‌ای است. اکنون بیش از یکسال از فعالیت فراکسیون امید گذشته است و وارد سال دوم فعالیت این فراکسیون شده‌ایم. از رسانه‌های اصلاح طلب می‌خواهم عملکرد فراکسیون امید را مورد نقد منصفانه قرار دهند و پیشنهادهای خود را برای سال دوم فعالیت این فراکسیون در رسانه‌ها ارائه کنند و خود را همراه و یار فراکسیون امید بدانند. یکی از موضوعاتی که فراکسیون امید آغازگر آن بود بحث «گفت وگوی ملی» است که هم در داخل پارلمان و هم در سطح کلان‌تر به شدت به عملیاتی شدن آن نیازمندیم. خوشبختانه گام‌های خوبی برای این موضوع کلیدی و مهم  توسط اعضای محترم فراکسیون امید برداشته شده است که رسانه‌های اصلاح طلب باید در این مسیر بخصوص در ارتباط با «الزامات گفت وگوی ملی» راهنمایی‌های ارزشمند خود را در ااختیار فراکسیون امید قرار دهند.
امیدوارم خورشید آفتاب یزد برای سالیان متمادی در فضای رسانه‌ای کشور بتابد و از هر گزندی در امان باشد.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید