دبیرکل جامعه اصناف و بازار:احمدی‌نژاد باید محاکمه شود/او به اقتصاد کشور خیانت کرد/پایداری‌ها به‌دلیل سهم‌خواهی با هر گروهی‌کنار می‌آیند

روزنامه الکترونیکی امید ایرانیان در گفت‌وگو با حمد کریمی اصفهانی دبیرکل جامعه اصناف و بازار از تشکلهای محوری جناح راست نوشت:

آقای کریمی، برخی بر این باورند که جدایی آقای لاریجانی از ائتلاف اصولگرایان ضربه سنگینی به اصولگرایان می‌زند، نظر شما چیست؟

درباره آقای لاریجانی فعلا اظهارنظری نمی‌کنم. زمان همه‌چیز را مشخص می‌کند.

اما اظهارنظرهایی مطرح است مبنی براینکه حضور وزرای آقای احمدی‌نژاد در این ائتلاف یکی از دلایل جدایی لاریجانی و حامیانش در انتخابات مجلس آینده بوده است...

ما در رابطه با وزرای احمدی‌نژاد تفکیک قائل هستیم.

چه تفکیکی؟ همه وزرای یک دولت بوده‌اند...

وزرای یک دولت بوده‌اند اما برخی از این وزرا در مراحل اولیه به خیانت‌های احمدی‌نژاد پی بردند و بعدا هم در جاهای مختلف اظهار ندامت کردند. بنابراین ما این افراد را به حساب احمدی‌نژاد نمی‌گذاریم. اما دو گروه دیگر هم هستند؛ یک گروه که احمدی‌نژاد را منهای مشایی می‌خواهند که ما با اینها هم سر جنگ داریم چون اصل ریشه خیانت در مسایل اقتصادی را متوجه احمدی‌نژاد می‌دانیم. باوجود فرصت طلایی که برای کشور به وجود آمد، کشور ضربه‌های زیادی خورد و آن اتفاق‌ها به‌عنوان ظلم در تاریخ می‌ماند و به اعتقاد من اگر دادرسی بود باید به‌خاطر آن اتفاقات او را محاکمه می‌کرد. گروه دیگر هم افرادی هستند که اتفاقا احمدی‌نژاد را با مشایی و امثالهم قبول دارند که این گروه برای ما قابل بخشش نیست. از طرف دیگر احمدی‌نژاد در زمان ریاستش بارها گفت که من اصولگرا نیستم اما نمی‌دانم که چرا عده‌ای اصرار دارند که او را به اصولگرایان گره بزنند.

فکر نمی‌کنید به این دلیل باشد که در انتخابات سال 84 و 88 از او حمایت کردند؟

اگر هم حمایت کرده باشند به هر صورت او هرگز خود را اصولگرا ندانست و نبود چراکه اصولگرایان به مسایل اعتقادی باور و ایمان دارند و یکی از اصولشان هم پیروی از رهبر معظم انقلاب است. این در حالی است که انحرافی که احمدی‌نژاد به‌عنوان رأس انحراف انجام داد، سست کردن مسایل اعتقادی در جامعه بود. او با مطرح کردن بحث تبعیت از امام زمان در پی سست کردن اعتقادات مردم به ولایت رهبری بود در صورتی که امام زمان هم به این مساله راضی نبود.

حالا چه‌طور و بر چه اساسی شما این وزرا را تفکیک کردید؟ چرا که برخی معتقدند اینها فقط می‌خواهند از سبد رأی اصولگرایان استفاده کنند...

تفکیکش در عمل و هم در گذشت زمان برای ما مشخص شد. همین که این افراد متوجه اشتباهات شدند و رابطه‌ای با احمدی‌نژاد ندارند، نشان می‌دهد که راهشان جداست. این‌طور نیست که ما بر هیچ اساسی اینها را تفکیک کنیم و از خودمان اصولی را درآورده باشیم.

اما چندی پیش آقای داوری از نزدیکان آقای احمدی‌نژاد گفت که اینها جلساتشان با آقای احمدی‌نژاد به‌صورت مرتب برگزار می‌شود؟

آن چیزی که به ما گفته می‌شود و ما به ظاهر می‌بینیم این است که این افراد رابطه‌ای با هم ندارند.

مساله همین است که چه تضمینی وجود دارد که اینها در عمل هم رابطه‌ای نداشته باشند؟

همان‌طور که گفتم آن چیزی که ما می‌بینیم این است که اینها رابطه‌ای ندارند و متوجه اشتباهاتی که در آن زمان صورت گرفت، هستند بنابراین ما این افراد را به‌عبارتی احمدی‌نژادی نمی‌دانیم.

تکلیف جبهه پایداری چیست؟ چون در ائتلاف اصولگرایان حضور دارند اما هنوز حداقل در افکار عمومی این‌طور شناخته می‌شود که آنها حامیان احمدی‌نژاد هستند...

به هر حال اینها در جلسات ائتلاف حضور دارند. از طرف دیگر هم به‌دلیل سهم‌خواهی ممکن است با هر گروهی کنار بیایند.

اگر پایداری‌ها برای سهم‌خواهی ائتلاف می‌کنند، چرا در ائتلاف اصولگرایان حضور پیدا کرده‌اند؟

من درباره پایداری‌ها چیزی نگفتم.

الان گفتید که به‌دلیل سهم‌خواهی حضور پیدا می‌کنند؟

بحث سهم‌خواهی جداست.

در نهایت فکر می‌کنید که اصولگرایان با چند لیست در انتخابات حاضر می‌شوند؟

اصولگرایان پایگاه اجتماعی خوبی دارند که می‌توانند و باید از آن استفاده کنند. اما به هر حال باید تا انتخابات صبر کرد و دید که چه می‌شود؟

 

افزودن نظر جدید