درآمدزایی امامزاده‌ها چقدر است؟

 رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: ۵۲ درصد از امامزادگان کشور هیچ درآمدی ندارند و برای اداره این بقاع متبرکه ۷۰۰۰ میلیارد تومان بودجه لازم است.

به گزارش  امیدنامه به نقل از جام جم آنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی، در نشست خبری که به مناسبت هفته وقف در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد، گفت: یکی از خدمات مهم موقوفات، خدمت‌درمانی به دولت و ملت است. بیش از ۱۴۰۰ خدمات و موقوفات درمانی در کشور داریم، ۲۵ درصد این مراکز درمانی موقوفه هستند و ۳۳ بیمارستان وقفی در تهران داریم و بیش از ۶۰۰۰ موقوفه درمانی در سطح کشور به ثبت رسیده است. همچنین موقوفات علمی، آموزشی و پژوهشی نیز در سازمان اوقاف و امور خیریه وجود دارد که بیش از ۴۰۰ دانشگاه ما موقوفه است که ممکن است خود اساتید و دانشجویان از آن اطلاع نداشته باشند و ۱۴۰۰ مدرسه موقوفه نیز داریم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: خدمات فرهنگی و عبادی که در مدارس، حسینیه‌ها و تکایا شکل می‌گیرد از جمله اقدامات و دستاوردهای سازمان اوقاف است. بیش از ۷۰ هزار مسجد، ۱۵ هزار حسینیه و تکیه داریم که در طول سال به ویژه محرم و صفر خدماتی را به مردم ارائه می‌دهند. ما در سازمان اوقاف یک حرکت رو به جلویی را آغاز کرده‌ایم که برای مدیریت موقوفات برنامه‌هایی را ارائه بدهیم. از جمله برنامه ما توجه به موقوفات و ترویج وقف قرآنی است.

محمدی تصریح کرد: از سال ۹۱ تا به حال تمامی اسناد وقفی و موقوفه‌ها در سامانه‌های ثبت کشور به ثبت رسیده است. بیش از ۵۰۰ هزار صفحه وقف‌نامه مطالعه و بررسی شده است که در سامانه به ثبت رسیده است.

وی یادآور شد: نسبت به اخذ سند مالکیت رسمی کشور در عرصه موقوفات نیز اقدام فوق‌العاده‌ای داشته‌ایم. از زمانی که ثبت در کشور به وجود آمده تا پایان سال ۸۸، ۶۵۰۰ سند برای موقوفات به ثبت رسیده است که از سال ۸۹ تا این تاریخ بیش از ۷۰۰۰ سند رسمی برای موقوفات کشور ارائه شده است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تأکید کرد: ۴۸ درصد از امامزادگان هدایا و نذورات و درآمدزایی دارند و ۵۲ درصد آن‌ها هیچ گونه درآمدی ندارند. ما اگر بخواهیم همه بقاع متبرکه کشور پذیرای زائران باشد، باید در این عرصه برنامه‌هایی داشته باشیم تا بتوانیم از طریق امامزادگان خدمات مادی، معنوی، تبلیغی و فرهنگی را برای مردم ارائه بدهیم. برای فعال‌سازی تمام امامزادگان در این عرصه حدود ۷۰۰۰ میلیارد تومان بودجه لازم است تا بتوانیم برای اداره کردن امامزادگان مدیریت عمرانی و فرهنگی آن‌ها برنامه‌ریزی داشته باشیم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف از اقدامات جدی است که رسانه‌ها باید به آن اهتمام بورزند. ما کمپین «همه واقف باشیم» را راه‌اندازی کرده‌ایم که در این عرصه ارگان‌ها و نهادهای زیادی نیز با ما همکاری داشته‌اند. شفافیت‌سازی مالی و مدیریت مالی سازمان اوقاف و امور خیریه از دیگر اقداماتی بوده که داشته‌ایم. همچنین یک سال مالی برای امامزادگان در نظر داشته‌ایم که همه آن‌ها باید حساب‌های خود را در آن سامانه ثبت کنند تا از این طریق شفافیت نیز در این عرصه بیشتر شود. ما ۶۰۰ انجمن یاوران وقف را راه‌اندازی کرده‌ایم.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید