دکتر عارف:نسل اولی ها به امام موسی صدر تعصب دارند/اگر امروز مقاومت در لبنان تاثیرگذار است به نقش ماندگار امام موسی صدر بر می گردد

دکتر محمدرضا عارف،رئیس فراکسیون امید طی سخنانی در مراسم سالگرد ربایش امام موسی صدر که به همت موسسه امام موسی صدر برگزار شد تاکید کرد:اگر امروز مقاومت در لبنان تاثیرگذار است به نقش ماندگار امام موسی صدر بر می گردد.

به گزارش امیدنامه،متن کامل سخنرانی دکتر عارف به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
ما هیچوقت 9 شهریور 1357 را فراموش نمی کنیم. از موسسه امام موسی صدر که با توکل به خدا و صبر و امید یکی از مطالبات امت اسلامی را پیگیری می کنند تشکر می کنم و امیدوار هستیم که پیگیری به نتیجه ای که دلخواه ما است برسد.
یکی از افتخارات من پیروی از امام موسی صدر است و این افتخار همه دانشجویان مسلمان به خصوص در سال های قبل از انقلاب در خارج از کشور است. ویژگی شاخص این روحانی جوان شیعه در زمانی که بنا به دستور مراجع بزرگ به لبنان رفتند، چندبُعدی بودن ایشان بود. این آرزوی ما دانشجویان قبل از انقلا ب بود که روحانیت ما شرایط زمانی و مکانی را درک کند. این ویژگی را در امام موسی صدر می دیدیم. در خارج از کشور فضا برای بحث با گروه های مارکسیستی باز بود و ما بعضی اوقات که به عقب برمی گشتیم، در مقاطعی خیلی حرفی برای گفتن نداشتیم. اما با پشتوانه تعالیم امام موسی صدر مارکسیست ها در هیچ مناظره و بحثی نبود که محکوم نشوند. امام موسی صدر به عنوان یک روحانی جوان شیعه به یک منطقه حساس در خاورمیانه و دنیای اسلام و عرب نگاه ویژه داشت. نگاه اول و اصلی امام موسی صدر به فرهنگ است. نهاد گفتگوی ادیان و تقریب مذاهبی که امام موسی صدر پایه گذاری کردند حرکت خیلی خوب و موثری بود که حقیقتا کار بزرگی بود و نشان داد که شیعه این ظرفیت را دارد که با همه ادیان گفت و گو کند. نگاه ایشان به مذاهب، نگاه تقریب بود. مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان در سال 1348 پایه گذاری می شود برای حاکمیت شیعه در لبنان و به طور طبیعی مبارزاتی که در داخل کشور داشیتم بسیار موثر بود. همه ی ما بچه های انجمن های اسلامی  در خارج از کشور به عنوان پیروان امام موسی صدر محسوب می شدیم. به خصوص در انجمن اسلامی آمریکا ارتباط نزدیک و تنگاتنگی با ایشان داشتیم. در آن زمان شیعیان لبنان حتی در جامعه اسلامی نسبت به دیگر فِرَق اسلامی در وضعیت بدی بودند. نگاهی که ما یک رهبر و یک روحانی شیعه داریم این است که در تمام ابعاد دست برتر دارد. و اینکه امروز ما در جنوب لبنان دست برتر را داریم مطمئنا ناشی از نقش امام موسی صدر است. ایشان از حداکثر جاذبه و سعه صدر و صبوری استفاده می کردند. من نمیخواهم غلو کنم اما اصلا در این عالِم شیعه دافعه ای نبود. اگر امروز شیعه و مقاومت در لبنان تاثیرگذار و موفق است و ما به عزیزمان سید حسن نصرالله و رهبران شیعه افتخار می کنیم، ناشی از پایه گذاری صحیح و دقیق و نگاهی است که امام موسی صدر به منطقه و لبنان داشت. در آن زمان نگاهی که فِرَق دیگر به امام داشتند، قابل توجه و تأمل است. تاثیرگذاری ایشان در انجمن های اسلامی خارج از کشور و همکاری و همدلی هایی که می شد، انصافا بی نظیر بود و اتحادیه انجمن های اسلامی اروپا و آمریکا امام موسی صدر را مرجع خودشان قرار داده بودند و من واقعا افتخار می کنم که پیرو ایشان بودم. دغدغه ایشان همواره امام خمینی بود. ما در خارج بیشتر می توانستیم از ایشان استفاده بکنیم. نقش ایشان در تربیت اعضای انجمن های اسلامی خارج از کشور بی بدیل بود و موجب شده بود که در فضای دهه های چهل و پنجاه به مسلمان بودنمان افتخار کنیم و نسل اولی هایی که هنوز در حکومت مسئولیت دارند، از شاگردان امام موسی صدر بودند و به ابشان تعصب دارند.
دعا می کنیم که خداوند عنایت بفرماید و نتیجه کار 38 ساله، به نتیجه ای که مورد انتظار است برسد  و مطالبه امروز امت اسلامی رسیدگی به وضعیت و سرنوشت امام موسی صدر است .از زحماتی که تاکنون کشیده شده است نیز تشکر می کنم. ما در دوران ریاست جمهوری آقای خاتمی این موضوع را خیلی پیگیری می کردیم و ولی آن را رسانه ای نمی کردیم. انشاالله در این شرایط وزارت امور خارجه جدی تر این مطالبه را که مطالبه نه تنها شیعیان بلکه مطالبه امت اسلامی است، پیگیری کند.

افزودن نظر جدید