خانواده هاشمی و معمای مرگ آیت‌الله

کمتر از یک ماه مانده به اولین سالگرد درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی، روایت های تازه ای از شرایط  و دلایل درگذشت او مطرح می شود. روایت هایی که به بحث ها پیرامون مرگ آیت الله هاشمی دامن زده است.

به گزارش امیدنامه به نقل از فرارو، اخیرا فائره هاشمی در گفت و گویی جزییاتی بیشتری درباره علت مرگ پدرش اعلام کرده است.

او در گفت و گویی با اعتماد آنلاین با اشاره به اینکه شورای عالی امنیت ملی جلسه ای با حضور اعضای خانواده هاشمی تشکیل داده، گفت: «در این جلسه به ما اعلام کردند که بررسی نشان می دهد که در بدن پدر 10 برابر حد مجاز رادیواکتیو بوده است.»

او افزود: «البته اعلام کردند که در بدن مادر 3برابر حد مجاز و در بدن خواهرم فاطمه نیز 1 برابر حد مجاز رادیواکتیو بوده است.»

فائزه هاشمی با بیان اینکه "البته به ما اعلام کردند که دلیل فوت این نبوده است"، گفت: «آنها گفتند نمی دانند منشأ رادیواکتیو کجا بوده است.»

فرزند آیت الله هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا این پرونده در شورای عالی امنیت ملی بسته شده، گفت: «درباره اینکه این پرونده در شورای عالی امنیت ملی بسته شده است یا خیر اطلاعی به ما ندادند اما از صحبت های اعضای شورای عالی امنیت ملی در آن جلسه اینطور بر می آمد که پرونده از نظر آنان مختومه شده است.»

سال گذشته پس از مرگ آیت الله هاشمی محسن هاشمی به هفته نامه صدا اعلام کرد "پرونده فوت آیت الله هاشمی رفسنجانی در شورای عالی امنیت ملی در حال بررسی است." او گفته بود که علی شمخانی و رضا سیف اللهی معاونش این پرونده را بررسی می کنند.

اما علی مطهری هم درباره وجود رادیواکتیو در بدن آیت الله هاشمی سخن گفت. او در این باره اظهار کرد: «من آن زمان شنیده بودم که در آزمایش ها خونی که از آیت الله هاشمی گرفته بودند مواد رادیواکتیو وجود داشت و ممکن است علت فوت این باشد. این مطلب را از سوی خانواده آیت الله هاشمی شنیده بودم که باعث شد این موضوع را پیگیری کنم.»

او افزود: «وقتی این موضوع را پیگیری کردم و از مسئولان امر پرسیدم به من گفتند که مواد رادیواکتیو در حدی نبوده که باعث فوت آیت الله شود.»

ابهام درباره علت مرگ آیت الله هاشمی از سوی محمد هاشمی برادر او نیز مطرح شده است.

او در گفت و گویی با روزنامه شهروند مرگ برادرش را "غیر مترقبه" و "غیرعادی" دانست و گفت: «علت مرگ را در بیمارستان ایست قلبی اعلام کردند، ولی علت ایست قلبی را کسی اعلام نکرد. هنوز هم کسی اعلام نکرده که علت ایست قلبی چه بوده.»

محمد هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا شما موضوع را پیگیری نکردید گفت: «جوابی نگرفتیم، یعنی جواب پزشکی یا علمی از این قضیه نگرفتیم که ببینیم علت ایست قلبی چه بوده است، چون کالبدشکافی هم انجام نشد، بنابراین برای ما علت ایست قلبی نامشخص است. آن چیزی هم که برخی از رسانه‌ها عنوان می‌کنند، همین است که علت ایست قلبی مشخص نیست. به ما رحلت آیت‌الله را به دلیل ایست قلبی اعلام کردند، اما این‌که علت ایست قلبی چه بود؟ آن را هنوز نمی‌دانیم.»

او درباره علت کالبد شکافی نشدن آیت الله هاشمی اظهار کرد: «اخوی روز یکشنبه مرحوم و سه‌شنبه دفن شدند، در این دو روز شرایطی نداشتیم که بتوانیم دنبال علت این موضوع برویم. بعد از این‌که ایشان هم دفن شدند، بعضی از امکانات از دست رفته بود، بالاخره اگر کالبدشکافی می‌شد و علت خاصی داشت، مشخص می‌شد، اما ما راهی برای پیگیری نداشتیم که بتوانیم این کار را انجام دهیم.»

تاکنون مقامات دولتی نسبت به اظهارات مطرح شده پیرامون ابهام در مرگ آیت الله هاشمی رفسنجانی واکنشی نشان نداده اند. 

روایت روز حادثه

آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی غروب روز یکشنبه 19 دی ماه سال 96 در بیمارستان شهدای تجریش درگذشت. کم‌تر از یک ساعت بعد از انتقال به بیمارستان، خبر درگذشت او در رسانه‌ها تایید و علت آن "ایست قلبی" اعلام شد.

گفته شده است که او همچون همیشه، برای شنا و ورزش به استخری در خیابان کوشک تهران رفته بود و در همین مکان و در حالی که تنها بوده است، دچار عارضه قلبی می شود. با اینکه فاصله این استخر تا بیمارستان شهدای تجریش خیلی طولانی نیست، اما تا محافظان لباس بر وی بپوشانند و به بیمارستان منتقل کنند، زمان از دست رفته است.

در اولین ساعات بعد از اعلام خبر درگذشت هاشمی رفسنجانی، وزیر بهداشت به نوعی از "کوتاهی" احتمالی در رسیدگی به وضعیت سلامت او انتقاد کرد.

وزیر بهداشت که برای ابراز همدردی با خانواده هاشمی به حسینیه جماران رفته بود، جزییاتی را اعلام کرد که تا آن موقع در رسانه‌ها منتشر نشده بود.

قاضی‌زاده هاشمی در حاشیه مراسم، گفت: «آن‌طور که به من گزارش شده، ظاهرا تیم پزشکی همراه ایشان نبوده است.همراه شخصیت‌ها باید تیم پزشکی حاضر باشد.»

به گفته او تیم پزشکی زمانی متوجه این موضوع شد که "فرصت از دست رفته بود" هرچند وزیر بهداشت می‌گوید شاید در صورت حضور سریع‌تر هم "نمی‌توانستند کاری بکنند."

اما محمد حاجی آقاجانی معاون وزیر بهداشت در همان روز توضیحاتی درباره مرگ آیت الله هاشمی ارائه کرد. او گفت که تیم پزشکی هنگام حمله قلبی هاشمی رفسنجانی همراه او نبوده است. به گفته آقاجانی آیت الله هاشمی فقط در سفر تیم پزشکی می‌پذیرفت و در سایر موارد، تیم پزشکی او را همراهی نمی کرد.

او درباره تلاش تیم پزشکی برای احیای هاشمی رفسنجانی گفت: «به محض ورود به اورژانس بیمارستان، اقدامات درمانی شامل احیا، تنفس مصنوعی و ماساژ قلبی و تزریق انواع دارو برای بازگشت ضربان قلب توسط تیم پزشکی شامل متخصصین قلب، بیهوشی، طب اورژانس و گروه پرستاری صورت گرفت که متاسفانه پس از ۹۰ دقیقه اقدامات درمانی و اورژانسی،در ساعت ۱۹:۳۰ روز گذشته فوت کردند.»

اما سایت جماران ساعاتی بعد به نقل از این مقام وزارت بهداشت گزارش داد که هاشمی وقتی به بیمارستان رسید، "فاقد علایم حیاتی" بود.

بر اساس این گزارش، حاجی آقاجانی گفته بود: "این اتفاق کاملا ناگهانی رخ داده و نیاز به بررسی بیشتر دارد، اما آنچه که مشخص است ایشان در بدو ورود به بیمارستان علائم حیاتی نداشتند و وقفه کامل قلبی و تنفسی داشتند و علی‌رغم همه اقدامات انجام شده متاسفانه امکان بازگشت ایشان به حیات وجود نداشت."

در همین رابطه محمد هاشمی که اولین عضو خانواده بوده که به بیمارستان رسیده است درباره لحظاتی که پزشکان تلاش می کردند او را احیا کنند، می گوید: «مانیتورها وصل بود و آثار حیات را نشان می‌داد، ولی وقتی پرسیدم که ایشان آثار حیات دارند، به من توضیح دادند که این‌طور نیست و به علت همین شوکی است که ما وارد می‌کنیم. آیت‌الله توسط تیم حفاظتشان به بیمارستان منتقل شده بودند و من نخستین نفر از خانواده بودم که از این خبر مطلع شدم. به‌هرحال تیم پزشکی در بیمارستان تلاش زیادی کردند، ولی هر سوالی که می‌کردم، می‌گفتند نه این آثار، آثار شوک است که برای احیا وارد می‌کنیم.»

 

با این وجود روز 2 دی ماه وزیر بهداشت وجود هرگونه ابهام و اشکالی را در زمینه پرونده پزشکی آیت‌الله هاشمی رد کرد. قاضی زاده هاشمی تاکید کرد که هیچ پرونده‌ای دراین زمینه وجود ندارد و هیچ ابهامی در آن وجود ندارد.

افزودن نظر جدید