درایتی:عکس‌العمل مردم در قبال محدودیت‌ برای خاتمی در انتخابات خود را نشان داد

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: مردم از تنها راه اظهارنظرشان در جامعه یعنی انتخابات برای اعتراض به ممنوع التصویری آقای خاتمی استفاده کردند.

 


به گزارش امیدنامه به نقل از ایلنا، حجت الاسلام مصطفی درایتی در تحلیل رای مردم ایران به ویژه مردم تهران خاطرنشان کرد: این انتخابات ناشی از مقدماتی بود که در این سالها فراهم شده بود تا چنین نتیجه‌ای از آن حاصل شود.

او در توضیح مقدماتی که منتج به پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات اخیر شده است، گفت: یکی از این مقدمات ردصلاحیت‌های گسترده نامزدهای انتخابات از سوی شورای نگهبان بود. رد صلاحیت افراد سرشناس مورد اعتماد مردم در رای مردم تهران بی‌تاثیر نبود و کمک کرد که شکل رای دادن در تهران تغییر کند.

این فعال اصلاح طلب در ادامه اظهار داشت: مردم در این مرحله از انتخابات تصور داشتند که باید در همین محدوده‌ای که دارند کاری انجام دهند و تغییراتی ایجاد کنند. اتفاقی که در سال 92 با انتخاب آقای روحانی افتاد و همچنین موضوع برجام که به سرانجام رسید، سبب شد مردم به استمرار این روند علاقه نشان دهند.

درایتی یکی دیگر از مقدمات نحوه انتخاب مردم تهران را در نوع رفتاری که با آقای خاتمی انجام می‌شد و  ممنوع‌التصویری و ممنوع‌البیانی ایشان تفسیر کرد و گفت: اینکه این رفتارها در این دوره شدت پیدا کرد، باعث شد مردم تهران به این نتیجه برسند که حتی اگر به صورت کامل و ایجابی نمی‌توانند به کسانی که مد نظرشان است، رای دهند حداقل با رای‌شان به نوعی رفتار و اندیشه بخشی از حاکمیت را نقد کنند و به این ترتیب اندیشه و تصوری که نسبت به آینده کشور دارند را به منصه ظهور بگذارند.

وی ضمن برشمردن مقدماتی که منتج به نتیجه انتخابات اخیر شد، گفت: با کنار هم قرار دادن این شرایط رفتار انتخاباتی مردم به ویژه مردم تهران معنای خاصی خواهد یافت که به نظر من بسیار گویا و روشن است؛ به گونه‌ای که رفتار برخی از افراد که در داخل حاکمیت عمل می‌کرند به نوعی در ترازوی ارزیابی مردم قرار گرفت و معلوم شد که عملکرد و رفتار آنها نزد مردم صحیح بوده یا خیر.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در خصوص ممنوع‌الخبری سیدمحمد خاتمی افزود: برخی رفتار ها به طور کلی در جامعه چه در بین مردم و چه در بین نخبگان غیر قابل قبول است. رفتاری که نسبت به آقای خاتمی صورت گرفت، از ابتدا با عکس‌العمل‌های متفاوتی رو به رو بود؛ حتی از درون حاکمیت و در جناح اصولگرایان نیز با انتقادهایی روبه رو بود و برای آنها چنین رفتاری توجیه‌پذیر نبود که با شخصیت که مورد علاقه مردم اینگونه رفتار شود. این مسئله به هر شکلی با عکس‌العمل مردم روبه‌رو شد و دیدیم که این عکس‌العمل در انتخابات که به نوعی تنها راه اظهارنظر مردم است، خود را نشان داد.

افزودن نظر جدید