دادگاه کویت 2 ایرانی را به اتهام "جاسوسی برای ایران" به حبس ابد محکوم کرد

دادگاه عالی کویت چهار فرد از جمله دو ایرانی را به اتهام آنچه جاسوسی برای ایران عنوان کرده، به حبس ابد محکوم کرد.

به گزارش امید به نقل ازشفقنا، دادگاه عالی کویت روز دوشنبه با صدور احکام متهمان به عضویت در یک گروه جاسوسی برای ایران، دو شهروند ایرانی، یک شهروند کویتی و یک فرد مقیم این کشور را که گمان می رود دارای تابعیت جمهوری دومینیکن باشد، به اتهام تشکیل گروه مذکور، به حبس ابد محکوم کرد.

این در حالی است که بر اساس حکم دادگاه عالی کویت که در آن تجدید نظر نخواهد شد، دو ایرانی دیگر از جمله یک زن و یک شهروند سوری متهم در پرونده گروه جاسوسی، از اتهام های خود تبرئه شدند.

در همین راستا، "عبدالله الجاسم"، قاضی مسئول رسیدگی به پرونده مذکور، با صدور بیانیه ای اعلام کرد که دادگاه عالی کویت شکایت وکلای مدافع متهمان این پرونده برای تجدید نظر در احکام صادره از سوی دادگاه تجدید نظر را رد کرده است.

این در حالی است که دادگاه تجدید نظر کویت در ماه مه سال گذشته میلادی، احکام اعدام در حق متهمان پرونده گروه جاسوسی را به حبس ابد کاهش داده و شهروند سوری متهم در این پرونده را نیز که به حبس ابد محکوم شده بود، تبرئه کرد.

از سوی دیگر، گزارش ها حاکی از آن است که دو شهروند ایرانی و شهروند کویتی محکوم شده، هنگامی که در ماه مه سال 2010 میلادی بازداشت شدند، مشغول فعالیت در ارتش کویت بوده اند و شهروند جمهوری دومینیکن نیز یک نظامی سابق به شمار می آید.

متهمان پرونده مذکور به جاسوسی برای یک کشور خارجی (ایران)،همکاری با سرویس اطلاعاتی یک کشور خارجی، فعالیت برای آن و دادن اطلاعات به آن در ازای دریافت پول، تصویربرداری از اماکن نظامی دارای ممنوعیت تصویربرداری در کویت، ارسال اطلاعاتی در مورد پایگاه های نظامی کویتی و آمریکایی برای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی و برنامه ریزی برای حمله به لوله های انتقال نفت متهم شده بودند.

این در حالی است که "تهران" اتهام جاسوسی این افراد برای ایران را رد کرده و متهمان پرونده گروه جاسوسی نیز طی جلسات دادگاه رسیدگی به پرونده، اتهامات وارده را نپذیرفته و تاکید کرده اند که با شکنجه مجبور به اعتراف شده اند.

لازم به ذکر است که پرونده مذکور باعث تنش در روابط سیاسی و دیپلماتیک میان ایران و کویت شده و اخراج دیپلمات های دو طرف را به دنبال داشت، هر چند که به دنبال دیدار "علی اکبر صالحی"، وزیر امور خارجه ایران از کویت در ماه مه سال 2011 میلادی، دیپلمات های دو کشور به سفارتخانه های محل فعالیت خود بازگشتند.

افزودن نظر جدید