در جمع فعالان سیاسی بهشهر صورت گرفت؛

دفاع قاطعانه عارف از دستاوردهای دولت اصلاحات/به حماسه‌ای به مانند دوم خرداد نیاز داریم

معاون اول دولت اصلاحات در جریان سفر به استان مازندرانfi بهشر نیز سفر کرد و با حضور در جمع فعالان سیاسی این شهرو ایثارگران استان ،پیرامون دستاوردهای دوران اصلاحات برای کشور، ضرورت و چرایی حضور اصلاح طلبان در صحنه انتخابات صحبت کرد.

عارف ضمن ضمن اظهار خشنودی جهت حضور در جمع فعالان سیاسی بهشهر و ایثارگران استان مازندران به مرور روند مسائل  مهم کشور در طول سه دهه گذشته پرداخت و اظهار داشت: ما مدعی هستیم که انقلاب ما یکی از بزرگ‌ترین انقلاب‌های مردمی و فرهنگی در دوران‌های اخیر است. در واقع انقلاب ما به اتکای پشتوانه مردمی همه مراحل خود را طی کرد و حضور و پشتوانه مردمی همیشه مورد حمایت و عنایت رهبری انقلاب بود.
وی با تاکید بر اینکه حضور مردم در همه صحنه‌های مبارزه با استکبار پر رنگ است یادآور شد: بعد از پیروزی انقلاب هم محوریت مردم در همه امور خیلی روشن و واضح است. به طور مشخص اگر شما عملکرد کشور را در هشت سال دفاع مقدس را بررسی کنید، قطعا، نقش بی‌بدیل و اصلی مردم را در این امر می‌بینید.
عارف افزود: در همه صحنه‌ها هر‌گاه دولت یک گام در عرصه توسعه و پیشرفت برمی داشت مردم چند گام جلو‌تر از دولت بودند. برای مثال می‌دانید در استان‌های مختلف، سهم مردم در توسعه آموزش و پرورش و سهم مردم در توسعه آموزش عالی نسبت به دولت بسیار بالا‌تر و فرا‌تر است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: رهبری انقلاب، فردی شیعه بود و مردم هم به اتکای این جایگاه معنوی که در دوره انقلاب داشت، ایشان را همراهی می‌کردند و با همین نگاه بعد از انقلاب، مشکلات و محدودیت‌ها را تحمل کردند. هیچ‌گاه مردم با انقلاب قهر نکردند و هیچ‌گاه به دلیل ضعف‌های مدیریتی و ضعف‌هایی که در عملکرد کارگزارانشان دیدند از انقلاب فاصله نگرفتند.
وی ادامه داد: ما در سه دهه گذشته به دستاوردهای ارزنده‌ای رسیدیم و کشور به تدریج روی مسیر منطقی و علمی پیشرفت قرار گرفته بود.
عارف با اشاره به عملکرد برنامه سوم توسعه تاکید کرد: یکی از مشکلاتی که دولت بعد از دوم خرداد داشت، بیکاری بود. ما در دهه 60 بالا‌ترین رشد جمعیت را داشتیم. به همین دلیل با بالا‌ترین نرخ بیکاری رو به رو بودیم. اما اشتغال با معیارهای بین المللی از ۱۰ سال به بالا است، در آن زمان حتی متولدین ۶۵ از نظر استاندارهای بین المللی به اشتغال رسیده بودند.
وی یادآور شد: ما نفت را در سال ۷۷ به قیمت زیر ۱۰ دلار رسانده بودیم. در فروردین ۷۷ تنها 6 ماه از عمر دولت اصلاحات گذشته بود که حقوق بخشی از مدیران ما در آموزش و پرورش (به خصوص در استان خراسان) در دوم فروردین به دلیل کمبود نقدینگی پرداخت شد.
عارف با تاکید بر اینکه آن زمان تورم مشکلات خاص خود را داشت وضعیت تولیدات کشاورزی مطلوب نبود، گفت: اما دولت با تعهدی که نسبت به حماسه آفرینان دوم خرداد داشت تصمیم مطقی بر اصلاح ساختار گرفت. پس ما هدف گذاری کردیم که نرخ بیکاری را تثبیت کنیم. یعی با تولید شغل اجازه ندهیم که نرخ بیکاری بالا رود. خوشبختانه در پایان برنامه سوم نرخ بیکاری کاهش ملموسی پیدا کرد.
وی ادامه داد: رشد اقتصادی در برنامه سوم ۲. ۳ درصد بود و ما به هدفی که پیش بینی کرده بودیم، رسیدیم. رشد اقتصادی ۵. ۵ درصد هدف گذاری شده بود و عملکرد ما هم‌‌ همان بود. تورم وضعیت قابل قبولی گرفت و اصلاحات ساختاری در بخش‌های اقتصادی به خصوص در جهت گیری‌هایی که در کاهش وابستگی بودجه به درآمد نفت بود، تحقق پیدا کرد. همچنین نگاه دولت این بود که بدهی دولت به شبکه بانکی به صفر برسد. از این جهت مصمم شدیم در بودجه سالانه ۱۰ درصد از بدهی خود را به شبکه بانکی که تورم زا است کم کنیم.
معاون اول دولت اصلاحات با اشاره به مشکل چند نرخی بودن قیمت ارز، اظهار داشت: یکی از معضلاتی که کشور با آن رو به رو بود و زمینه فساد را فراهم می‌کرد، چند نرخی بودن قیمت ارز بود. در بحث‌هایی که من با مرحوم نوربخش به صورت دوستانه و کار‌شناسانه داشتم، بحث تک نرخی شدن ارز را مطرح کردیم و من نگران بودم، تصمیمی بگیریم که‌‌ همان اتفاقی که سال ۷۳ افتاد دوباره تکرار شود. یعنی بخواهیم نرخ ارز را تک نرخی کنیم ولی به دلایلی نتوانیم و وضعیت بد‌تر شود. در نهایت  در یک فضای دوستانه این جمع بندی حاصل شد که دولت ۶ میلیارد دلار برای ما به التفاوت ال سی‌ها (حتی برای بخش خصوصی) بدهد.
وی با تاکید بر اینکه ما می‌توانیم ارز را تک نرخی کنیم و این نرخ با ثبات ادامه پیدا می‌کند یادآور شد: ما این اقدامات را که اشاره کردم، انجام دادیم و نرخ ارز برای مدت چند سال تک نرخی باقی ماند. حتی بعضا در صرافی‌ها نرخ ارز، کمتر از بانک بود. چراکه کارمزدی که بانک می‌گرفت نرخ ارز را بالا‌تر می‌برد.
عارف افزود: بخاطر عملکرد خوبمان، توانستیم در برنامه چهارم نرخ تک رقمی بیکاری و تورم را پیش بینی کنیم و رشد اقتصادی ۸ درصد را ببینیم.
وی با اشاره به اینکه درگیری‌هایی که دولت داشت، واگذاری تصدی‌گری به بخش‌های غیر دولتی و تمرکز زدایی بود، خاطرنشان کرد: تشکیل سازمان مدیریت این پیام را برای شبکه‌های مدیریتی دولت داشت که باید مسئولیت‌ها واگذار شود و البته در این زمینه دستاوردهای ارزنده‌ای داشتیم.
معاون اول دولت اصلاحات همچنین به اقدامات انجام شده پیرامون ایثارگران نیز اشاره و تصریح کرد: در زمینه ایثارگران قوانین متعددی داشتیم و بنا بر این بود که با اجرای قوانین بخشی از حقوق ایثارگران پرداخت تا بخشی از دین‌مان را به آن‌ها ادا کنیم. به این نتیجه رسیدیم که برخی قوانین موجود یا متناقض بود، یا اشکال داشت و یا موجب همپوشانی می‌شد. بنابراین به ‌این نتیجه رسیدیم که باید قانون جامع خدمات ایثارگران داشته باشیم و این کار در دستور کار دولت قرار گرفت.
وی ادامه داد: نگاه‌مان این بود که بخشی از دینمان نسبت به ایثارگران را پرداخت کنیم و فرهنگ ایثارگری را در جامعه رواج دهیم. بنابراین لایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران به عنوان یک لایحه خوب تقدیم مجلس شد که این لایحه در مجلس تغییراتی کرد. ولی مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت که ۵ سال در مجمع تشخیص مصلحت بخاطر بخشی از ایرادهای حقوقی و برخی مشکلاتی که لایحه با آن رو به رو بود معطل ماند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در نهایت سال گذشته این لایحه تصویب شد که مهم عزم دولت برای اجرایی شدن این لایحه است تا به این وسیله بخشی از حقوق این عزیزان پرداخت شود.
عارف با اشاره به دستاوردهای عرصه فن آوری در دوران اصلاحات نیز اظهار داشت: دولت اصلاحات به طور جدی روی مساله فن آوری پیشرفته برنامه ریزی کرد که بخشی از آن مثل فن آوری هسته‌ای بیش از اندازه سیاسی شد که اکنون هم ما را گرفتار کرده و هم فضای حاکم بر روابط ما را بر کشور‌ها تحت تاثیر قرار داده است. به هر حال باید دنبال راه حل سیاسی برای این موضوع  بود.
وی با اشاره به پیشرفت‌های حاصل شده در زمینه نانو گفت: از دفتر فن آوری‌های ریاست جمهوری در سال ۸۱ خواستیم از وضعیت نانو در دنیا گزارشی دهد که اتفاقا گزارش خوبی هم تهیه شد. در جلسات کار‌شناسی به این نتیجه رسیدیم، برای اینکه مورد حمایت دولت قرار گیرد باید ستادی زیر نظر معاون اول تشکیل شود. این ستاد در دولت تصویب شد و در اولین جلسه ستاد ما به شوخی گفتیم که منابعی لازم را می‌دهیم به شرط اینکه شما تعهد کنید ما جزو ۱۵ کشور اول دنیا باشیم. ولی آن‌ها جدی گرفتند و دولت هم حمایت کرد و ما الان جایگاه یک رقمی داریم. به طوری که اکنون جزو مدعیان این عرصه هستیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: ما اکنون در شرایطی هستیم که در اغلب بخش‌ها نتیجه شاخص‌های معکوس گرفته‌ایم و این بیشترش مربوط به کنارگذاشتن متخصصین و کار‌شناسان خبره و واگذاری به غیر متخصص است. نمی‌خواهم بگویم دلسوز نیستم اما اگر فرد دلسوزی را در جای خودش نگذارید هم در حق خودش و هم در حق آن پست ظلم کرده‌اید و اکنون این اتفاق افتاده و کشور را گرفتار کرده است. نرخ بیکاری به وضعیت نگران کنده‌ای رسیده است. گرانی برای آحاد مردم قابل لمس است و این طور نیست که بگوییم ۲۰ درصد مردم از گرانی زجر می‌کشند. زمانی می‌گوییم گرانی آثار اقتصادی دارد اما در کشور ما بخاطر مسائل حاشیه‌ای آثار دیگری هم داشت.
وی یادآور شد: به جز این آثار متاسفانه در کشور ما به کم فروشی دامن زده است و اکنون کم فروشی دامن ما را گرفته است.
عارف با اشاره به مشکلات عرصه اجتماعی در شرایط فعلی کشور، گفت: اکنون چرا سن ازدواج که مورد تاکید اسلام است باید ۵ سال بالا رود؟ یا چرا آمار طلاق تا این حد افزایش پیدا کرده است؟ این‌ها مسائلی است که با آن رو به رو هستیم اما ما با امید به آینده نگاه می‌کنیم و باید از گذشته درس بگیریم.
وی ادامه داد: اگر گذشته را نقد می‌کنیم برای آینده است و نه برای محکوم کردن. همه ما وارد یک مسیر شده‌ایم و در کشور نباید دنبال برد و باخت و مچ گیری باشیم. اگر نقد می‌کنیم برای آینده است که چه طور این مسائل در آینده تکرار نشود.
عارف گفت: معتقدیم با امید و استفاده از عقلانیت می‌توانیم به مسیر ادامه دهیم و شرط آن حضور مردم است. ممکن است شما به خصوص در انتخابات ۸۸ با ناامیدی‌ها و بی‌مهری‌هایی مواجه شده باشید اما چه باید کرد؟ آیا می‌توانیم به خاطر یک بی‌مهری، انقلابمان و مسئولیتمان را‌‌ رها کنیم؟ ما برابر انقلاب مسئولیم و وظیفه داریم. در عین حال حق خود می‌دانیم که در سرنوشت کشور سهیم باشیم، پس نمی‌توانیم به بهانه اینکه به اصلاح طلبان اجازه فعالیت نمی‌دهند، کنار بکشیم وعافیت طلبی را دنبال کنیم.
معاون اول دولت اصلاحات، ادامه داد: عافیت طلبی می‌گوید که ما باید گلیم خود را از آب بیرون بکشیم. اما باید بدانیم هدفمان چیست؟ باید کشور ساخته شود و در ریل پیشرفت قرار گیرد. باید جوان به انقلاب و نظام دلبستگی‌اش بیشتر باشد و شکافی که بین جوان‌ها و حکومت است، جبران شود.
عارف افزود: جوانان مطالباتی دارند که نتوانستیم به آن‌ها پاسخ دهیم و متاسفانه به دلیل عملکردمان این مطالبات به اسم نظام نه دولت خاص و یا فرد مسئول گذاشته می‌شود و این از مظلومیت نظام ما است. پس باید با امید به آینده و با حضور فعال و مشارکت حداکثری حماسه‌ای که رهبری فرمودند، خلق شود. باید همبستگی ملی و روابط برادرانه‌ای که علی رغم اختلاف نظر‌ها وجود داشته است بین ما احیا شود. به نظر می‌رسد که بتوانیم به بهانه انتخابات این مسیر را دنبال کنیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، خاطرنشان کرد: باید فضای عاطفی را به جامعه برگردانیم. چرا باید دانشجوی متعهد ما به دلیل یک موضع گیری و یا خطا، ستاره دار شود. منع کردن از حق طبیعی ادامه تحصیل درست نیست. حتی اگر یک دانشجو ضرر کند، جامعه ضرر کرده است. دانشجو ستاره دار ممکن است، کار آزاد کند یا به خارحج برود که ادامه تحصیل دهد، پس دانشجو خیلی ضرر نمی‌کند اما کشور ضرر می‌کند.
عارف ادامه داد: فکر می‌کنیم که شرایط سیاسی کشور به گونه‌ای است که باید اصلاح طلبان با خودشان و اصولگرایان با خودشان اجماع کنند. تا با تعداد محدود کاندیدا بتوانیم مردم را کمک کنیم تا اصلح را انتخاب کنند. اکنون دهه چهارم انقلاب است و دهه آزمون و خطا نیست. دیگر نباید روی فردی که تجربه‌ای ندارد سرمایه گذاری کنیم. بیاییم بر اساس سوابق اجرای و عملکرد‌ها تصمیم گیری کنیم. افرادی که اکنون  در  مظان کاندیداتوری هستند باید عملشان نه حرفشان را ببینیم و اگر ما بتوانیم بر اساس عملکرد‌ها مردم را کمک کنیم که به تصمیم برسند می‌توانیم مسیر منطقی را برای کشور پیش ببریم.

عارف تاکید کرد:در مقطع فعلی به حماسه ای به مانند حماسه دوم خرداد نیاز داریم.
وی با تاکید بر اجماع اصلاح طلبان متذکر شد: انشاء الله اجماع در هر دو جبهه انجام بگیرد و در جبهه اصلاحت هم با محوریت جناب آقای خاتمی این اجماع هر چه زود‌تر، صورت گیرد و در ‌‌نهایت به هر فردی که برسیم همه باید حمایت کنیم و نفس اینکه ما ظرفیت سیاسی خود را نشان دهیم ارزشمند‌تر از این است که کاندیدا کدام فرد باشد. البته زمانی هم نداریم، خیلی فرصت از دست دادیم و تعلل کردیم، البته متاسفانه رقبای ما هم در این شرایط و حتی بد‌تر از ما هستند.
در ادامه محمد رضا عارف به پرسش‌های حضار نیز پاسخ داد.
ویدر خصوص سوالی مبنی بر ائتلاف ۱+۲ گفت: من با نگاه ملی و فراجناحی که دارم امیدوارم که کل اصولگرایان به یک کاندیدا برسند. اما اطلاعی ندارم که به اجماع می‌رسند و یا اینکه هر سه نفر مدعی خواهند بود و به میدان می‌آیند که ظاهرا اینطور خواهد بود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سوال دیگری در راستای ارتقای تولیدو کاهش بیکاری، تصریح کرد: اگر بخواهیم به اتکای منابع داخلی به این رشد برسیم غیر ممکن است. اگر در برنامه سوم و چهارم می‌توانستیم الان دیگر نمی‌توانیم. منتها اتکای ما باید منابع داخلی باشد. متاسفانه، سرمایه‌هایی که باید در سیستم بانکی قرار گیرد الان سرگردان است. کسانی که در این چند سال دلار خریدند که حتی دلار را برای اولین بار می‌دیدند و هیچ نیازی به آن نداشتند که در ‌‌نهایت سودش به امپریالیسم می‌رسید بنابراین باید اندوخته‌های مردم را به سیستم بانکی و سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور را به داخل برگردانیم.
وی در همین راستا ادامه داد: باید به سرمایه گذار احترام بگذاریم و سرمایه‌اش را جلب کنیم. ما ظرفیت‌های فراوانی داریم. مثلا در بحث عسلویه متاسفانه به دلیل اجرای ضعیف پروژه‌ها قطر سهم ما و حق ما را می‌برد. در دولت اصلاحات با جدیت این فاز‌ها جلو می‌رفت اما متاسفانه متوقف شد. اگر بتوانیم پتروشیمی را با اولویت دنبال کنیم ارز آوری بسیار بالا و اشتغال زایی بالایی دارد. نکته‌ای را مطرح کنم برای در آمد ملی برای رشد داخلی ما. ایران در موقعیتی است که در همه زمینه‌ها می‌تواند در اوج باشد اما ما از این خوب استفاده نکردیم.
وی در خصوص چگونگی خلق حماسه سیاسی اظهار داشت: خلق حماسه مقدماتی می‌خواهد که در اختیار ما نیست و در اختیار دستگاه حاکمیتی و دولتی است. آنچه به ما مربوط می‌شود برنامه ریزی برای مشارکت جدی است. ما باید نهادهای زیربط شرایطش را فراهم کنند. الان متاسفانه شرایط کشور و دانشگاه‌ها امنیتی است. فضای دانشگاه‌ها نه تنها امنیتی است بلکه هیچ گونه ساز و کاری برای مشارکتی هم از سوی دانشجویان نمی‌بینیم و به بهانه انتخابات ترم دانشجویان را محدود کرده‌اند و این ظلم در حق جوانی است که می‌گویند باید سیاسی باشد. بنابراین بخشی از آن مربوط به دستگاه حاکمیتی است. نمی‌شود که یک جریان هر چه می‌خواهد در اختیار داشته باشد و یک جریان دیگر با هزر ترس در یک هتل کوچک برنامه بگذارد. این باید حل شود. اگر بناست از امکانات عمومی استفاده نشود هیچ کس نباید استفاده کند. نمی‌شود یک جریان به بهانه‌های مختلف در صدا و سیما برنامه داشته باشند اما جریان دیگر حتی نشان دادن تصویرشان هم خلاف شرع باشد و این باید اصلاح شود تا حماسه آفریده شود اما دست ما نیست.
وی در خصوص برنامه‌ای برای حفظ برخی موازی کاری‌ها در کشور گفت: معضل جریانات موازی خاص امروز نیست و از روز اول انقلاب وجود داشت که دولت مبتکرش بود. اما من با آن مخالف بودم و به همین دلیل تمام عمرم را در وزارتخانه‌ها سپری کردم. هیچ وقت هم موازی کاری نکردم و والان هم راه حل موازی کاری برگشت به قانون است.
عارف در پایان در خصوص صحت آرای انتخاباتی نیز تاکید کرد: دولت اصلاحات قبول نمی‌کند که در سال ۸۴ تقلب شده است. روندی هم که در سال ۸۸ طی شد به ضرر کشور بود و مسابقه  بازی برد- برد را برای کشور به بازی باخت -باخت تبدیل کرد. بحثی که با مراجع اجرایی داریم اینکه رای امانت است و نباید در امانت خیانت کرد.

 

برچسب‌ها :

دیدگاه‌ها

شما به خماسه دوم نیازمند ید اما محال است که به آن یبرسید

افزودن نظر جدید