دودستگی مداحان

دودستگی و اختلاف به خانه مداحان هم رسیده است. برخی مانند سعید حدادیان و حاج محمود ارضی همچون جزیره‌ای جدا از دیگران به دنبال ورود به دنیای سیاست هستند و گروه دیگر دخالتی در مورد فهرست انتخاباتی آنها ندارد.

به گزارش امید به نقل از فرارو، گروهی از مداحان کشور که به نظر می‌رسد باهم صنفان خود نیز چندان همراه نیستند، راه سیاست در پیش‌گرفته‌اند و چندی است که به دنبال ارائه لیست انتخاباتی هستند. گروه مخالف آنها نیز تأکید می‌کنند آنها نظر شخصی خود را می‌گویند و با خانه مداحان هماهنگ نیستند.

همین چند وقت قبل بود که برخی از مداحان با داغ شدن تنور انتخابات به فکر ادامه مسیری افتادند که از دوره احمدی‌نژاد شروع کرده بودند. در همین گیرودار که جریان اصولگرا در حال بررسی شیوه‌های رسیدن به وحدت است، آن‌ها به میدان آمدند و مدعی شدند که اگر این جریان نتواند وحدت لازم را به دست آورد، خودشان آستین‌ها را بالا زده و دست‌به‌کار می‌شوند تا به یک فهرست مستقل در انتخابات آتی شرکت کنند.

این رویکرد تازه مداحان از سوی سعید حدادیان اعلام شد و نشان داد که آنها به داشتن تشکل‌هایی مانند خانه مداحان قانع نیستند و به کرسی‌های مجلس نیز چشم دارند اما حالا رئیس خانه مداحان در گفت‌وگویی تأکید کرده است که جامعه مداحان رویکرد سیاسی ندارند و اگر کسانی این اظهارات را بیان می‌کنند درواقع نظر شخصی خود را می‌گویند.

طاهری که خودش در انتخابات مجلس پنجم به‌صورت مستقل کاندیدای انتخابات بوده است در گفت‌وگو با خبر آنلاین در این رابطه گفته است که حاج منصور ارضی و سعید حدادیان اگر تصمیمی در مورد حضور در انتخابات می‌گیرند، باید خودشان جوابگو باشند.

آن‌طور که او گفته است، منظور حدادیان از ارائه لیست انتخاباتی برای انتخابات مجلس، لیستی از مداحان نبوده بلکه چیزی شبیه به لیست مسجد ارک در انتخابات مجلس نهم بوده است.

او همچنین گفته است که حدادیان و ارضی برای خودشان تشکیلات دارند. با خانه مداحان خیلی مشورت نمی‌کنند و همه را در جریان تصمیمی که می‌خواهند بگیرند نمی‌گذارند. نشسته‌اند و تصمیمی گرفته‌اند، لیدرهاشان هم مشخص و شناخته‌شده و یک سری افراد سیاسی هستند.

طاهری با تأکید بر اینکه حدادیان سال‌هاست با آقای ابو ترابی ارتباط نزدیک دارد و با طیف این آقایان نزدیک است، گفته است «آقای ارضی و دوستان دیگر هم کسانی دارند که مسائل سیاسی را قطعاً به مشورت می‌گذارند. نمی‌خواهم بگویم کارشان درست یا غلط است، این را خودشان می‌دانند، این دیگر چیزی نیست که ما از آنها دفاع کنیم یا خدای‌ناکرده محکومشان کنیم.» او در ادامه با اشاره به اینکه در میان مداحان اصلاح‌طلب و اصولگرا وجود دارد، از اینکه مداحان نظر شخصی خودشان را می‌گویند دفاع کرده است.

فارغ از اینکه استفاده از تریبون‌های مختلف برای اعلام نظرات سیاسی شخصی چقدر در چارچوب قانون است یا نیست، باید به این نکته توجه داشت که ورود به عرصه سیاست و حضور در نهادی همچون قوه مقننه نیازمند دانش سیاسی و توان این کار است لذا نمی‌توان به‌سادگی پذیرفت و اجازه داد که هرکسی که تریبونی در اختیار دارد و احتمالاً در دوره‌ای با حمایت‌های برخی از چهره‌های سیاسی، چند موضع‌گیری سیاسی کرده است حالا به دنبال کلاه دوختن از نمد انتخابات باشد.

بااین‌حال آن گروه از مداحان که مانند حدادیان و ارضی و هوادارانشان قصد جدی برای ورود به صحنه سیاست ندارند نیز استفاده از این تریبون‌ها را به نحو دیگری توجیه می‌کنند. طاهری در گفت‌وگوی مورداشاره در این رابطه گفته است «از قدیم گفته‌اند که شنونده باید عاقل باشد. دلیل ندارد که هر کس نظری داد دیگران فوری بپذیرند. یک‌وقت مقام معظم رهبری می‌گویند سپاه در این امر وارد نشود. این‌یک حکم ولایی است آنها هم وارد نمی‌شوند؛ اما ایشان نگفتند که مداحان وارد سیاست شوند یا وارد نشوند. اگر روزی لازم باشد مثلاً حکم می‌کنند که مداحان ورود پیدا نکنند. به اعتقاد من ایشان تا امروز در جریان ورودی که از سوی مداحان به سیاست شده هستند. اگر قرار بود منعی باشد یا مثلاً نوع دیگری رفتار شود قطعاً تا حالا ایشان اعتراض کرده بودند.»

چه اصولگرایان به وحدت برسند و مداحان در میان لیست آنها از برخی حمایت کنند، چه وحدت حاصل نشود و مداحان لیست جداگانه ارائه کنند، چه لیست موردنظر آنها موفق باشد و یا به گفته طاهری - ارائه لیست مجزای انتخاباتی نظر خاص آقای حدادیان و حاج‌آقای ارضی بوده است و گمان نمی‌کنم خیلی کار موفقی باشد – کاری از پیش نبرد؛ به‌هرحال از مواضع اخیر مداحان و حرف‌های رئیس خانه مداحان این‌طور استنباط می‌شود که برخی از مداحان معروف و شناخته‌شده در حال راه انداختن امپراتوری مخصوص به خود هستند و برای رسیدن به این هدف به دنبال نشستن بر کرسی‌های سبز بهارستان نیز خواهند بود.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید