دانشجویان باید بتوانند آزادانه سیاستهای کشور را نقد کنند

دکتر جعفر توفیقی، وزیر پیشین علوم، تحقیقات و فناوری در دولت اصلاحات گفت: از دیرباز درباره حقوق شهروندی در دانشگاه ها حساسیت داشتم و آن را پیگیری می کردم.

به گزارش امید به نقل از سایت اصلاحات، دکتر توفیقی گفت : بحث های مختلفی در خصوص حقوق شهروندی در دانشگاه ها مطرح است ولی مهمترین آن “آزادی علمی” است که در تمام دنیا یک مقوله بسیار جدی است به این معنا که اعضای هیئت علمی در آموزش و پژوهش هایشان باید از “آزادی های علمی” برخوردار باشند. و در خصوص موضوعات پژوهشی و انتشار نتایج آن و نقد و ارزیابی یافته ها مشکلی نداشته باشند و بتوانند آزادانه پژوهش نمایند و آزادانه نتایج پژوهشی خود را در محافل مختلف و به دور از نگرانی و جهت گیری های سیاسی ارائه نمایند و هیچ کس نیز از آنها انتظار نداشته باشد که نتایج پژوهشی را به نفع افراد یا گروهها منتشر نمایند.

وزیر پیشین علوم اظهار داشت: در مورد دانشجویان نیز بحث های بسیار مهمی مطرح است و در وزارت علوم همیشه اعتقاد داشته ایم که باید حقوق دانشجویان و تشکل های دانشجویی محترم شمرده شود، تا فضا برای آزادی بیان و ارائه اندیشه و عقاید باز باشد. تا دانشجویان و تشکل های دانشجویی در یک فضای غیرسیاسی و غیر امنیتی بتوانند اظهار نظر نمایند. و آزادانه سیاستهای کشور را نقد کنند و به بحث و تبادل نظر بپردازند.

دکتر توفیقی در پایان خاطر نشان کرد: نگاه ما به آینده همیشه مثبت است و امیدواریم که در دولت جدید بتوانیم به سمت تحقق آرمان ها پیش برویم.

افزودن نظر جدید