دکتر عارف:ارتباط با دانشمندان برجسته ایرانی خارج از کشور باید تقویت شود/ خام فروشی به حوزه گاز نیز سرایت کرده است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بر لزوم تقویت ارتباط با دانشمندان برجسته ایرانی خارج از کشور و استفاده مطلوب از ظرفیت های علمی و فناوری ایرانیان خارج از کشور تاکید کرد.

به گزارش امید، دکتر محمدرضا عارف روز سه شنبه در آیین آغاز به کار پانزدهمین کنگره ملی مهندسی شیمی که در سالن شهید چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد با بیان اینکه  ضایعات پالایشگاهی در کشور 30 درصد است،در حالی که ضایعات در کشورهای دیگر به کمتر از پنج درصد می رسد،به خام فروشی نفت و گاز در کشور اشاره کرد و  گفت:این آفتی 100 ساله است که بر این اساس بیشترین مزیت را شرکت های خارجی کسب کرده اند.

وی با بیان اینکه زمانی خام فروشی در حوزه نفت بود اما اکنون به حوزه گاز نیز سرایت کرده است،به برخی چالش ها و مشکلات بخش نفت و گاز اشاره کرد و گفت: عدم امکان علمی رقابت در میدان های مشترک نفت و گاز با کشورهای همسایه،ضریب برداشت پایین از مخازن نفت و زیان اقتصادی فراوان از  جمله چالش ها و مشکلات بخش نفت و گاز محسوب می‌شوند.

عارف در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه رویکرد اصلی در برنامه های پیشرفت و توسعه کشور توجه به علم و فناوری است و برگزاری نشست های علمی می تواند برای مسوولان در تدوین سند توسعه کشور مفید باشد،خاطرنشان کرد: با توجه به منابع عظیم نفت و گاز در کشور، برگزاری چنین نشست های علمی می تواند ما را در چگونگی بهره برداری از این منابع که حق آیندگان نیز هست، راهنمایی کند.
به گفته وی نباید نگاه ما به این منابع عظیم نفتی نگاه درآمدی باشد .
عارف روند و جهت گیری توسعه علم و فناوری در کشور را در دهه اول انقلاب، توسعه کمی آموزش عالی و گسترش آموزش عالی در کشور دانست و گفت:توسعه تسهیلات تکمیلی و توسعه تربیت نیروی انسانی در دستور کار دهه دوم انقلاب و توسعه پژوهش و دستیابی به فناوری های برتر در دستور کار دهه سوم انقلاب برای توسعه علم و فناوری در کشور بوده است که تاکنون پیشرفت هایی در زمینه نانو، بایو، هسته ای و هوا فضا داشته ایم.
وی افزود:با توجه به اسناد بالادستی تبدیل علم به ثروت هدف دهه چهارم انقلاب است و در این زمینه نقش انجمن های علمی و کنفرانس ها قطعا کارساز خواهد بود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه  در دهه چهارم انقلاب، توسعه علم و فناوری با توجه به اسناد بالادستی با تکالیف روشنی روبرو هستیم، افزود: بیش از پنج میلیون دانشگاهی در کشور وجود دارد که مردم و جامعه از این افراد توقع دارند در تولید ثروت، رشد اقتصادی، کاهش بیکاری و تورم نقش ارزنده ای داشته باشند.
وی یاداور شد: دهه چهارم انقلاب بلوغ بخش علم و فناوری است به طوری که امروز سهم ایران در تولید علم به مفهوم ارایه مقالات، سهم 1.5 درصدی در دنیا است و همچنین در بخش مهندسی سهم ما در تولید علم در دنیا 2.9 دهم درصد است.
رئیس گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم تصریح کرد:با برنامه هایی که در جهت توسعه علم و پیشرفت داریم باید در افق 1404 جایگاه اول را در منطقه آسیای جنوب غربی  در زمینه علم و فناوری کسب کنیم.
عارف با اشاره به الزامات بیان شده از سوی مقام معظم رهبری در خصوص سیاست های کلی علم و فناوری افزود: باید تلاش کرد تا  به مرجعیت علمی و فناوری در جهان و قطب علمی و فناوری در جهان اسلام  دست یابیم .
وی در همین زمینه خاطرنشان کرد: باید نظام پذیرش دانشجو در مقطع دکترا و تحصیلات تکمیلی با محوریت علمی دانشگاه اصلاح شود، همچنین باید سهم و مشارکت بخش خصوصی در زمینه تولید علم افزایش یابد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اجرایی شدن نفشه جامع علمی کشور به استفاده از دانشمندان برجسته ایرانی خارج از کشور اشاره کرد و  افزود: ما یک پتانسیل عظیم علمی در خارج از کشور داریم که خوشبختانه گام هایی در جهت استفاده از این ظرفیت برداشته شده است و امیدواریم در این دهه از انقلاب بتوانیم از این سرمایه عظیم بهره برداری کنیم.
وی با بیان اینکه  اینکه باید در دانشگاه های ما علاوه بر توسعه کمی به توسعه کیفی نیز اهمیت داده شود، افزود:باید اثرات این دستاوردهای علمی در زندگی مردم محسوس و در حل مشکلات تاثیرگذار باشد.
عارف بهینه سازی ساختار و عملکرد آموزشی و پژوهشی کشور و حاکمیت و اجرای دقیق قانون هیات امنا،اصلاح نظام پذیرش دانشجو،اولویت دادن به برنامه های تعلیم و تربیت و تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر در برنامه های توسعه،توسعه شهرک ها و پارک های علمی و فناوری و شرکت های دانش بنیان،تلاش در جهت افزایش نقش و مشارکت بخش خصوصی در حوزه های علم و فناوری و توسعه ارتباط با داشمندان برجسته ایرانی خارج از کشور و استفاده مطلوب از ظرفیت های علمی و فناوری ایرانیان خارج از کشور را از جمله الزامات توسعه علم و قناوری در کشور دانست.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر لزوم ساماندهی نظام ملی آمار ،گفت: یکی از مشکلات اساسی در برنامه توسعه بحث آمار است که متاسفانه برخی مسئولین در ارائه آمار درست به مردم توجه کافی ندارند .
عارف با بیان اینکه رشته مهندسی شیمی می تواند بخش اعظمی از مشکلات کشور در زمینه پتروشیمی و پالایشگاهی را رفع کند،یاداور شد: باید توانمند سازی علمی و فناوری را در صنعت داشته باشیم و باید شرکت های دانش بنیان حمایت شوند.رشته مهندسی شیمی باید در پاسخگویی به مشکلات بخش نفت و گاز و پتروشیمی و افزایش سهم این بخش در تولید ناخالص داخلی و اشتغال زایی بخصوص برای جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی مشارکت بیشتری داشته باشد.
 

افزودن نظر جدید