دریاچه ارومیه به پایین‌ترین تراز آبی در سال ۹۶ رسید

 نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: دریاچه ارومیه به پایین‌ترین تراز آبی خود در سال ۹۶ رسیده و نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۲۷ سانتی‌متر کاهش سطح آب داشته است.

به گزارش امیدنامه به نقل از تسنیم، سید هادی بهادری با اشاره به وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه در مهرماه 96 اظهار کرد: امروز دریاچه ارومیه به پایین‌ترین تراز آبی  خود در سال 96 رسیده اما این موضوع یک امر طبیعی است چراکه ارتفاع آب دریاچه ارومیه پس از فروردین و اردیبهشت‌ماه پایین آمده و از اواخر مهرماه با شروع بارندگی‌ها ارتفاع آب این دریاچه افزایش می‌یابد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در ارتباط با نوسانات ارتفاع سطح آب دریاچه ارومیه در فصول مختلف سال بیان کرد: در طول سال بر اساس سیستم زیستی دریاچه ارومیه یک متر سطح آب دریاچه ارومیه افزایش و کاهش می‌یابد و در فصل تابستان با کاهش آب ورودی به بستر دریاچه ارومیه و افزایش دما، آب این دریاچه تبخیر شده و ارتفاع سطح آب کاهش می‌یابد.

وی با مقایسه تراز آبی دریاچه ارومیه در مهرماه 96 نسبت به مدت مشابه در سال‌های قبل گفت: امروزه تراز آبی دریاچه ارومیه نسبت به مدت مشابه در سال قبل به میزان 27 سانتی‌متر کاهش و نسبت به سال 94 به میزان 20 سانتی‌متر افزایش داشته است.

بهادری در ارتباط با ارتفاع سطح آب دریاچه ارومیه افزود: ارتفاع کنونی سطح آب دریاچه ارومیه تقریباً معادل ارتفاع سطح آب این دریاچه در سال 93 است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی دلیل اصلی کاسته شدن ارتفاع سطح آب دریاچه ارومیه را کاهش بارندگی‌ها دانست و اظهار کرد: بارش‌های امسال نسبت به سال گذشته 40 درصد کاهش یافته و این موضوع دلیل اصلی کم شدن ارتفاع آب دریاچه ارومیه است.

وی با اشاره به یکی دیگر از دلایل کاهش ارتفاع سطح آب دریاچه ارومیه بیان کرد: در سال 96 شاهد افزایش دمای آذربایجان غربی به میزان 1.5 درجه سانتی‌گراد نسبت به مدت مشابه در سال 95 بوده‌ایم که یکی از دلایل عمده کاهش ارتفاع آب دریاچه ارومیه به شمار می‌آید.

بهادری در گفت‌وگو با تسنیم به فقدان بودجه برای فعالیت‌های ستاد احیا دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: از سال 95 فعالیت‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه کاهش یافته و اعضای این ستاد دلیل اصلی کاهش فعالیت‌های خود را تخصیص نیافتن بودجه دانستند و همین موضوع سبب شده تا اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه با برنامه پیش نرود و درنهایت  روند احیای دریاچه با مشکل روبه‌رو شود.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید