"خانه احزاب" تشییع جنازه می خواهد یا جشن بازگشایی؟

برخلاف دولت اعتدال رویکردی امیدوارانه در مقابل «خانه احزاب» پیش گرفته، گروهی از اصولگرایان برای این نهاد مدنی تشییع جنازه هم گرفته اند .

به گزارش امید به نقل از تسنیم،دبیر کل حزب موتلفه اسلامی که از احزاب سنتی اصولگرا است  مدعی شده : « اصلاح‌طلبان می‌خواهند مجددا آن مرده(خانه احزاب) را زنده کنند، به دلیل اینکه آن خانه احزاب قبلی مُرد و تشییع جنازه‌اش هم انجام شده ولی عده‌ای سعی در احیای آن دارند »  عده ای که به تعبیر دبیر کل موتلفه سعی در احیای خانه احزاب دارند اصلاح طلبانی هستند که معتقدند خانه احزاب با روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد و ناسازگاری وزیر کشور این دولت کرکره اش پایین کشیده شد.
بعد از نشست وزیر کشور دولت یازدهم با احزاب که در دی ماه در وزارت کشور برگزار شد بحث بازگشایی یا به عبارتی فعالیت مجدد خانه احزاب هم مطرح شد . بازگشایی که گویا اصولگرایان را به واهمه انداخته است  که مواضع خود را در مورد بازگشایی خانه احزاب از بحث های درون حزبی به فضای رسانه ای  منتقل کنند .

حمیدرضا ترقی هم با هم حزبی خود محمد نبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه در مورد خانه احزاب نقطه نظر مشترک دارد . ترقی در مورد شرکت حزب متبوعش در مجمع عمومی خانه احزاب به تدبیر می گوید : «  حضور مجدد اصولگرایان در خانه احزاب  منوط بر این است که اولا جایگاه قانونی خانه احزاب مشخص شود و همچنین تکلیف احزاب از لحاظ قانونی مشخص شود جمیع این شرایط مشخص می کند که  اصولگرایان در مجمع عمومی شرکت می کنند یا نه »
این عضو حزب موتلفه معتقد است : « خانه احزاب که در دوره اصلاحات بر اساس مجوز کمیسیون ماده 10 احزاب شکل گرفت یک واحد صنفی بود که باید امور صنفی احزاب را دنبال می کرد اما بعد از چند دوره فعالیت به علت تقلبی که در انتخابات داخلی آن صورت گرفت و همچنین ورود خانه احزاب به مسائل سیاسی کشور تعدادی از احزاب اصولگرا از شرکت در انتخابات و مجمع عمومی امتناع کردند و در نهایت انتخابات را نپذیرفتند بنابراین هیات رییسه ای که فعالیت می کردند از نظر احزاب اصولگرا وجاهت قانونی نداشتند »

ترقی علت مخالفت احزاب اصولگرا برای ادامه فعالیت خانه احزاب را اینطور بیان می کند : « امروز همان هیات رییسه قبلی به دنبال احیای خانه احزاب هستند در حالی که عناصر هیات رییسه از احزاب منحله مثل حزب مشارکت و مجاهدین هستند و اصلا از لحاظ قانونی اجازه ندارند در هیات رییسه باشند . علاوه بر این جایگاه قانونی خانه احزاب هم باید مشخص شود . و نکته بعد سوابق خانه احزاب و عملکرد آن و موضع گیری های سیاسی  هیات رییسه بوده که تغییری نکرده است . بنابراین تا خانه احزاب جایگاه قانونی نداشته باشد شکلگیری آن به نفع احزاب نخواهد بود علاوه بر این نحوه حضور احزاب در خانه احزاب اشکالات فراوانی دارد مثل این که به یک حزب 5 نفره با حزبی که در250 شهر  شعبه دارد به یک شکل نگاه می شود»

اما توصیف اصلاح طلبان از جلوگیری از ادامه فعالیت خانه احزاب جور دیگری است . حسین کاشفی از اعضای اصلاح طلب هیات رییسه خانه احزاب  درباره بازگشایی مجدد خانه احزاب و موضعگیری اصولگرایان در این باره  به تدبیر می گوید : « واژه بازگشایی برای خانه احزاب مناسب نیست چون خانه احزاب نه منحل و نه غیر فعال است . اما برای برگزاری مجمع عمومی نیاز به همکاری وزارت کشور دارد . عده ای اما طوری وانمود می کنند که خانه احزاب منحل شده و باید خانه احزاب دیگری تشکیل شود . بارها گفته شده است که در آخرین مجمع عمومی که در سال 88 برگزار شد تقلب در انتخابات صورت گرفته است  اما این اعتراضات توسط هیات رییسه بررسی و پاسخ داده شد . بنابراین پنجمین انتخابات شورای مرکزی خانه احزاب هم تایید شده است.»

کاشفی در توضیح ادعای تقلب در آخرین انتخابات خانه احزاب می گوید : « دلیل این مدعا رای نیاوردن اصولگرا ها  در انتخابات است . افراد شاخص موتلفه  جایگاهی در انتخابات مجلس و در انتخابات شوراها نداشتند و عین همین موضوع در انتخابات هیات رییسه خانه احزاب هم اتفاق افتاد . همان طور که اعضای این حزب  پایگاه مردمی نداشتند در انتخابات خانه احزاب هم همین اتفاق تکرار شد . از طرفی هیات رییسه خانه احزاب مجموعه ای از اصولگرا و اصلاح طلب بودند که در مورد این ادعا پاسخ گو بودند . این افراد اگر به مسائل اسلامی اعتقاد دارند نباید این گونه ادعا کنند .  با وجود این که تعداد اصولگرایان در هیات رییسه 3 نفر از 21 نفر بود به 2 نفر از این افراد در هیات رییسه سهم داده شد که سمت نایب رییس اول و خزانه دار را بر عهده داشتند . جلسات بعد از برگزاری انتخابات باز هم برگزار شد و بعد از آن اصولگرایان سهم بیشتری در شورای مرکزی  خواستند . بعد از این سهم خواهی ها اصولگرایان با وزارت کشور رایزنی کردند و با اطلاعات غلطی که به وزارت کشور دادند  در سال 90 امکاناتی که در اختیار خانه احزاب گذاشته شده بود گرفته شد.»

کاشفی در واکنش به ادعای برگزار نکردن مجمع عمومی توسط اصلاح طلبان که از دلایل جلوگیری از ادامه فعالیت خانه احزاب بوده است به تدبیر می گوید: « طبق اساسنامه وقتی شورای مرکزی انتخاب می شود بعد از 2 سال باید انتخابات بعدی را برگزار کنند . سال 88 که آخرین مجمع عمومی خانه احزاب بود ما در صدد برگزاری مجمع عمومی ششم بودیم. افرادی که این ادعا را دارند باید پاسخ دهند که چرا وزارت کشور دولت نهم و دهم که مخالف تحزب و توسعه نهادهای مدنی بود از برگزاری این مجمع جلوگیری کرد . محل خانه احزاب را بدون هماهنگی گرفت و اسناد و مدارک را بردند . بارها نامه نوشتیم که خانه احزاب  زیر مجموعه وزارت کشور نیست که اجازه چنین کاری داشته باشد اما وزارت کشور دولت قبل بدترین برخورد را با خانه احزاب داشت. حالا همین افراد امروز مدعی می شوند که چرا مجمع عمومی برگزار نکردید . ما حتی برای برگزاری همایش هم تهدید می شدیم.»

این عضو هیات رییسه خانه احزاب از رایزنی های مجدد با وزارت کشور دولت یازدهم خبر می دهد : «  ما فکر می کردیم در اسفند ماه مجمع عمومی را برگزار می کنیم که با توجه به این که اسناد و مدارک خانه احزاب برگردانده نشده به سال آینده موکول شده است اما ما همچنان از طریق وزارت کشور پیگیر هستیم گرچه هنوز جوابی نگرفته ایم »   

احمد بخشایش عضو کمیسیون ماده 10 احزاب  هم با تاکید به کارکرد صنفی خانه احزاب به تدبیر می گوید : « مشکل اینجاست که خانه احزاب با امکاناتی که وزارت کشور به آن ها داده بود کار حزبی و سیاسی انجام دادند. در صورتی که اگر خانه احزاب کارکرد حزبی پیدا کند تبدیل به حزب می شود . از طرفی در چهارمین دوره ای که انتخابات خانه احزاب برگزار شد عده ای ادعای تقلب در انتخابات را داشتند و این گونه قاعده بازی به هم خورد.»

بخشایش اضافه می کند : « ما پیشنهاد می دهیم برای این که خانه احزاب کار صنفی خود را انجام دهد 238 حزب ثبت شده به سه دسته اصلاح طلب اصولگرا و مستقل تقسیم شوند و از این 21 نفر منتخب 7 اصلاح طلب 7 اصولگرا و 7 مستقل انتخاب شوند . این کار تجربه جدیدی است که باعث می شود خانه احزاب به کارکرد صنفی خود بازگردد . البته این مورد در اساسنامه نیست اما رویه ای است که کمیسیون ماده 10 احزاب به اعضای خانه احزاب پیشنهاد می کند . »
این عضو کمیسیون ماده 10 احزاب در پاسخ به این سوال که بیشتر احزاب اصولگرا در به تعطیلی کشیدن خانه احزاب تاثیرگذار بودند یا احزاب اصلاح طلب می گوید : « در 8 سال گذشته کشور در دست اصولگراها بود و خود اصولگراها گاهی با یکدیگر چالش داشتند ولی من فکر می کنم با این پیشنهاد جدید کمیسیون 10 ماده احزاب و کار تفاهمی در ادامه فعالیت خانه احزاب موثر خواهد بود . کار حزبی را احزاب انجام می دهند ولی این که ما اصرار داشته باشیم در خانه احزاب فعالیت حزبی بکنیم و تلاش کنیم که اکثریت را با گروهی ازاصلاح طلب یا اصولگرا تشکیل دهیم در کار خانه احزاب خلل ایجاد می کند  وتبدیل به یک حزب شبیه 238 حزب دیگر می شود .  در کشور مردم سالاری دینی باید به قاعده بازی انتخابات تن داد و در بسته شدن خانه احزاب هر دو طیف مقصر بودند . اگر قرار باشد خانه احزاب جایی برای سیاسی کاری باشد و رویه دوره آقای خاتمی طی می شود و تجربه  بسته شدن خانه احزاب در دوره احمدی نژاد باز هم تکرارمی شود .»

حالا باید دید کلید حسن روحانی که هم پیش از انتخابات 24 خرداد و هم پس از رفتن به پاستور فعالیت های حزبی را جزیی از دولت اعتدال می دانست در خانه احزاب را هم باز می کند یا نه. هر ند پیش از نمود تلاشس های دولت یازدهم، اصولگرایان به فکر تشییع جنازه خانه احزاب هستند. شاید هین موضوع کار را برای بازگشایی یکی از چند نهاد صنفی که در سال های اخیر تعطیل شده، کی دشوار کند.

افزودن نظر جدید