خرم: با تفاهم‌نامه ژنو از بن‌بست و شرایط تنش‌زا عبور خواهیم کرد

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: هرچند پس از امضای تفاهم‌نامه میان ایران و 1+5 برخی محدودیت‌ها برای بحث هسته‌یی کشورمان ایجاد شد، ولی باید بپذیریم که برای داشتن آینده‌ای بهتر و گذر از بن‌بست باید داد و ستدهایی صورت بگیرد.

به گزارش امید به نقل از ایسنا،علی خرم با اشاره به امضای تفاهم‌نامه میان ایران و 1+5 خاطرنشان کرد: قرار بود ما یک گام برداریم و بر شرایط تنش‌زا و بن‌بست موجود فائق آییم. زیرا ادامه شرایط فعلی برای دو طرف مذاکره امکان‌پذیر نبود.

او افزود: البته قطعا برای برداشتن این گام باید داد و ستدی صورت می‌گرفت که برخی از فعالیت‌ هسته‌یی ما به حالت تعلیق درآید، هم‌چنین توقف و کاهش تحریم‌ها بر ضد ایران هم بخشی از همان داد و ستدی است که دو طرف مذاکره آن را تقبل کردند، ولی با امضای این تفاهم‌نامه متوجه شدیم که با برداشتن یک گام به جلو از بن‌بست و شرایط تنش‌زا عبور خواهیم کرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این که شاید داد و ستدهای صورت گرفته در مذاکرات ایران و 1+5 در داخل کشورمان برای برخی قابل پذیرش نباشد، گفت: باید در این رابطه به هر دو روی سکه توجه کرد زیرا در آن روی سکه عبور از بن‌بست قرار دارد. اگر گذر از این مرحله بتواند مبنایی برای حرکت رو به جلوی کشورمان باشد در این صورت داد و ستد انجام شده فعلی در آینده قابل بازگشت و استیفا خواهد بود. بنابراین باید با آینده‌نگری به تفاهم‌نامه امضا شده میان ایران و 1+5 نگاه کرد.

وی با اشاره به این که همین که موافقت شده ایران غنی‌سازی 3.5 درصد انجام می‌دهد به صورت تلویحی معنای به رسمیت شناختن شدن حق غنی‌سازی ایران است، خاطرنشان کرد: از این‌رو می‌توان گفت که این امر نیز یکی از دستاوردهای ما در این مذاکرات است هرچند ما نتوانیم حداکثر 19 هزار سانتریفیوژ را بچرخانیم ولی همان حدی که می‌توانیم بچرخانیم به معنای غنی‌سازی است. بنابراین حفظ غنی‌سازی دستاوردی است که نه گروه 1+5 و نه هیچ گروهی در جهان نمی‌تواند آن را از ما بگیرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: با نگاه به آینده می‌توان گفت که امضای تفاهم‌نامه میان ایران و 1+5 مقدمه خوبی برای ما است چرا که ایران نه قصد داشت سراغ گزینه نظامی برود و نه می‌خواست نارضایتی در میان مردم به وجود آمده و شرایطی ایجاد شود که مطلوب هیچکس نیست.

خرم با تاکید بر این که مردم از تیم‌ مذاکره‌کننده ایران حمایت می‌کنند، گفت: شاید مسوولان و افرادی که در مراکز قدرت هستند باید حمایت بیش‌تری از تیم مذاکره‌کننده ما انجام دهند چرا که ملت ایران حمایت‌های همه‌جانبه خود را در فضای مجازی و از طریق ارتباطات الکترونیکی ابراز کرده است و همه امیدوار هستند دوران سازندگی و خوبی را پیش‌رو داشته باشند و شاهد تنش‌زایی و درگیری باشند. بنابراین افرادی که از روند مذاکرات ناراضی بوده و در مراکز قدرت هستند لازم است به حمایت‌های خود از تیم مذاکره‌کننده ادامه داده و قبول کنند که برای داشتن آرامش و رسیدن به آینده‌ای روشن باید بهایی پرداخت شود.

 

افزودن نظر جدید