دورانی:ریش سفیدان اصولگرا نفوذ کلام ندارند

دبیرکل آبادگران جهادی معتقد است افرادی که در حال حاضر به عنوان ریش سفیدان اصولگرایان از آنها نام برده می شود آنقدر حرفشان برد ندارد که بتوانند میان این جریان وحدت ایجاد کنند.

به گزارش امید به نقل از آنا:اختلاف میان اصولگرایان دیگر به جایی رسیده که کسی آن را انکار نمی کند، اختلافی که در انتخابات ریاست جمهوری گذشته به اوج رسید و باعث شد تا میدان را به رقیب واگذار کنند، راه‌کارهای ریش سفیدان‌شان هم به داد آنها نرسید و نتوانست موجب اجماع احزاب و گروه‌های سیاسی اصولگرا شود. ظاهرا در میان اصولگرایان کسی وجود ندارد که آنقدر مقبولیت و نفوذ داشته باشد تا تصمیم نهایی را برای آرایش سیاسی این جناح در زمان های مهم بگیرد، این موضوعات محور گفت‌وگوی " خبرگزاری آنا " با "علی دورانی" دبیرکل آبادگران جهادی و فعال سیاسی اصولگرا  است.

او معتقد است افرادی که در حال حاضر به عنوان ریش سفیدان  اصولگرایان از آنها نام برده می شود آنقدر حرفشان برد ندارد که بتوانند میان این جریان وحدت ایجاد کنند.

آقای دورانی شما طرحی به نام لوئی جرگه اصولگرایان پیشنهاد داده بودید،هدف از پیشنهاد این طرح چه بود؟

طرح لویی جرگه در واقع در مقابل سوال یک خبرنگار مطرح شد که از من پرسید چاره اختلافاتی که اصولگرایان در انتخابات داشتند چیست و از چه راهی می توانند به  وحدت برسند. با وجود جریانی مثل پایداری که وحدت شکن هستند و مانع به جمع بندی رسیدن اصولگراها می شوند، برای اینکه این جریان بتوانند در انتخابات مجلس  لیست واحد ارائه دهند یک لویی جرگه تشکیل دهند.چرا که به نظر من مکانیسم هایی که برای به وحدت رسیدن اصولگرایان دنبال می شد و در حال حاضر نیز دنبال می شود موثر نبوده و نیست.جلسات متعددی که  آقای سید رضا تقوی نیز در جهت ایجاد یک ساز و‌‌ کار برای به وحدت رساندن اصولگرایان برگزار می کند هم به جایی نمی رسد. اگر بخواهیم به یک جمع بندی موفقی برسیم و شکست در انتخابات ریاست جمهوری را جبران کنیم باید این روش دنبال شود.

بعضی ها می خواهند خود را اختیاردار اصولگراها معرفی کنند

همیشه یکسری از اصول گرایان که فعال‌تر هستند و حضور رسانه ای بیشتری دارند می خواهند خود را اختیاردار رسمی اصولگرایان معرفی کنند و این پذیرفته شده نیست. باید یک هم اندیشی و نشستی بین قاطبه اصولگرایان برگزار و در آن جلسه افرادی انتخاب شوند و  روی مکانیسم های به وحدت رسیدن اصولگرایان و پیروزی در انتخابات آینده مجلس کار کنند. این که یک گروهی به صورت خصوصی و محرمانه بخواهند وزن جریان ها را مشخص و مکانیسم طراحی کند به نتیجه نمی رسند چون به سمت سهم خواهی  می روند و در نهایت منجر به اختلاف می‌شود. در انتخابات های گذشته چون فضا اصولگرایی بود با مکانیسم های ناقص هم می توانستند مجلس و شورای شهر را بگیرند اما بعد از انتخابات ریاست جمهوری قطعا در انتخابات مجلس اگر به سمت وحدت نروند دچار مشکل خواهند شد.

آقای ولایتی حرف آیت الله مهدوی کنی را گوش نداد و تلفنش را خاموش کرد

لویی جرگه به معنی گردهمایی بزرگ سران قبایل است، در حال حاضر هم اصولگرایان در زمان برگزاری انتخابات برای رسیدن به وحدت از نظرات و راهنمایی ریش سفیدانی همچون آ یت الله مهدوی کنی و آیت الله مصباح یزدی استفاده می کنند،اما چندان موثر واقع نمی شود.

از این افراد به عنوان ریش سفید نام برده می شود اما عملا اصولگرایان از آنها حرف شنوی ندارند، مثلا در انتخابات گذشته آقای مصباح یزدی خط جدایی را رفت و آقای مهدوی کنی هم آن نتیجه ای را که می خواست نگرفت، آقای ولایتی حرف ایشان را گوش نکرد، همان اصراری که به آقای عارف برای کناره گیری از انتخابات شده بود به آقای ولایتی نیز شد اما آقای ولایتی گوش ندادند و در روزهای آخر تلفن همراه خود را خاموش کردند پس این نشان می دهد که این ریش سفیدی کارکرد خود را ندارد،بنابراین بهتر است که آقای مهدوی کنی اصلا دیگر خود را وارد این قضایا نکند و بهتر است خود را بازنشسته سیاسی کند.

منظورتان این است که آیت الله مهدوی کنی قهر کنند؟

قهر نه اما کنار بکشند چون موثر نیستند، وقتی موثر نیستند برای  چه باشند، حرفاشان برد ندارد. ما باید سازمان های سیاسی اصولگرایان را وارد یک عقب گرد کنیم تا بتوانیم یک سازمان جدیدی را با حضور ریش سفیدان و افراد موثر شکل دهیم. این مکانیسم فعلی چندان موثر نیست و البته عملکرد آقایان نیز نقش زیادی در این آشفتگی دارد.مثلا قبل از انتخابات آقای مصباح یزدی علی رغم اینکه به ایشان اعلام شده بود که آقای لنکرانی از نظر شورای نگهبان تایید نخواهد شد با خطبه های آتشین لنکرانی را کاندیدای مورد حمایت خود اعلام کرد و گفت: در زمین و آسمان کسی اصلح تر از لنکرانی پیدا نخواهد شد و دو روز بعد حرفشان را عوض کردند و از آقای جلیلی حمایت می کردند. این رفتار نشان می دهد که خود ریش سفیدان هم با هم اشتراک نظر ندارند و بیشتر به اختلاف میان اصولگرایان دامن می زند.

برخی جریان های اصولگرا با شلوغ کاری برای خود وزن تعریف کردند

با این تفاسیر فکر می کنید بشود لویی جرگه تشکیل داد؟

بسیاری از اصولگرایان  چندان موافق این نیستند که سازمان اصولگرایی از ابتدا چیده شود چرا که می دانند سهم آنها در این چارت جدید بسیار کم خواهد شد چون آنها با شلوغ کاری برای خودشان یک وزنی تعریف کرده بودند که نمی خواهند با بازگشت به عقب و تعریف یک سری فاکتورهای جدید سهم آنها کم شود. البته لویی جرگه به معنای آن نیست که 15-10 نفر دور هم جمع شوند بلکه به معنای آن است که تمام کسانی که به لحاظ سیاسی، حزبی و رسانه ای برد دارند یک شورای ریاستی انتخاب کنند و در آنجا به تصمیم گیری برسند.

مثل شورای مشورتی اصلاح طلبان

آنها هم دو دسته اند و به خاطر آقای خاتمی است که می توانند یک تصمیم نهایی بگیرند.

می توان گفت اصلاح طلبان انسجام بیشتری نسبت به اصولگرایان دارند

علت اینکه اصلاح طلبان فعلا منسجم ترند این است که در انتخابات  گذشته شکست خوردند و خود را در نقطه ضعف می‌دیدند و اصولا اصلاح طلبان به مباحث سیاسی با گذشت نگاه می کنند ولی اصولگرایان این گونه نبودند چراکه در چند انتخابات گذشته پیروز بودند و فکر می کردند همچنان پیروز خواهند ماند، اما این شکست آنها را نگران کرده بنابراین چاره ای ندارند جز اینکه روش‌شان را تغییر دهند،‌ به هر حال اصولگرایان نیازمند یک بازنگری در روش خود هستند و شاید بهتر است آنهایی که با هم اتفاق نظر ندارند و دچار مشکل هستند از هم جدا شوند و با یک لیست مشخص دیگر وارد انتخابات شوند.

گفتمان جبهه پایداری شکست خورده است

منظورتان این است که اصولگرایان را به دو بخش تقسیم کنند؟

بله،اصولگرایان نیازمند یک زایش جدید هستند،در میان اصولگرایان کسانی به دنبال سهم خواهی هستند،آنها مانع به وحدت رسیدن اصولگرایان می شوند، بنابراین جداشدن از این دسته به نفع دیگر اصولگرایان خواهد بود، این جریان قطعا جایی در لویی جرگه نخواهد داشت خودشان هم به این نتیجه رسیده ا ند، مثلا جبهه پایداری خودش به این نتجه رسیده که بهتر است جمع کند منتهی اگر این را الان اعلام کنند معنایش آن خواهد بود که گفتمان جبهه پایداری با شکست مواجه شده است، چرا که آنها مدعی گفتمان خالص انقلاب هستند و خود را انقلابی تر و آرمان خواه تر می دانند

آرایش سیاسی جناح ها  را در انتخابات  آینده مجلس چگونه پیش بینی می کنید؟

نظر و نوع رفتار و ورود آقای ناطق نوری در انتخابات مجلس بسیار مهم است

ورود ناطق به عرصه انتخابات فضای سیاسی را سه بعدی می کند

یعنی فکر می کنید آقای ناطق می توانند نقش موثری در ایجاد وحدت میان اصولگرایان داشته باشند ؟

آقای ناطق می توانند موثرترین فرد در انتخابات آینده مجلس باشند

برای اصولگرایان؟

خیر، عده ای از اصولگرایان نسبت به ایشان ارادت دارند اما عده ای دیگر نیز با ایشان مخالف اند و بعضی ها  هم در معذوریت این هستند که از ایشان حمایت کنند یا نه، آقای ناطق بهترین گزینه برای جریان اعتدال گرا است و هیچ بعید نیست که ایشان به درخواست آقای هاشمی در انتخابات مجلس شرکت کند، جناح های سیاسی با حضور آقای ناطق یک چینش جدیدی خواهند داشت و انتخابات از حالت دو بعدی به سه بعدی تبدیل می شود. آیت الله ناطق نوری می تواند در انتخابات نقش آفرین باشد اما نه برای اصولگرایان ولی به عنوان لیدر جریان اعتدالی می تواند وارد عرصه شود و موثر باشد. اگر آقای ناطق وارد انتخابات شود چه به عنوان کاندیدا و چه به عنوان کسی که لیست به مردم ارائه دهد می‌تواند حامیان زیادی را جذب کند و می‌تواند در تعیین ترکیب مجلس آینده موثر باشد.

افزودن نظر جدید