دستمزد ۹۷ بازنگری نشود، خانوارهای کارگری دچار فروپاشی خواهند شد

اکبر علیپور با انتقاد از وضعیت نامناسب معیشتی گفت: اگر در مزد ۹۷ بازنگری نشود، خانوارهای کارگری دچار فروپاشی خواهند شد.

به گزارش امیدنامه به نقل از ایلنا، کاهش ۵۰ تا ۷۰ درصدی قدرت خرید دستمزد نیازی به محاسبات و اطلاعات آماری دقیق ندارد؛ گرچه اعضای کارگری شورای عالی کار اعلام کرده‌اند اگر تغییر مولفه‌های تاثیرگذار در سبد معیشت را در نظر نگیریم، مزد ۴۸ درصد از ارزش خود را از دست داده و اگر این مولفه‌ها از قبیل مسکن، بهداشت و ... را در نظر بگیریم، این افول قدرت خرید، ۷۲ درصد خواهد بود، اکبر علیپور (رئیس انجمن صنفی کارگران معدن چادرملو) می‌گوید: بدون این محاسبات نیز مشخص است که چقدر قدرت خرید دستمزد و به تبع آن سطح معیشت طبقه‌ی کارگر افول کرده‌است.

وی ادامه می‌دهد: اگر حداقل دستمزد را مبنا قرار دهیم، فکر نمی‌کنم حتی به اندازه‌ی یک هفته زندگی یک خانوار سه نفره کفاف بدهد و کارگران متخصص که مثل کارگران چادرملو بیش از حداقل مزد عایدی دارند، بازهم نمی‌توانند با دستمزدشان هزینه‌های حداقلی زندگی را تامین کنند.

علیپور معتقد است خانوارهای کارگری در سه، چهار ماه گذشته، به شدت سبد هزینه‌های خود را تقلیل داده‌اند؛ او می‌گوید: بسیاری از کارگران از  هزینه‌های آموزش، بهداشت و مسافرت خود کم کرده‌اند؛ حتی در زمینه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها نیز الگوی مصرف کارگران تغییر کرده و به سمت مواد غذاییِ ارزان‌تر و مسلماً بی کیفیت‌تر سوق پیدا کرده‌است؛ همه اینها در چهار ماه گذشته اتفاق افتاده و هنوز اثرات عمیق آن در زندگی اجتماعی مردم هویدا نشده‌است.

مطالبه‌ی ترمیم مزد را جدی بگیریم

در هفته‌های گذشته شورای عالی کار با موضوع دستمزد تشکیل جلسه داد؛ نمایندگان کارفرمایی و دولت در این جلسه پذیرفتند که قدرت خرید کارگران کاهش پیدا کرده ولی هنوز سر راهکارهای عملی جبرانِ این کاهش، توافقی حاصل نشده‌است؛ علیپور در این رابطه بر ضرورت تصمیم‌گیریِ عاجل تاکید می‌کند و می‌گوید: شرایط نابسامانِ طبقه‌ی کارگر قابل کتمان نیست؛ باید بپذیرند که اگر در مزد ۹۷ بازنگری جدی اعمال نشود، خانوارهای کارگری دچار فروپاشی خواهند شد؛ این فروپاشی قابل پیش بینی‌ست؛ همین الان اکثریت قریب به اتفاق جامعه‌ی کارگری ایران در مرز استیصال است؛ باید هر طور که می‌توانند قدرت خرید کارگران را احیا کنند؛ به طوری که بتوانیم با مزدمان حداقل به اندازه اسفند سال گذشته، خرید کنیم.

آیا شرکای اجتماعی کارگران به این ضرورت تمکین می‌کنند؟ علیپور معتقد است اگر ضرورت این امر را جدی نگیرند، عواقب ناگوارِ ناتوانی معیشتیِ ۶۰ میلیون آدم، دامن همه را خواهد گرفت چراکه هیچ زمان کارگران تا این میزان در مرز گرسنگی مطلق قرار نگرفته بودند.

او در پایان خطاب به فعالان و تشکل‌های کارگری می‌گوید: همه ما باید مطالبه‌ی ترمیم مزد را جدی بگیریم و از دولت بخواهیم که هرچه سریعتر در این راستا اقدام کند. 

افزودن نظر جدید