دکتر عارف:تهران، شهر بی هویتی شده است/ نسل اولی ها در انتخابات شوراها عرصه را برای حضور جوانان و زنان باز بگذارند

رئیس فراکسیون امید با اشاره به مدیریت شهری تهران گفت: پایتخت یک کشور باید نماد هویتی آن کشور باشد اما متاسفانه تهران، شهر بی هویتی شده است و هر مدیری که در رأس مدیریت شهری قرار می‌گیرد بر اساس سلیقه خود اقداماتی را انجام می‌دهد و بعضاً برخی پروژه‌های شهری هم بدون کار کارشناسی در ایام خاصی از سال برای بهره برداری‌های سیاسی افتتاح می‌شود که لطمات جبران ناپذیری به معماری شهر می زند.

به گزارش امیدنامه ،دکتر محمدرضا عارف در دیدار با اعضای شورای مرکزی پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی با تقدیر از فعالیت‌های داوطلبانه فعالان محیط زیستی و میراث فرهنگی گفت: در مقطعی محو میراث فرهنگی برای عده‌ای ارزش محسوب می‌شد و با نگاهی تنگ نظرانه تلاش می‌کردند میراث فرهنگی را ضد ارزش معرفی کنند.خوشبختانه امروز حفظ و نگهداری و مرمت آثار و میراث فرهنگی مورد توجه همه دست اندرکاران است.
وی با تاکید بر توجه جدی به میراث فرهنگی به عنوان یک سرمایه ملی، خاطرنشان کرد: میراث فرهنگی یک کشور  هویت کشور است و باعث غرور ملی می‌شود و نهادهای مردمی و سمن‌ها نقش مهمی در پاسداشت این سرمایه ملی دارند. البته در این حوزه نمی‌توان صرفاً به دولت اتکا کرد و باید با تقویت نهادهای غیردولتی و استفاده از ظرفیت‌های افراد متخصص و اهل فن در این زمینه تأثیر گذار بود.
رئیس فراکسیون امید با اشاره به چالش‌های محیط زیستی در کشور گفت: به دلیل نگاه کوتاه مدتی که در حوزه محیط زیست وجود دارد نتوانستیم در این بخش موفق عمل کنیم مشکلات اقتصادی و معیشتی ما با برنامه‌های چند ساله حل می‌شود، اما بلایی که بر سر محیط زیست می‌آید؛ مربوط به نسل آینده است و اگر این مسیر ادامه پیدا کند، نمی‌توانیم پاسخگوی نسل بعد و حتی جوانان و نوجوانان باشیم.
وی بر ضرورت فرهنگ‌سازی در حوزه محیط زیست تاکید کرد و گفت: اگر به آیات و روایات متعددی که بر ضرورت حفط محیط زیست تاکید دارد استناد می‌کردیم مطمئناً وضع ما در این حوزه بهتر بود. کشور به یک سند اقدام ملی نیاز دارد که هیچ دولت یا مجلسی نمی‌تواند به تنهایی آن را انجام دهد. بلکه مردم باید به صحنه بیایند. توجه به محیط زیست باید از ماشین و خانه خود مردم آغاز شود و این مسئله یک فرهنگ و عزم ملی را می‌طلبد که برای دستیابی به آن راهی به جز توجه به سمن‌ها و تشکل‌های مردمی محیط زیست نیست.
عارف با اشاره به هوای ناسالم در کلان شهرها بویژه در تهران گفت: متاسفانه در بحث آلودگی هوای شهر تهران هیچ دستگاهی مسئولیتی را متوجه خود نمی‌داند و سلامت شهروندان از درجه اهمیت بالایی برای برخی مدیران شهری برخوردار نیست و دائماً انگشت اتهام را متوجه یکدیگر می‌کنند و در این بین مردم قربانی مسئولیت ناپذیری مدیران می‌شوند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مدیریت شهری تهران گفت: پایتخت یک کشور باید نماد هویتی آن کشور باشد اما متاسفانه تهران، شهر بی هویتی شده است و هر مدیری که در رأس مدیریت شهری قرار می‌گیرد بر اساس سلیقه خود اقداماتی را انجام می‌دهد و بعضاً برخی پروژه‌های شهری هم بدون کار کارشناسی در ایام خاصی از سال برای بهره برداری‌های سیاسی افتتاح می‌شود که لطمات جبران ناپذیری به معماری شهر می زند.
وی با اشاره به انتخابات پیش روی شوراهای شهر و روستا بر لزوم حضور افراد متخصص در این نهاد مردمی تاکید کرد و گفت: شوراهای اسلامی شهر و روستاکه نقش پارلمان‌های محلی ایفا می‌کنند را باید به دست جوانان و زنان متخصص و دلسوز سپرد و خواهش من از نسل اولی‌ها این است که در انتخابات شوراها عرصه را برای حضور جوانان و زنان باز بگذارند.باید بگویم همه گروه ها و جریانات سیاسی و اجتماعی از حضور موثر جوانان در شوراها استقبال کنند.حضور زنان در شوراها می تواند سهم آنان را در امر توسعه و رشد کشور و مشارکت آنان را در امور مدیریت برنامه‌ریزی،اجتماعی و فرهنگی ارتقا بخشد.  

 

افزودن نظر جدید