دلایل بحران خوابگاه دختران شهید چمران اهواز؛ مشکلات قدیمی به‌علاوه گرمای زودرس

  روزنامه شرق نوشت: از حدود یک ماه پیش، صدای اعتراض دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز بلند بود. دانشجویان دختر مجتمع خوابگاهی حضرت معصومه(س) دانشگاه شهید چمران اهواز با مراجعه به مسئولان، خواستار رسیدگی به وضع سیستم‌های تهویه سرمایشی بلوک‌های این مجتمع خوابگاهی با توجه به روند افزایش دمای هوا شدند.

 مراجعات و درخواست‌هاي دانشجويان، در ابتدا به‌صورت فردي بود؛ اما با توجه به روند افزايش دما در اهواز، ناشي از تغيير اقليم و اينکه سيستم‌هاي سرمايشي خوابگاه ديگر پاسخ‌گوي گرماي هوا نبود، دانشجويان دختر اين خوابگاه براي اعتراض به اين وضعيت، درِ ورودي خوابگاه تجمع کردند و مانع از بستن درِ ورودي در موقع مقرر از سوي نگهبان شدند. تداوم اين اقدام دانشجويان موجب شد برخي از اعضاي هيئت‌رئيسه دانشگاه براي رسيدگي به اعتراض آنها در محل حاضر شوند و توضيحاتي را درباره تعمير و رسيدگي به وضع سيستم‌هاي خنک‌کننده خوابگاه ارائه دهند. اعتراض‌ها و تجمع دانشجويان اهوازي تا چند روز پيش ادامه داشت و کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس نيز وارد عمل شد و محمود صادقي، نماينده کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي، براي پيگيري وضعيت اين دانشگاه به اهواز سفر کرد.

ذوالفقار يزدان‌مهر، مشاور صندوق رفاه دانشجويي وزارت علوم، درباره وضعيت خوابگاه دخترانه دانشگاه شهيد چمران اهواز گفت: «در بازديدي که سال گذشته از اين خوابگاه‌ها داشتيم، تصميم بر اين بود يک‌ميليارد‌و ٣٨٠ ميليون تومان به اين خوابگاه اختصاص داده شود. در آن زمان در بحث آب شرب و برخي تجهيزات مشکلاتي مطرح بود که حل کرديم؛ اما انتظار مي‌رفت خود مسئولان دانشگاه با توجه به شرايط جوي اين شهر، مشکلي مانند خنک‌کننده‌ها را پيش‌بيني کنند و اين حادثه به دليل مديريت نادرست منابع خوابگاه به وجود آمده است».

محمود صادقی ضمن ارائه گزارشي درباره وضعيت اين دانشگاه، گفت: «من از طرف کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس، مأمور رفتن به اهواز شدم. آقاي زاهدي، رياست کميسيون آموزش، تماس گرفتند و من به علت فوريت موضوع، روز يکشنبه به اهواز رفتم. آنجا در ابتدا يک جلسه با هيئت‌رئيسه دانشگاه و سپس جلسه‌اي با کانون صنفي اساتيد برگزار شد و شب هم به صورت مفصل سه، چهار ساعت با دانشجوها تا نزديک سحر صحبت کرديم. مشکلات خوابگاه در اين دانشگاه و همچنين مشکلات خود دانشگاه بسيار ريشه‌دار و عميق است».

وي افزود: «دانشگاه اهواز يک دانشگاه بسيار قديمي است و بيش از ٦٠ سال قدمت دارد و همان‌طور که مي‌دانيد در زمان جنگ هم يکي از مقرهاي اصلي پشتيباني جنگ بوده و بر همين اساس، مقداري بيش از ساير اماکن تحت تأثير جنگ قرار گرفته است. بعد از جنگ هم چندان مورد توجه قرار نگرفت و دچار يک‌سري عقب‌افتادگي‌هايي در دانشگاه شد. مثلا پايه بودجه دانشگاه از چيزي که در سال‌هاي جنگ برايش در نظر گرفته شده بود، افزايش نداشته و آن توجهات لازم هم در بازسازي و تکميل و ترميم زيرساخت‌ها انجام نمي‌گيرد».صادقي با اشاره به وضعيت خوابگاه‌هاي دانشگاه شهيد چمران افزود: «اين خوابگاه‌ها مجموعه‌اي هستند که حدود ٢٧ سال پيش، يعني بعد جنگ تأسيس شدند. منتها اين خوابگاه‌ها مشکلات زيادي دارند. بخشي از اين مشکلات مخصوصا در بخش‌هاي قديمي‌تر اين است که شکل معماري‌شان با اقليم آنجا سازگاري ندارد و به گونه‌اي طراحي نشده است که با گرماي هوا بشود دماي داخل را مناسب نگاه داشت. از طرفي فاصله خود خوابگاه‌ها با کلاس‌ها و محيط آموزشي دانشگاه بسيار زياد است، يک بلوار بين خوابگاه و محوطه دانشگاه قرار گرفته و فاصله طولاني در هواي گرم دانشجويان را اذيت مي‌کند. در طول زمان کارهايي براي دانشگاه انجام شده، اما مسئله اينجاست که آنها مشکلات زيادي دارند؛ مثلا اين خوابگاه‌ها سيستم روشنايي ندارد. خوابگاه‌ها در فضايي شبيه به بيابان قرار گرفته و محيط مزرعه‌مانند اطرافش باعث مي‌شود حيوانات موذي در اطراف خوابگاه تردد کنند. بچه‌ها اظهار مي‌کردند مار و عقرب در خوابگاه‌ها فراوان است. اين مسافت طولاني مشکلات زيادي را براي دانشجويان ايجاد کرده، همچنين همجواري خوابگاه با محله‌ فقير‌نشين لشکرآباد اهواز، تبعات خاصي را براي آنها به همراه داشته و نا‌امني ايجاد کرده. پل عابر بين فضاي دانشگاه و خوابگاه وجود دارد که پايه‌هاي پل داخل خوابگاه نيست و داخل خيابان است و بچه‌ها براي رسيدن به خوابگاه بايد روي پل بروند و اين بيرون‌رفتن به‌خصوص در ساعات پاياني روز آنها را در معرض ناامني قرار داده و بارها بچه‌ها در معرض خفت‌گيري و مورد حمله قرار گرفته‌اند. از طرفي بچه‌ها در آنجا بسيار احساس ناامني مي‌کنند. به‌خصوص دختران که از اين جهت آسيب‌پذيرتر هستند».

عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي، در ادامه گفت: «مشکلات خوابگاه منحصر به سيستم تهويه نيست، درباره سيستم تهويه لازم است بدانيد سيستمي در مجاورت خوابگاه قرار دارد که نقش حرارت مرکزي داشته و لوله‌کشي شده و به خوابگاه‌هاي مختلف انتقال پيدا مي‌کند، چندين موتورخانه دارد و اينها در طول زمان سرويس نشده‌اند، خيلي فرسوده‌اند و وضعيت يک مکان جنگ‌زده را براي بيننده مجسم مي‌کنند. اين باعث شده که امسال با وجود رسيدن گرماي زودرس و افزايش هواي بالاي ٥٠ تا ٦٠ درجه، و تقارن اين وضعيت با فصل امتحانات و ماه رمضان، بچه‌ها تحت فشار قرار گرفته و در نهايت دست به اين اعتراض زدند. علاوه‌براين دانشجويان از نبود شوراي صنفي گلايه کردند. با مديريت دانشگاه که صحبت کرديم ايشان اعلام کردند براي تشکيل شوراي صنفي سه‌مرتبه فراخوان داده شده، ولي تعداد براي تشکيل مجمع عمومي به حدنصاب نرسيده و اين تقصير به خود دانشجويان بازمي‌گردد. اين مسئله مورد تأييد خود دانشجويان هم بود و مي‌گفتند دوره قديم شوراي صنفي که تمام شد، دانشجويان خيلي نياز به وجود شوراي صنفي را احساس نمي‌کردند، با اين اتفاقي که افتاد، اين احساس نياز در بين آنها ايجاد شد».

اين نماينده با اشاره به راه‌حل‌هاي مقطعي اتخاذشده گفت: «دانشگاه بعد از بروز اين مشکلات يک‌سري اقدامات مقطعي انجام داد که تقريبا فضا آرام شد. تا سوم تيرماه امتحانات ادامه دارد، دماي هوا با تقويت چيلرها و تعويض پروانه تهويه، آوردن يخ و گذاشتن روي لوله‌هاي خروجي کمپرسورها، تا حدودي قابل کنترل شد. همچنين مسئولان دانشگاه سعي کردند دانشجويان را در فضاي عمومي دانشگاه اسکان بدهند؛ مثلا در نمازخانه و کتابخانه و زمين‌هاي ورزشي و... چون اين اماکن کولر دارند و تقريبا فضا را قابل‌تحمل‌تر کرده بودند».

صادقي گفت: «نکته ديگر اينکه اقدامات مربوط به تعويض و تعمير مجموعه هرساله در دستور کار دانشگاه بوده و اسناد مکاتبات گذشته نيز به ما ارائه شد. منتها کمبود اعتبارات و همين‌طور عدم تخصيص اعتبارات و همچنين بوروکراسي پيچيده‌ دانشگاه‌ها مزيد بر علت شد و نشان مي‌دهد که علاوه بر مشکلات مالي، مشکلات مديريتي و عدم هماهنگي بين بخش‌هاي مختلف دانشگاهي، اين دانشگاه را دچار کرختي و سستي در مديريت کرده و به همين دليل وقتي اعتبار هم موجود است، براي هزينه‌کردنش به دليل اين مسائل دچار مشکل بوده‌اند».

صادقي بیان کرد: «چند بحث حاشيه‌اي نيز در بروز اين اتفاقات بي‌تأثير نيست، از جمله اينکه استانداري استان خوزستان ظاهرا تعهد داده بوده است که کمک‌هايي را براي امور عمراني دانشگاه انجام دهد و از دانشگاه خواسته بوده که تعداد دانشجويان شبانه دانشگاه به علت نيازهاي استان افزايش پيدا کند و متعهد شدند که بخشي از اين هزينه‌ها را تأمين کنند، دانشگاه تعهدات خود را انجام داده و ظرفيت‌ها را در رشته‌هاي مختلف افزایش داده اما استانداري به تعهدات خود عمل نکرده است. بخش زيادي از اعتراضات بچه‌ها به دانشجويان نوبت دوم و شبانه بازمي‌گردد که هم بايد پول بدهند و هم از امکانات کمتري برخوردار هستند. به‌هرحال عدم اجراي تعهدات استانداري و تغيير استاندار در يکي، دو سال گذشته باعث حل‌نشدن مشکلات شده بود. مطابق برنامه زمان‌بندي ارائه‌شده دانشگاه، پيش‌بيني شده است که براي سه بلوک ٩ و ١٠ و ١١ که مشکل در آنها حادتر است، چيلر خريداري کنند و برج آبي تهيه کنند، فونداسيون برج آبي تهيه شود، ١٦٨ دستگاه کولر ١٨ هزار خريداري شود، شبکه برق جديد طراحي شود، بلوک‌ها را مجددا کابل‌کشي کنند و همچنين پنجره‌هاي دوجداره براي اتاق‌ها تهيه شود و نصب شيشه‌هاي حفاظ جلو راهروها براي جلوگيري از عبور هوا و اصلاح راهرو و...، مجموعا با يک برنامه ضربتي تا پايان شهريور مي‌توانند وضع را بهبود ببخشند، اما يک اعتبار حدود ١٠ ميلياردي هم تقاضا کرده‌اند تا در يک بازه زماني دوساله بتوانند بلوک‌هاي بيشتري را مناسب‌سازي کنند».

اين نماينده مجلس در پايان تأکيد کرد: «در رابطه و با مسئوليت اين مشکل از ديدگاه حقوقي، يک سلسله‌اسباب وجود دارد که ممکن است سبب مباشر يا مسئول مستقيم باشند، ولي بايد حلقه‌هاي مسئوليت براي حل اين مشکلات در نظر گرفته شود؛ به‌عنوان‌مثال در اين حادثه ممکن است مسئول خوابگاه، معاون دانشجويي و رئيس دانشگاه مقصر باشند، اما اين تقصير داراي سلسله‌مراتبي است، اما نبايد از نقش شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي در اين ماجرا غافل شد. اين شورا به دليل اينکه اختيارات گسترده‌اي را در باب آموزش عالي دارد، اما چندان پاسخ‌گو نيست. مخصوصا درباره دانشگاه اهواز چندين گزينه مديريتي ازسوي وزارت علوم به شوراي انقلاب فرهنگي به‌عنوان رئيس جديد دانشگاه معرفي شد، اما متأسفانه حدود‌ دوسال‌ونيم است که دانشگاه بلاتکليف بود و گزينه‌هاي مناسب را نمي‌پذيرفت. رئيس قبلي دانشگاه، دکتر صفائي‌مقدم که فردي بسيار کارآزموده و تواناست که کلا از طرف شوراي‌عالي انقلاب رد شد، بعد دکتر رعايايي را معرفي کردند که ايشان هم حدود يک‌سال‌ونيم به‌عنوان سرپرست بودند که سرپرست دستش به جايي نمي‌رسيد و در نهايت منتهي شد به رياست دکتر خواجه. خود همين وضعيت بي‌ثباتي در مديريت و نگاه سياسي شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي به رؤساي دانشگاه‌ها و اين بلااختياري وزارت علوم در نصب رئيس وزارت علوم، در اهواز خود را به‌خوبي نشان داد. مسائل دانشگاه اهواز صرفا منحصر به بخش دانشجويي نمي‌شود، بخش‌هاي آموزشي و پژوهشي همه تحت‌تأثير بي‌ثباتي و بلاتکليفي در مديريت قرار گرفته‌اند».

هرچند تب داغ خوابگاه دانشجويي دخترانه دانشگاه چمران اهواز با اسکان دختران دانشجو در نمازخانه و کتابخانه اين خوابگاه دانشجويي در گرماي گاه تا بيش از ٥٠ درجه شهر اهواز تازه کمي فروکش کرده، اما مشاور وزير و رئيس صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم با اشاره به کمک‌هاي اين صندوق در سال گذشته به اين خوابگاه به «شرق» مي‌گويد چنين مسئله‌اي توجيه‌پذير نيست و نشان از مديريت نامناسب اين منابع مالي داشته است.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید