خانه تکانی دولت به تیم اطلاع رسانی می‎رسد

حسن روحانی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و در حالی که کمتر کسی گمان می‌کرد به فکر خانه تکانی در دولت افتاده است. خانه تکانی که با تغییر وزیر ورزش آغاز شده است و بر اساس شنیده‌ها با کنار گذاشتن تیم اطلاع رسانی کنونی دولت ادامه پیدا خواهد کرد. 

 

به گزارش امیدنامه به نقل از رویداد 24، براساس اخبار منتشر شده در روزهای گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر ورزش، وزیر صنعت، معدن و تجارت و همچنین وزیر آموزش و پرورش استعفا کرده و گزینه‌های جایگزین آن‌‌ها نیز مشخص شده است. 

این تغییرات و تحولات در کابینه حسن روحانی در حالی شروع شده است که اوایل سال گذشته در حالیکه کشور در تب و تاب مذاکرات حساس و نفسگیر هسته‌ای برای انعقاد برجام بود، رئیس جمهور در شیراز احتمال تغییر در ترکیب کابینه را رد نکرد؛ وی در آن سفر گفت: «کابینه، وزیران فعال زیادی داردکه درحال تلاش هستندامادرعین حال اگرکابینه زمانی نیازبه ترمیم داشته باشدانجام می‌دهیم، که البته اکنون تصمیمی دراین باره نداریم». 

یکی از دلایل و بهانه‌های مخالفان دولت در مجلس نهم برای سرازیر کردن حجم انبوه و بی‌سابقه‌ای از سوالات نیز همین میانگین سنی بالای اعضای کابینه بود؛ مخالفان در جلسات طرح سوال پس از آنکه سوالشان با جواب‌های وزراء از استدلال و احتجاج تهی می‌شد، عدم فعال بودن وزراتخانه مزبور را بواسطه سن بالای وزیر، مستمسکی برای تخریب و تخطئه دولت قرار می‌دادند. 

اما فارغ از مباحث مرتبط با میانگین سنی اعضای کابینه که بیشتر می‌توان آن را در حد بهانه تراشی‌ها و سنگ اندازی‌های مخالفان دولت ارزیابی کرد؛ مسئله مهم‌تر در بحث ترمیم کابینه، انطباق اقوال و اعمال وزراء و معاونان با معیار‌ها، شاخص‌ها و اهداف دولت تدبیر و امید است. 

 بسیاری از کار‌شناسان سیاسی و رسانه‌ای پاشنه آشیل دولت حسن روحانی را تیم رسانه‌ای دولت می‌دانند. نکته‌ای که حسن روحانی نیز خیلی زود متوجه آن شد اما برای به هم نخوردن هارمونی کابینه و برهم نخوردن آرامش دولت از تغییر در آن صرف نظر کرد. 

حسن روحانی به طور قطعی تیم رسانه‌ای خود را تغییر خواهد داد. از گوشه و کنار شنیده می‌شود وی قصد دارد از بین روزنامه نگاران مطرح کشور و مدیران جراید اعضای تیم رسانه‌ای دولت خود را انتخاب کند تا علاه بر استفاده از نیروی متخصص، در بین اهالی رسانه نیز از مقبولیت بیشتری برخوردار باشد. 

 
پس از برجام مخالفان دولت برعلیه برجام اقدامات وسیعی انجام دادند و کار را به جایی رساندند که برجام را نوعی خیانت به کشور تلقی کردند. از سوی دیگر با زیرکی تمام مسئولیت برجام را به گردن آقای روحانی انداختند تا پیامدهای منفی احتمالی برجام به پای آقای روحانی نوشته شود.

این در حالی است که برجام یک تصمیم دولتی نبود و بلکه یک تصمیم حاکمیتی بود که با نظر بزرگان نظام اتخاذ شده بود. با این وجود تیم رسانه‌ای دولت برای تببین و تشریح دستآوردهای برجام که یک مسأله کاملأ پیچیده بود هیچ گونه ساز و کار مدون و حساب شده‌ای تدوین نکرد. 

قبل از امضای برجام همه می‌دانستند که تحریم‌های ایران وضعیت پیچیده‌ای دارد و در نتیجه برداشته شدن تحریم‌ها نیز به سادگی رخ نخواهد داد و شکل پیچیده‌ای خواهد داشت. به همین دلیل تیم رسانه‌ای دولت باید برای افکار عمومی این مسأله را تبیین می‌کرد که برجام به عنوان یک مسأله پیچیده نمی‌تواند دارای تأثیرگذاری کوتاه مدت در زندگی مردم باشد و بلکه نیازمند گذشت زمان برای تحقق مفاد مورد توافق است. 

در این بزنگاه حساس و حیاتی تیم رسانه‌ای دولت باید به این مسأله ورود می‌کرد و هدایت افکار عمومی را به دست می‌گرفت. این در حالی است که در این شرایط تیم رسانه‌ای دولت عملکرد ضعیفی از خود نشان داد و با تعلل اجازه داد مخالفان دولت تفسیر‌های نادرستی از برجام به مردم ارائه بدهند. 

جدا از موضوع برجام و ضعف تیم اطلاع رسانی برای پاسخ به ابهام آفرینی‌ها و موج سازی‌های تندرو‌ها و دلواپسان در این رابطه، این تیم در سایر حوزه‌ها در دفاع از عملکرد دولت نیز ناتوان بوده است؛ به طوری که سه سال تمام دستاوردهای دولتی که کشور را در لبه پرتگاه تحویل گرفت و اکنون آن را به مسیر رشد و شکوفایی قبل از دوران دولت‌های نهم و دهم هدایت کرده است اکنون نزد عوام «هیچ» است. 
 

افزودن نظر جدید