شب پر خاطره اصلاح طلبان در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی عارف؛

دفاع تمام قد کاندیدای اصلاح طلبان از خاتمی،هاشمی و میر حسین موسوی

بعد از گذشت 4 سال از محرومیت اصلاح طلبان برای حضور در صدا و سیما برای بیان مطالبات اصلاح طلبان، دکتر محمدرضا عارف معاون اول دولت سید محمد خاتمی و کاندیدای اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با ذکر نام سران اصلاح طلب از جمله حجت الاسلام سید محمد خاتمی و مهندس میر حسین موسوی به عنوان یاران امام و انقلاب تاکید کرد در صورت پیروزی در انتخابات از توهین به شخصیت‌های تراز اول کشور از جمله مهندس میر حسین موسوی،آیت الله هاشمی رفسنجانی ،حجت‌الاسلام دکتر سید محمد خاتمی و محمود احمدی‌نژاد جلوگیری خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری امیدمحمدرضا عارف در اولین برنامه زنده تلویزونی خود در برنامه گفت و گوی ویژه خبری حضور یافت و با سلام به همه زرتشتیان، مسیحیان، یهودیان، سنی‌ها و شیعیان از صدا و سیمای جمهوری اسلامی برای اینکه پس از 4 سال برای اولین بار تریبونی در اختیار اصلاح‌طلبان قرار گرفت، تشکر  کرد و پیرامون مسائل مختلف و برنامه هایش اظهار نظر کرد.

عارف در پاسخ به اولین سوال مجری این برنامه در خصوص اینکه چرا وارد عرصه انتخابات شدید؟ گفت: من احساس خطر و نگرانی کردم. من نگران آرمان‌هایی هستم که برایش انقلاب کرده‌ایم. من نگران کشور، نگران گسست بین نسل اول و سوم و نگران پیشرفت کشور هستم.
وی با تاکید بر اینکه ما نظام مردم‎سالار داریم، ادامه داد: معتقدیم انقلاب ما مردمی‌ترین انقلاب دنیا بود و هست. در انقلاب، رهبری انقلاب از جایگاه بالایی برخودار است، امام در بهمن 57 گفت که من به نمایندگی از مردم، دولت تشکیل می‌دهم. پس انقلاب با مشارکت جدی همه ایران پیروز می شود. از طرفی اطمینان مردم به رهبری امام به گونه‌ای است که رفراندوم برگزار می‌شود و این افتخار فقط در انحصاری جمهوری اسلامی است.
معاون اول دولت اصلاحات تصریح کرد: به طور متوسط در طول سی و چند سال هر سال ما در کشور یک انتخابات برگزار کردیم که برخی مواقع اشکالاتی پیش می‌آمد از طرفی باید شبهاتی که پیش می آمد برطرف کرد. نگرانی از تخلف و تقلب در انتخابات را باید برطرف کرد.
وی با طرح این سوال که امروز در کشور چه وضعیتی داریم؟ افزود: وضعیتی که اکنون داریم، ناشی از حاکمیت یکپارچه اصولگرایان در کشور است و همه قبول داریم که جناح اصولگرا در برابر وضعیت فعلی مسئول است.
عارف خاطرنشان کرد: بنا بر این بود که سیاست ما اخلاقی شود اما اخلاق را سیاست‌زده کردیم. انتخاباتی که باید به جشن ملی تبدیل می‌شد به یک بازی باخت- باخت تبدیل شد. به جای اینکه از حضور حماسی مردم تشکر شود، برخی از مردم را خس و خاشاک تلقی کردند و فضای امنیتی بر بخش‌های مختلف حاکم شد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: به عنوان یک ناظر اعلام می کنم که فضای حاکم بر دانشگاه‌ها امنیتی باست که این با روح حاکم بر قانون و امام(ره) سازگار نیست. نگاه ما این است که دانشجو باید سیاسی باشد، اما چه شد؟ متاسفانه دانشجو را بخاطر پرسشگری ستاره‌دار و برخی اساتید را بازنشسته کردیم. حتی انجمن‌های اسلامی و تشکل‌های صنفی منحل و نگاه امنیتی در فرهنگ حاکم شد.
وی با تاکید بر اینکه ما با یک فرهنگ غنی رو به رو هستیم و فرهنگ الحادی نداریم، یادآور شد: متاسفانه اتفاقاتی در سال‌های اخیر افتاد که زمینه ساز بداخلاقی و فضای دانشگاه بی رو ح و بی نشاط شد.
عارف ادامه داد: من هم برای اینکه تکلیف شرعی‌ام را انجام دهم، تصمیم گرفتم در دانشگاه حضور پیدا کنم و به دانشگاه‌های زیادی رفتم که دانشجویان مطالبات زیادی و پرسش‌های جدی از یاران امام داشتند. این فضا با شئونات و جهت گیری‌ها و سند چشم‌اندز از سازگاری ندارد.
وی خاطرنشان کرد: بر این باورم همه ما در این اقدامات، مقصر هستیم چراکه نمی‌توانیم پاسخگوی نسل سوم باشیم. ما نسل اولی‌ها مدیون نسل سوم هستیم. می‌بینید که در هر خانه‌ای که بحث سیاسی مطرح شود، بین دو نسل دعوا می‌شود و مقصر ما، نسل اولی‌ها هستیم. باید تلاش کنیم که نسل اول را با جدیت در میدان قرار دهیم.
عارف اظهار داشت: چرا باید بسیاری از مدیران شایسته و توانای کشور باید کنار گذاشته شوند؟  البته اصولگرایان هم فهمدیدند که نمی‌شود با مدیریت یکپارچه و بدون حضور اصلاح طلبان کشور را اداره کرد. بنابراین آماده‌ام تا تدبیر و اخلاق را بر همه شئون کشور حاکم کنم و عقلانیت را به کشورداری برگردانم. آماده‌ام تا با نفت بشکه‌‌ای 100 دلار نفت پدری شرمنده فرزندش نشود. آمده ام تا دانشجویی ستاره‌دار نشود و با توکل به خدا و در چارچوب سند چشم انداز کشور را در ریل پیشرفت قرار دهم.  آمده‌ام و تا آخر می مانم تا به مطالبات به حق شما پاسخ دهم.
وی افزود: آمده‌ام تا سی سال تجربه مدیریت کلان در بخش‌های مختلف هشت سال تجربه کابینه آقای خاتمی را در مسیر توسعه ادامه دهم.
عارف در پاسخ به این سوال که چقدر احتمال کناره گیری شما وجود دارد، خاطرنشان کرد: این خبرها ترفند اردوگاه مخالفین من است و فکر می کنم که شما از تنها کاندیدایی که این سوال را پرسیدید من هستم و حتی از ائتلاف 1+2 که قرار بود یکی به میدان بیاید هم این سوال را نپرسیدید.
معاون اول دولت اصلاحات در خصوص شعارهایش مبنی بر عقلانیت و معیشت، گفت: معیشت و عقلانیت ایده من و گفتمانم برای کشورداری است. من در معیشت 5 حوزه را در نظر دارم. مهمترین مساله گرانی است و امیدواریم با ساز و کارهایی که در نظر داریم بتوانیم تورم را کنترل کنیم و کنترل دولت و کنار گذاشتن بی انضباطی دولت نکته مهمی است. بنا داریم بر اساس تجربه موفق تورم را یک رقمی کنیم
وی ادامه داد: اشتغال دغدغه دوم ما است. متاسفانه نرخ بیکاری وضعیت بدی دارد. به خصوص بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بسیار زیاد شده است. "مسکن" نکته دیگر است که ما طرح مسکن ماندگار را دنبال می کنیم چراکه مسکن مهر اشکالات و نارسایی‌هایی دارد. سلامت  دغدغه سوم است.  رشد اقتصادی 8 درصد را پی گیری کرده ایم. نرخ ارز در سال های 81 تا 87 ثابت ماند.
عارف با تاکید بر اینکه سیاست های کلی اصل 44 را نجاتبخش کشور می‌دانیم، یادآور شد: منزلت از آروزهای دیرینه تفکر اصلاح‌طلبی است. منزلت یعنی آبرو، کرامت و شرافت همه ایرانیان. رعایت کامل حقوق همه ایرانیان به ویژه حقوق اقوام و اقلیت‌ها با توجه به قانون اساسی از دغدغه های ما است که برای این امر هم معاونت اقوام را تشکیل خواهم داد تا بتوانیم خواسته‌های به حق اقوام را پی گیری کنیم.
وی گفت: توهین به روسای جمهور و نخست وزیر دوران جنگ یعنی  آقایان میر حسین موسوی، هاشمی ،خاتمی و احمدی‌نژاد را پی گیری می کنم اما توهین به خود را پی گیری نمی کنم. توهین به خودم مهم نیست اما نمی گذارم به دیگران توهین شود.
عارف ادامه داد: عقلانیت یعنی مملکت‌داری. با استفاده از عقل و شعور به جای شعار. عقلانیت یعنی ثبات مدیریت و ثبات در تصمیم گیری‌ها . چراکه نباید با مسائل  برخورد سلیقه‌ای کرد. عقلانیت یعنی با توهین به دیگران هزینه کشور را بالا نبریم. نگاهی که من به عقلانیت داشتم این بود که اگر نمی‌توانم، هزینه را افزایش ندهم. عقلانیت یعنی استفاده از همه نخبگان، کارشناسان کشور و استفاده از مدیران با تجربه.
معاون اول دولت اصلاحات همچنین در خصوص برنامه‌هایش پیرامون اشتغال تاکید کرد: ما تجربه موفقی در دوره اصلاحات در زمینه اشتغال داشتیم. ما بالاترین رشد جمعیت را در زمان آقای خاتمی داشتیم. اما با برنامه‌ریزی خوبی که شد علی‎رغم مشکلات درآمدی در دولت اصلاحات 700 هزار موقعیت شغلی را ایجاد کردیم. با استفاده از این تجربه و برخی متخصصان خارج از کشور یک میلیون فرصت شغلی را هدف گذاری کردیم. جهت گیری اصلی ما ثبات اقتصادی است.
عارف در خصوص بهبود فضای کسب و کار در کشور اظهار داشت: مجلس قانون خوبی در این زمینه تدوین کرده است.اکنون صنعت نیمه تعطیل است. در این سال‌ها بر اساس برخی آمارها اشتغال ما منفی بود و در کشور بخاطر تعطیلی کارخانه ها و تعطیلی صنعت ما رشد منفی داشتیم. اکنون جذب سرمایه را دنبال می‌کنیم. معتقدم سرمایه را باید ظمانت کنیم. یعنی سرمایه‌های خردی که وارد بازارهای واسطه ای می‌شود باید به تولید برگردد. باید سرمایه خارجی را جذب کنیم. صنعت گردشگری یکی از مزیت‌های کشور ما است. ما پیش بینی کردیم که سالانه 200 هزار موقیت شغلی از طریق گردشگری بدست می آوریم. امروزه بخش مهمی از اشتغال توجه به بخش فن‌آوری ارتباطات و اطلاعات است. توسعه بخش انرژی از دیگر برنامه‌های ما است که می خواهیم ارزش افزوده انرژی در داخل باشد.
معاون اول دولت اطلاحات تاکید کرد: من سی سال خدمتگذار مردم بوده‌ام و همه می دانند که من وعده نمی دهم و اگر وعده دهم عمل می کنم.
عارف در خصوص این گفته‌اش که نمی توان کشور را با آزمون و خطا پیش برد، تصریح کرد: ما سند چشم انداز را پیش رو داریم و بر اساس آن باید به جایگاه اول برسیم و کشوری پیشرفته شویم پس نمی‌توانیم روش آزمون و خطا را دنبال کنیم.
وی با تاکید بر اینکه یکی از موضوعات مهم موضوع فعالیت‌های صلح آمیز هسته ای است؟ خاطرنشان کرد: بر این باورم که پرونده هسته‌ای، سیاسی شده است. همه می‌دانند ما بنایمان این است که با توجه به سند چشم انداز حرکت کنیم. بنای ما نیز استفاده صلح آمیز از این فن آوری بوده است و از این حق خودمان نیز کوتاه نمی‌آییم. اما این پرونده سیاسی شده و راه حل سیاسی می طلبد و برای اینکه به راه حل برسیم باید اجماع خوبی در منطقه ایجاد کنیم.
عارف افزود: باید فقط وزارت امور خارجه پل ارتباطی باشد. باید از سفرای برجسته در کشورها استفاده کنیم. نگاه ما این است که در کنار دیپلماسی سیاسی از مزیت‌هایی که داریم استفاده کنیم چراکه دیپلماسی علمی یکی از مزیت‌های ماست.
وی در خصوص استفاده از پتانسیل‌های فرهنگی در کشور یادآور شد: ما باید از پتانسیل مبادله فرهنگی استفاده کنیم. چقدر سفرای ما در رساندن دیدگاه ما نسبت به انقلاب موفقند؟ ما 4 میلیون سفیر فرهنگی داریم که عموما نخبه هستند. اما در یک اتوبان یکطرفه از کشور می روند و باید این اتوبان را دو طرفه کنیم. به طوری که نخبگان باید به راحتی رفت و آمد کنند. نباید نگاه امنیتی داشته باشیم. طوری که وقتی استادی به کشور می آید احساس کنیم جاسوس است و باید نظارت کنیم.
معاون اول دولت اصلاحات یادآور شد: آیت‌الله هاشمی از استوانه‌های انقلاب است و روابط حسنه‌ای با کشورهای دیگر دارد چقدر از وجود ایشان استفاده کردیم؟ آقای خاتمی که مبتکر گفت‌و‌گوی تمدن‌ها است و روابط خوبی با سایر کشورها دارد. آیا از پتانسیل این شخصیت استفاده شده است؟ ما توانایی خوبی داریم برای اینکه روابط با کشورهای دانیا و کشورهای منطقه را برقرار کنیم. اگر روابط خوب برقرار شود، دیگر کشورها فشار نمی آورند و پروژه سیاسی پرونده هسته‌ای نیز تمام می شود.
عارف در خصوص سعه صدر نداشتن مسئولان ضمن بیان خاطراتی از دوران مسئولیتش در دانشگاه تهران ،توضیح داد: احساس می کنم اصلاح طلبی یعنی سعه صدر. من هم گاهی سکوت آگاهانه می‌کنم و حتی برابر برخی مسائل سیاسی در کشور سکوت می کنم که سکوتی آگاهانه است.
وی در خصوص شورای منتقدین گفت: در کنار داشتن شورای مشاورین شورای منتقدین تشکیل می دهم.و حتی به اعضای شورای منتقدین به مانند دیگر مشاورینم حقوق می‌دهم.
عارف در خصوص بحث مبارزه با فساد اقتصادی است؟ خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های من مقابله با فساد است. در فساد جهت گیری اصلی پیش گیری است و بر این باورم که باید نهادها فعال شوند.متاسفانه نهادهای نظارتی خوشحال می شوند که سوژه پیدا کردند و من مخالفم و به شدت با فساد برخورد می‌کنم و با دانه درشت‌ها و یقه سفیدها و آقازاده‌ها برخورد می کنم و در چهار محور برنامه اش را هم تنظیم کرده‌ام.
وی ادامه داد: باید گردش آزاد اطلاعات صورت گیرد و باید اطلاعات کامل مناقصه‌ها را در اختیار همه قرار دهیم. در این راستا نیز باید از مطبوعات حمایت کنیم و من مطبوعات را به عنوان یک رکن برابر مقابله با فساد می دانم و اگر لازم باشد من شورایی را برای مقابله با فساد در کشور تشکیل می‌دهم.
عارف در پایان در پاسخ به این سوال که عارف چقدر قانونگرا است؟ ضمن بیان خاطره‌ای تاکید کرد: در مقابل منافع ملی اگر از حق قانونی‌ام باید بگذرم می گذرم.

دیدگاه‌ها

بوی صداقت آمد سلام بر دکتر عارف

روحانی باید به نفع عارف کناره گیری کند وگرنه نباید امیدی به رای اصلاح طلبان داشته باشد.

آقای عارف ممنون که آمدید

لطفا ویدئو برنامه های تلوزیونی تونو بذارید

مرسی عارف

درود خدا بر عارف.عارف دیشب کولاک کرد.

با سلام جناب عارف عزیز یک سوال ؟ دیدگاه شما در رابطه با اینکه رای به شما همان رای به ولی فقیه است چیست .

صحبت هاي دكتر عارف ما را ياد صداقت و سادگي مهندس مظلوم انداخت

باید اجماع صورت بگیره... این اخرین امیدمون,

با سلام خدمت دکترعارف عزیز که بنده شناخت زیادی از ایشان نداشتم. ما همان نسل سوم انقلاب هستیم که دیشب از آنان سخن گفتید.. نسلی که درس خواندیم و به خواسته نسل اولی ها دکتر و مهندس شدیم تا به جامعه مان خدمت کنیم. اما امروز"خود نخبه پنداری "برخی نسل اولی ها بسیاری از همین دکتر و مهندس ها را برای خدمت به مرزهای بیرون از کشور گسیل داشت! و وقتی از آنها پرسیدیم نظرتان در مورد فرار مغزها چیست نیششان تا بنا گوش باز شد و فرمودند: " اگر مغز بودند که فرار نمی کردند". آری دوستان من، فارغ التحصیلان شریف و صنعتی اصفهان و فردوسی مشهد و غیره و غیره بودند و مغز نداشتند و با چشمهای پر اشک وطنشان را ترک گفتند تا نخبگان!!! بمانند و مملکت را به این روز بیاندازند. بدانید آنها که رفتند دلشان را اینجا جا گذاشته اند.نگذارید بیش از این دل جا بماند. درد دل بسیار است آقای عارف عزیز ! صحبتهای دیشب شما "امید " را در دل ما زنده کرد. من حرفهای دیشب جنابعالی را خوب گوش دادم و با دیگر آقایان مقایسه کردم. به حق بسیار متفاوت بود. کاش بتوانید قهر کرده های با انقلاب را به انتخابات باز گردانید. کاش نسیم امیدی که در این صبح مه آلود وزیدن گرفته است بار دیگر خواب خفتگان خفته را آشفته تر سازدو روشنایی را به افق این مرز و بوم باز گرداند. با آرزوی موفقیت برای تمامی بندگان صالح خدا

دکتر برای ما شدی نماد شجاعت. واقعا هیچ کی جرات نداره اسم هاشمی را بیاره حتی روحانی که در موردش صحبت کرد جرات نکرد اسم هاشمی را بیاوره ولی دکتر عارف اسم موسوی را اورد و ازش حمایت کرد.تو بهترینی دکتر.رای ما بی شک تنها نماینده اصلاح طلبان دکتر عارف

افزودن نظر جدید