درگيري هاي لفظي در مذاکرات هسته‌اي

مذاکرات فشرده بر سر برنامه هسته ای ایران که عموما تاکنون «دوستانه» ارزیابی شده، روز چهارشنبه شاهد بالا رفتن صداها نیز بود و مطبوعات ایران نوشتند محمد جواد ظریف وزیر خارجه این کشور طی جلسه ای از این مذاکرات، تقریبا با صدای شبیه به فریاد گفت «هرگز یک ایرانی را تهدید نکنید.»

به گزارش امید، فرانس پرس نوشت: مطبوعات و رسانه های ایران گزارش دادند در یکی از جلسات مذاکرات، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته «اگر وضع به این منوال است، پس همه بیایید به خانه های خود بازگردیم» و ظریف که دیپلماتی کارکشته و معمولا خندان است، با صدایی تقریبا شبیه به فریاد می گوید «هیچگاه یک ایرانی را تهدید نکنید» و در همان هنگام، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه هم می گوید «و یک روس را هم !»

این جدال لفظی دقیقا زمانی اتفاق افتاده که قدرت های جهانی و ایران، یکی از حساس ترین نکات مذاکرات، یعنی بحث تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران که از سال دو هزار و ده برقرار شده است را بررسی می کنند.

قدرت های جهانی با لغو این تحریم ها مخالفت می کنند و می گویند ایران به طور بالقوه نقشی در بی ثباتی منطقه خاورمیانه ایفا می کند.

ظریف پنجاه و پنج ساله که خشمگین شده است به همتایانش می گوید «من باید از همه شما به خاطر حمایت از صدام به دیوان کیفری بین المللی شکایت کنم.»

البته این بحث و جدل های لفظی هنوز به طور رسمی تایید نشده است. اما یک دیپلمات غربی از «تبادل نظرهای تند» سخن گفت.

این در حالی است که تحلیلگران می گویند در گفتگوهایی چنین فشرده و پر تنش و همراه با اختلافات بیشمار، وقوع چنین رویدادی، غیر عادی نیست و بخشی از یک فرآیند کاملا قابل درک به حساب می آید.

یکی از سخنگویان موگرینی روز چهارشنبه در توییتر نوشت «روابط میان طرف های گفتگو در مذاکرات بر پایه گشاده رویی و احترام متقابل است.»

ظریف هم در پیامی، بر نقش «سازنده و مثبت» موگرینی در این مذاکرات و نیز برقراری رابطه ای بر پایه احترام متقابل میان خودش و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خبر داد.

البته ظریف که به داشتن طبعی پر شور و تند و البته صدایی بلند شهرت یافته است، همتایی مشابه هم دارد و آن، جان کری وزیر خارجه آمریکاست.

به گفته یک دیپلمات، در حادثه ای مشابه طی همین هفته، صدای این دو وزیر در نشستی دوجانبه، به اندازه ای بالا می رود که دیوارهای هتل کوبورگ می لرزند. یکی از نزدیکان به جان کری در نهایت، درهای اتاق گفتگو را باز می کند تا از آنها بخواهد آرام تر گفتگو کنند و همین مسئله سبب می شود جلسه از حالت محرمانه بودن خارج شود.

افزودن نظر جدید