مشروح مناظره " از ژنو تا لوزان" در دانشگاه تهران:

خامسیان: اگر بیانیه لوزان توسط جلیلی امضاء می‌شد،اصولگرایان پایکوبی می‌کردند/منتقدان سجده شکر به جا آورند/محمدی:مذاکرات هسته ای مصاف اراده ها بود/ثابتی: ۱۳ هزار سانتریفیوژ فعال را داده اید رفته است، چه چیزی گرفته اید؟

مناظره‌ای با محوریت بیانیه سوئیس با حضور "علیرضا خامسیان" روزنامه نگار و فعال رسانه‌ای اصلاح طلب،"حسن محمدی" سردبیر سایت امید هسته ای به عنوان موافقان بیانیه سوئیس و "امیرحسین ثابتی" و "کمیل نقی‌پور" به عنوان منتقدان بیانیه در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران به همت جامعه اسلامی دانشجویان برگزار شد.

به گزارش امید، علیرضا خامسیان فعال سیاسی اصلاح طلب،با تبریک روز ارتش و گرامی داشت یاد و خاطره شهدای ارتش، اظهار داشت: بنده نکته ای به منتقدان عرض می کنم و به نظرم باید خداوند را شکرگزار باشید که در چنین فضایی که به یمن دولت تدبیر و امید ایجاد شده است می توانید مذاکرات را نقد کنید چرا که دولت گذشته به هیچ وجه اجازه برگزاری این دست برنامه ها را نمی داد و در رسانه ها هم امکان نقد تیم مذاکره کننده وجود نداشت به این دلیل که شورای عالی امنیت ملی  به رسانه ها اعلام کرده بودند که حق نقد را ندارند اما در این دولت این گونه نیست و بی رحمانه ترین نقدها و حتی تخریب ها صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه مسئله هسته ای باندی و جناحی نیست بلکه ملی است، ادامه داد: نباید در بررسی پرونده هسته ای یک جناح را متهم کنیم که به کشور خیانت می کند چرا که در هیچ کدام از ادوار مذاکرات، تیم مذاکره کننده در پی خیانت به کشور نبوده اند بلکه تکنیک ها و نحوه مذاکرات تیم های هسته ای با یکدیگر متفاوت است و اگر نقدی هم وجود دارد، مسلما به به این روش ها است.

خامسیان تصریح کرد: خروجی مذاکرات تیم قبلی هسته ای قطعنامه هایی بود که دائما علیه کشورمان در شورای امنیت صادر می شد و متاسفانه جریان منتسب به اصولگرایان مسئله ملی بودن مذاکرات هسته ای را رعایت نمی کند و طی یک سال گذشته مذاکرات را دستمایه تسویه حساب و برخوردهای جناحی قرار داده اند و بعد از هر مذاکره یا توافق می دیدیم که رسانه های اصولگرا سراغ پدران بعضی شهدای هسته ای رفتند و برای تخطئه تیم مذاکره کننده دست به دامن پدران شهدای هسته ای شدند که  علیه تیم مذاکره کننده هسته ای سخن بگویند که این کاربه ضرر منافع ملی است.

وی در ادامه این مناظره در پاسخ به اظهارات امیرحسین ثابتی که منتقد مذاکرات لوزان بود، گفت: ثابتی اعلام کرد که تیم دولت قبلی به قدری قوی بود که نقدی دیده نمی شد، بنده می گویم که اجازه نقد کردن نمی دادند کاش می شد نامه هایی که شورای امنیت به رسانه ها می فرستاد و رهنمود می دادند را منتشر کنیم.

این فعال رسانه ای اصلاح طلب ادامه داد: اگر کارشناسی موضوع مذاکرات را که توسط مذاکره کننده قبلی پیش می رفت را نقد می کرد، مدیر مسئول آن رسانه به نهادهای امنیتی احضار می شد.

وی یا یادآوری بیانیه تهران در دوران تصدی جلیلی بر مذاکرات هسته ای گفت:در اواخر سال 89 توافق‌نامه مبادله سوخت هسته‌ای امضا شد که بر اساس آن ایران مقدار معینی از اورانیوم 3.5 درصدی خود را تحویل ترکیه داد و قرار شده بود که طرف غربی نیز تعهدات خود را انجام دهد.

http://media.snn.ir/original/1394/01/29/IMG20353239.jpg

مدیرمسئول سایت امیدنامه با بیان اینکه بر اساس توافق‌نامه سال 89 ایران 1200 کیلوگرم از اورانیوم کمتر غنی‌شده خود را تحویل ترکیه داد، افزود: این مسئله موجب شد تا رسانه‌های همسو با تیم قبلی مثل کیهان دست به شادی و پایکوبی بزنند اما دقیقاً مدت کوتاهی پس از آن دوباره قطع‌نامه‌ای علیه ایران صادر شد که با روح توافق در تضاد بود.

خامسیان در پاسخ به اظهارات ثابتی که صدا و سیما را نقد کرد، گفت: صدا و سیما در زمان مذاکرات کارشناسانی را آورد که از فهم آنچه که در جریان قرائت بیانیه مطبوعاتی گفته شده بود عاجز بودند و افرادی را که به عنوان کارشناس دعوت شدند از بچه های همین صدا و سیما بودند حال هر از چند گاهی هم صادق خرازی را می آوردند که منتسب به اصلاح طلبان است.

وی با بیان اینکه در زمان جلیلی قطعنامه های بسیاری علیه ایران صادر شد، ادامه داد: اگر بیانیه مطبوعاتی سوئیس  توسط جلیلی و تیمش امضا می شد همین رسانه های اصولگرا که امروز منتقد مذاکرات هستند  به طرفدار مذاکرات تبدیل می شدند و دست به شادی می زدند چرا که برخی از جریان اصولگرا بحث مذاکرات را برای برخوردهای جناحی و تسویه حساب های گروهی به گروگان گرفته اند.

این فعال رسانه ای با بیان اینکه ما سخنگوی ظریف و روحانی نیستیم ادامه داد: اینکه گفته می شود مذاکره کنندگان به فضای دانشگاه نمی آیند غیرواقعی است چرا که آنها با دانشجویان تبادل نظر دارند.

خامسیان در پاسخ به قسمت دیگری از اظهارات نقی پور که گفت دولت فعلی سیاست خارجی را به پرتگاه می برد، اظهار داشت: اگر اینگونه بود مسلما رهبری حمایت نمی کردند ببینید صحبت های شما با ادعای ولایت مداری تان منافات دارد؛ در حالیکه ادبیات رئیس دولت قبلی، عوارض ناگواری را برای ملت به وجود آورد و ایران را در انزوا قرار داد.

وی تاکید کرد: تفاوتی که حداقل تیم فعلی با تیم قبلی مذاکره کننده دارد این است که ملت را در جریان قرار می دهند ظریف بدون اینکه نگاه باندی داشته باشد با تمامی رسانه ها مصاحبه می کند اما جلیلی شان خود را اجل از این می دانست که حتی با رسانه ها مصاحبه کند گاهی اوقات هم معاونش را می فرستاد تا گفتگویی انجام دهد.

این فعال رسانه ای اصلاح طلب تصریح کرد: آنچه که به عنوان بیانیه لوزان مطرح شده وحی منزل نیست و در حال ادامه دادن است تیم مذاکره کننده تا کنون با دقت، وسواس و بدون عبور از منافع ملی مسیر را پیش برده است و اگر خدای ناکرده طی مذاکرات منافع ملی را مورد خدشه قرار می دادند مقامات ارشد نظام وارد عرصه می شدند.

خامسیان تاکید کرد: تحریم ها مشکلات زیادی را برای مردم فرودست ایجاد کرده است و ما نباید به دلیل طرفداری از منافع گروهی مان واقعیت ها را بیان نکنیم.

وی در پاسخ به قسمتی از صحبت های کمیل نقی پور مبنی بر اینکه شما نباید از رهبری خرج کنید گفت: کسانیکه این حقیر را می شناسند می دانند بنده هیچگاه علاقه ای به خرج کردن از رهبری نداشته ام اما مواضعی که شما گرفتید مرا مجبور کرد که در برخی موارد به صحبت های اخیر رهبری استناد کنم  که تاکید کردند در برخی موارد محدودیت هایی را در جریان مذاکرات می پذیریم .

مدیرمسئول سایت امیدنامه در واکنش به این ادعای نقی پور که وزیر خارجه دروغ می گوید ،گفت: من واقعا از فردی که خود را  کارشناس امور هسته ای  می دند متعجبم که به وزیر امور خارجه اتهام دروغگویی بزند .در حالیکه در دولت گذشته رئیس دولت وقت  برخی آمارها و ادعاهایی که عنوان می کرد کذب محض بود اما بنده هیچ وقت به خودم اجازه نمی دهم که رئیس جمهور مملکت را دروغگو بنامم .

خامسیان تاکید کرد: متاسفانه رسانه های اصولگرا ید طولانی در اتهام زنی دارند. در بیانیه لوزان نیز بسیاری از منافع هسته ای ما حفظ شده است و تیم مذاکره کننده ما توانست اختلاف میان ایالات متحده و اسرائیل را تشدید کند.

 

محمدی:مذاکرات هسته ای مصاف اراده ها بود

http://media.snn.ir/original/1394/01/29/IMG20345556.jpg

حسن محمدی، سردبیر پایگاه خبری امید هسته ای ایرانیان  نیز در مناظره از ژنو تا لوزان به تفاوت میان معنای واژه های توافق و تفاهم اشاره کرد و اظهار داشت: ما هنوز توافق نکرده ایم در ژنو و لوزان بر روی چارچوب هایی تفاهم شد، بنده بسیار خوشحالم از اینکه تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی که مورد حمایت رهبری نظام هم هستند، در لوزان افتخار آفریدند.

وی ادامه داد: طی مذاکرات لوزان تیم مذاکره کننده به دستاوردهایی رسید که شاید ما در آینده صفحه 40 الی 50 کتاب تاریخ باشیم، به اعتقاد بنده از مذاکرات ژنو تا لوزان خطوط قرمز نظام حفظ شد و رهبری تاکید داشتند که توافق یک مرحله ای باشد و ما می بینیم که این توافق هم یک مرحله ای خواهد بود.

محمدی تصریح کرد: در لوزان هیچ توافقی صورت نگرفت و فقط یک تفاهم بود طی یک سال و نیم گذشته غربی ها حتی از گفتن لفظ آب سنگین اراک خودداری می کردند اما امروز خودشان در آن تفاهم نامه نوشتند آب سنگین اراک.

سردبیر پایگاه خبری امید هسته ای ایرانیان گفت: گاهی دوستان از لفظ تغییر کاربری برای آب سنگین اراک استفاده می کنند بنده خطاب به آنها می گویم زمین که نیست تا تغییر کاربری بدهیم بلکه اراک با تکنولوژی نوین بازطراحی می شود.

وی ادامه داد: ما همه زیر یک پرچم هستیم و یک رهبر داریم نباید این ها را فراموش کنیم. مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 مصاف اراده ها بود.

محمدی ادامه داد: فارغ از اینکه در حوزه تکنولوژی چه پیش می آید و فارغ از اینکه ما 5 هزار سانتریفیوژ داریم یا 10 هزار سانتریفیوژ آنچه که برای نظام مهم بود این است که ما وارد باشگاه هسته ای جهانی شدیم و توانستیم سبد هسته ای خودمان را پر کنیم و در مقابل قدرتهای جهانی یک سر بالاتر باشیم و اصلا اهمیتی ندارد که کدام دولت این دستاورد را به دست آورده است بلکه مهم اصل انجام مذاکرات خواهد بود.

وی ادامه داد: تیم مذاکره کننده ما خطوط قرمز اصلی را رعایت کرده است طرح آب سنگین اراک را همین بچه های سازمان انرژی اتمی پیش بردند حال آمریکایی ها نیایند و اجرا نکنند چه خواهد شد؟ ما خودمان اجرایش می کنیم و اگر آنها به توافق نهایی پایبند نباشند مسلما در جامعه جهانی دچار مشکل خواهند شد و چهره شان بد می شود.

سردبیر پایگاه خبری امید هسته ای ایرانیان در ادامه به ارائه توضیحاتی درباره تکنولوژی به کار رفته در آب سنگین پرداخت و افزود: تکنولوژی آب سنگین اصولا از آب سبک پایین تر است ساخت نیروگاه آب سنگین بین 3 تا 5 سال زمان می برد.

محمدی تاکید کرد: یک زمانی همین غربی ها می گفتند که نباید در دانشگاه های ما فیزیک هسته ای تدریس شود، لفظ وزیر خارجه فرانسه این بود که گفت باید در فردو را گل بگیرید اما امروز دیدیم که در مصاف اراده ها ما برد کردیم که متاسفانه عده ای این چیزها را نادیده می گیرند.

وی تصریح کرد: ما 19 هزار سانتریفیوژ داشتیم که 11 هزار از آنها هم در زمان جلیلی بیکار بود یعنی گازی به آنها تزریق نمی شد حال برای اینکه بتوانیم غرب را به احترام گذاشتن مجاب کنیم چند هزار سانتریفوژ دیگر را هم در بازه زمانی تعطیل می کنیم.

وی افزود: جلیلی گفت غرب باید حق غنی ساز ما را بپذیرد، بنده می گویم غرب چه کاره است که باید حق غنی ساز ما را بپذیرد.

محمدی در ادامه صحبت های خود تصریح کرد: ما در یک مصاف دیپلماتیک با دنیا قرار داریم روزی که صدام به این کشور حمله کرد هیچ کدام از رسانه های آن زمان صدام را تیتر نکردند اما فردای مذاکرات لوزان بعضی از رسانه های خودی حرف های نتانیاهو را تیتر کردند ما باید از تیمی که تمام تلاشش را صرف به دست آوردن منافع ملی می کن حمایت کنیم.

سردبیر پایگاه خبری امید هسته ای ایرانیان با بیان اینکه مذاکرات به معنای بده و بستان است ادامه داد: رهبری هم فرمودند که بله ما محدودیت های نسبی را می پذیریم.

محمدی افزود: آن زمانی که قطعنامه های سازمان ملل را کاغذ پاره می خواندند باید دقت می کردند که این صحبت ها چه نتایجی را برای کشور دارد امروز می بینیم که باید یک تیمی برود و امتیاز بدهد تا همان قطعنامه ها لغو شود.

وی با بیان اینکه بر اساس چارچوب تفاهم لوزان هیچ کدام از مراکز هسته ای کشور تعطیل نمی شود، گفت: در مذاکرات هسته ای تیم فنی در کنار تیم سیاسی قرار دارد و به یکدیگر کمک می کنند همه امتیازاتی که در مذاکرات می دهیم زمان دار است، دقت کنید کشور هلند که در دنیای غرب قرار دارد سی سال طول کشید تا اعتماد غربی ها را جلب کند اعتمادسازی ژاپنی ها نیز همین مقدار طول کشید اما ما طی بیست سال اعتمادسازی می کنیم.

سردبیر پایگاه خبری امید هسته ای ایرانیان ادامه داد: بر اساس پروتکل الحاقی نظارت بر معادن زمان ندارد اما تیم هسته ای ما اینجا یک کلاه سر غربی ها گذاشت و ما زمان برای نظارت بر معادن تعیین کردیم، غرب مجبور شده است به حق غنی سازی ما احترام بگذارد.

وی با بیان اینکه غنی سازی نان شب ما نیست و جزو اصول انقلاب هم نبوده است، ادامه داد: غنی سازی بر اساس دانشی است که جوانان ما به دست آوردند و ما امروز داریم برای همین از غرب امتیاز می گیریم نباید بر سر تیم هسته ای که برای منافع ملی می جنگد گردن کشی کنیم.

وی تاکید کرد: استکبارستیزی فقط این نیست که ما بیاییم بگویم مرگ بر امریکا بلکه اینجا ما به صورت عملی اعمال اراده خودمان را بر جهان استکبار دیدیم.

محمدی تصریح کرد: فردو یک مرکز استراتژیک و راهبردی است و در آنجا نمی توان غنی سازی صنعتی انجام داد و بیشتر از 2 الی 3 هزار سانتریفیوژ آنها جا نمی شود.

سردبیر پایگاه خبری امید هسته ای ایرانیان در پاسخ به قسمت هایی از اظهارات کمیل نقی پور که به عنوان منتقد مذاکرات لوزان در این مناظره حضور داشت، گفت: ما سه نوع تحریم داریم یک دسته از تحریم ها تسلیحاتی هستند دسته ای دیگر از تحریم ها اشاعه ای هستند  که مربوط به بحث هسته ای و موشکی می شوند و دسته سوم هم اقتصادی هستند در چارچوب مذاکرات لوزان همه تحریم های اقتصادی لغو خواهد شد ما درباره هسته ای مذاکره می کنیم و مسلما هم باید تحریم های هسته ای لغو شوند اما بر اساس این تفاهم نامه تحقیق و توسعه هسته ای حفظ خواهد شد.

محمدی گفت: غنی سازی نان شب ما نیست اصول اولیه انقلاب هم نبوده است بلکه غنی سازی موجب شد که به ما اتهام بزنند و برخی از رفتارهای نابخردانه اعضای دولت قبل نیز نتیجه اش صدور شش قطعنامه علیه ما بود.

ثابتی: ۱۳ هزار سانتریفیوژ فعال را داده اید رفته است، چه چیزی گرفته اید؟

http://media.snn.ir/original/1394/01/29/IMG20361253.jpg

در ادامه مناظره  امیرحسین ثابتی، روزنامه نگار و فعال رسانه ای اصولگرا  در پاسخ به اظهارات خامسیان مبنی بر اینکه باید به دلیل وجود فضای باز رسانه ای در دولت فعلی سجده شکر به جای آوریم، اظهار داشت: این سبک این صحبت کردن مختص ظریف و روحانی است که به دور از آنچه اتفاق افتاده صحبت می کنند ما دیدیم که در همین دولت به افراد منتقد برچسب هایی چون تندرو، بی شناسنامه و غیره را زدند صرفا به خاطر اینکه اینها مخالف دولت بودند.

وی ادامه داد: این گونه رفتارها که سجده شکر ندارند دیگر نگذارید که منتقدین نفس هم بکشند!

وی در پاسخ به بخش دیگری از اظهارات خامسیان مبنی بر اینکه در دولت قبلی اجازه نقد مذاکرات داده نشد، گفت: روحانی در سال 86، 87 و 88 نمی توانست از عملکردش دفاع کند چرا که چیز قابل دفاعی وجود نداشت در مناظرات انتخاباتی هم بیشترین نقدها صورت گرفت.

ثابتی ادامه داد: پدر شهید احمدی روشن ممنوع المصاحبه شده است سعید زیباکلام هم به خاطر نقد مذاکرات دائما به دادگاه احضار می شد تازه بعد از 18 ماه هم صدا و سیما توانسته مقداری فضای نقد را باز کند اگر دولت هم می خواهد با منتقدین نشستی بگذارد موافقین خود را دعوت می کند و یکی و دو صندلی هم به صورت ویترین وار به مخالفین اختصاص می دهد.

وی ضمن مطرح کردن یک سوال از خامسیان مبنی بر اینکه چه اتفاقی افتاد که پرونده هسته ای ما به شورای امنیت رفت ادامه داد: آقای محمدی گفت توافقی صورت نگرفته است چگونه توافق نبوده در حالی که خود وزیر امور خارجه می گوید توافق ژنو توانست قدرت های بزرگ را تسلیم کند.

وی به مذاکرات سعدآباد اشاره کرد و ادامه داد: مهر ماه 82 مذاکرات سعدآباد صورت گرفت ما تعهداتی دادیم که آنها را مو به مو اجرا کردیم اما طرف مقابل به خاطر ذاتش هیج کدام از تعهداتش را اجرایی نکرد آن زمان هم روحانی خودش توافق سعدآباد را قبول نداشت و گفت این یک بیانیه بوده نه توافق.

این فعال رسانه ای ادامه داد: ما در ژنو هم تعهداتی دادیم که همه را اجرا کردیم و همه خواهیم دید که آنچه که در لوزان هم صورت گرفته الزام آور خواهد بود.

ثابتی با بیان اینکه دو قطعنامه شورای حکام نتیجه عملکرد روحانی بود، در پاسخ به قسمت هایی از اظهارات محمدی مبنی بر اینکه 11 هزار سانتیرفیوژ در زمان جلیلی بیکار بوده است، اظهار داشت: این صحبت ها را چند روز پیش کمالوند مطرح کرد که دروغ بود و تکذیب هم شد عموما ما به اینگونه چیزها عادت کردیم مسائلی را در نقد تیم هسته ای قبلی مطرح می کنند که دروغ است و قصد دارند تا با اینگونه حاشیه سازی ها مردم همه چیز را فراموش کنند.

وی با بیان اینکه فاجعه بیانیه لوزان واژه تعلیق است، ادامه داد: از ناصر نوبری که در سال 88 در ستاد موسوی بود تا سایر افراد همه در مورد این توافق به دیدی مشترک رسیده اند و آن این است که این توافق ما را به سمت یک ریل گذاری غلط می برد.

وی ادامه داد: در این بیانیه آمده است که فقط تحریم های ثانویه آن هم مرتبط با هسته ای تعلیق می شود بحث ما بر سر دلسوزی برای کشورمان است چرا که شما یک ملت را سرکار گذاشته اید.

این فعال رسانه ای اصولگرا ادامه داد: همین غربی ها از ابتدا ما را به بهانه پولشویی و کمک به تروریست تحریم کردند اکنون چگونه با یک مذاکره آن هم از نوع هسته ای تمامی تحریم ها را علیه ما لغو می کنند؟

ثابتی درباره فردو نیز اظهار داشت: ما 60 متر زمین را کنده ایم و سایت گذاشته ایم که غنی سازی کنیم نه اینکه تحقیق و توسعه انجام دهیم چرا که این تحقیق و توسعه را می توانستیم در همین دانشگاه تهران انجام دهیم و نیازی نبود 60 متر زمین را بکنیم.

وی با بیان اینکه ما در مذاکرات آلماتی در قله بودیم تصریح کرد: در مذاکرات آلماتی جلیلی سر 20 درصد بحث می کرد و قرار بود تحریم های بانکی و نفتی ما لغو شود اما به انتخابات رسیدیم آن طرف مذاکرات هم دیدند که چه کسی سرکار آمده و گفتند ما با اینها سر اینگونه چیزها نباید بحث کنیم بلکه باید با اینها سر خاموش و روشن بودن فردو بحث شود.

ثابتی با بیان اینکه بیانیه تهران نمادی مذاکرات عزتمندانه بود تاکید کرد: در مذاکرات تهران ما هیچ چیز ندادیم، اراک، طنز، بوشهر و فردو سر جایش بود.

ثابتی در پاسخ به این قسمت از اظهارات خامسیان مبنی بر اینکه شخص ولایتی هم در مناظرات انتخاباتی 92 منتقد اصلی سعید جلیلی بود، گفت: اولین همدلی و همزبانی دولت با ملت این است که اینها فکت شیت را منتشر کنند یا حداقل فکت شیت آمریکایی ها را تکذیب کنند، متاسفانه فکت شیت آمریکایی ها در ژنو مو به مو درست در آمده است آن زمان بحثی از سوی آمریکایی ها مطرح شد و عراقچی سریع آن را تکذیب کرد اما الان چه شده است که هیچ تکذیبی صورت نمی گیرد.

این فعال رسانه ای ادامه داد: رهبری اعلام کردند که به مذاکرات خوش بین نیستند و ثانیا گفتند که مذاکره با آمریکا مضر است و موضع گیری ایشان خیلی مشخص است در سال 82 تا 84 هم آقایان رفتند مذاکره کردند سرشان به سنگ خورد و بازگشتند و گروه دیگری انتخاب شد و مسئولین جدید نیز سیاست دیگری را انتخاب کردند.

وی افزود: دستاورد ما در مذاکرات گذشته نطنز، فردو، آب سنگین اراک و حق غنی سازی 20 درصدی بود اما اکنون 13 هزار از آن سانتریفیوژ فعال را داده اید رفته است و به جایش چه چیزی را گرفته اید. جلیلی در آلماتی سر 20 درصد دعوا می کرد ولی آنقدر فن دیپلماسی بلد بود و می گفت اگر من 20 درصد را بدهم اصلی ترین دستاورد کشورم را می دهم و باید به جایش اصلی ترین تحریم ها را لغو کنید اما آقایان 20 درصد را دادند و امروز فقط می گویند غرب به جای آن 20 درصد به حق غنی سازی ما احترام می گذارد؟

ثابتی اظهار داشت: همه می دانند که ماجرای گفتن آن حرف ها توسط ولایتی چه بود. در این بخش از مناظره خامسیان گفت: ولایتی مشاور رهبری است ثابتی گفت: بله آقای جلیلی هم نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی است و اصلا چرا این قضیه را اینگونه بیان می کنید محسن رضایی هم برای سپاه از رهبری حکم دارد قالیباف هم برای نیروی انتظامی از ایشان حکم دارد همه آن هشت نفر جز غرضی از رهبری حکم داشتند این چه استدلال کوچه و خیابانی است که شما در نقد مذاکرات توسط جلیلی بیان می کنید.

این فعال رسانه ای افزود: شهید چمران گفتند من حتی از ساواکی ها هم مشاوره می گیرم تا نظرات مخالفین را هم بشنوم.

در این قسمت از مناظره خامسیان خطاب به ثابتی گفت: یعنی شما می گویید آقای ولایتی ساواکی است؟

ثابتی گفت: نخیر بنده هرگز این حرف را نزدم هر انسانی حتی ممکن است با وجود مشاور بودنش هم اشتباه کند. ما با 15 نفر از دوستانمان جلسه ای با ولایتی داشتیم ولایتی گفت بنده برگه ای داریم که رهبری آنچه را که در مناظرات گفتم تایید کرده اند دوستان ما آن برگه را دیدند و گفتند کاملا خلاف واقع بوده است و اولین پاسخ رهبری به ولایتی خط زدن وی از شورای راهبردی و جایگزین کردن جلیلی بود؛ همه کسانی که چه منسوب رهبری باشند و یا نباشند ممکن است اشتباه کنند مگر آقای منتظری منسوب امام نبود. بحث بنده گذشته نیست بلکه بحث بنده این است که ما نباید حقوق ملت را به این آسانی از دست بدهیم.

در ادامه این مناظره کمیل نقی پور  گفت: اعضای تیم مذاکره کننده از اینکه میان دانشجویان قرار بگیرد و به سوالات پاسخ دهند ابا دارند عراقچی و تخت روانچی در همایش های دکوری حضور می یابند.

وی در پاسخ به اظهارات محمدی مبنی بر اینکه تاکنون هیچ توافقی صورت نگرفته است اظهار داشت: چند ماه پیش مک چین گفت اتفاقی که در لوزان می افتد یعنی آن طرفی که بیرون می آید اگر نامش را هم هویج بگذاریم باز یک سند بین المللی است.

نقی پور افزود: مطابق بیانیه ای که بیرون آمده ما اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را پذیرفته ایم. آیا می گویند توافقی که صورت گرفته الزام آور نیست؟ مگر اینها نه روز نرفتند مذاکره کننده چگونه می تواند الزام آور نباشد چرا از پذیرش تعهدات بیانیه لوزان شانه خالی می کنند مگر چه چیزی را داده اند که این گونه رفتار می کنند.

وی با بیان اینکه آقایان گفتند خطوط قرمز نظام حفظ شده است بنده قاطعانه میگویم که تمامی خطوط قرمز نظام زیر پا گذاشته شده است گفت: مطابق ان پی تی غنی سازی حق مسلم ماست اما انگار دوستان این مسئله را فراموش کرده اند.

نقی پور به بخشی از بیانیه لوزان مبنی بر اینکه نیروگاه آب سنگین اراک باز طراحی می شود گفت: نیروگاه آب سنگینی را که دانشمندان خودمان ساختند و کاملا بومی است را می خواهند دست دشمنان بدهند که برایمان باز طراحی کنند، آن زمان ما توقع داریم که این بیانیه برایمان الزام آور نباشد؟ این خوش بینی افراطی که دارید یقه ملت را می گیرد.

این کارشناس مسائل هسته ای در پاسخ به بخشی از صحبت های خامسیان مبنی بر اینکه مردم در فرودگاه به استقبال ظریف رفتند گفت: ملاک حق و باطل بودن حضور دویست نفر آدم در فرودگاه نیست بلکه ملاک حق و باطل دستاوردهاست. در مذاکرات باید بده بستان ها متوازن باشد و ما نمی توانیم اسم توافق لوزان را برد بگذاریم.

نقی پور در پاسخ به بخش دیگری از اظهارات محمدی مبنی بر اینکه اگر مذاکرات منافع ملی را خدشه دار می کرد مسلما رهبری تذکر می دادند تصریح کرد: مقام معظم رهبری هم تذکرات خود را داده اند؛ چرا بعد از توافق ژنو در هیجده مورد دیگر ما تحریم شدیم. وزیر امور خارجه روسیه بعد از اعمال تحریم های جدید بیانیه داد و گفت اینها برخلاف توافق ژنو است اما دوستان اینجا گفتند که این تحریم های جدید برخلاف روح توافقات است. این صحبت ها خنده دار است. ما از آقایانی که به این مناظره آمدند تشکر می کنیم چرا که با این دستاوردها کسی جرات دفاع از تیم هسته ای را ندارد.

وی به بخش های دیگری از بیانیه اشاره کرد و گفت: مطابق بیانیه لوزان فقط تحریم های مرتبط با پرونده هسته ای آن هم بعد از تایید آژانس تعلیق می شود در حالی که رهبری فرمودند باید همه تحریم ها لغو شود.

این کارشناس مسائل هسته ای به بخش های دیگری از اظهارات خامسیان مبنی بر اینکه جلیلی و شورای امنیت ملی به رسانه ها نامه ارسال کرده بودند که حق نقد مذاکرات را ندارید تصریح کرد: بنده حاضرم بیانیه های تیم مذاکره کننده قبلی را به شما نشان دهم که به صورت دقیق چارچوب مذاکرات را برای رسانه ها ترسیم کرده بودند؛ اگرمی خواهید از رهبری خرج کنید بهتر است روی حرف های ایشان دقت کنید.

نقی پور در ادامه در پاسخ به بخش هایی از اظهارات محمدی مبنی بر اینکه رهبری زمان هفت هشت ساله ای را برای تعلیق مذاکرات تعیین کرده اند اظهار داشت: اگر رهبری زمان مشخص کرده بود بنده همین جا شهادت می دهم که تیم هسته ای حقوق ملت ایران را محقق کرده است چرا که مقام معظم رهبری بارها تاکید کردند که بنده به نتیجه مذاکرات خوش بین نیستم.

وی در ادامه در مورد تحریم های آمریکا علیه کشورمان توضیحاتی ارائه کرد و گفت: تحریم هایی که از آن به عنوان فلج کننده نام می برند توسط دولت آمریکا بر ما تحمیل شد شعار ما این است که آیا تیم مذاکره کننده می تواند یک باره تمام تحریم ها را لغو کند یا خیر؟ پاسخ نه است چرا که همه چیز براساس همین بیانیه کاملا مشخص است.

این کارشناس مسائل هسته ای افزود: در بهترین حالتی که آمریکا تحریم ها را لغو کننده تحریم دیگر هم باقی می ماند ما برای این مذاکره می کنیم که حق مان را بگیریم.

وی ادامه داد: مطابق بیانیه لوزان ما می توانیم پنج هزار سانتریفیوژ داشته باشیم دوستان دقت کنید این تعداد باید ده سال بچرخد تا سوخت یک سال نیروگاه اراک را تامین کند.

این کارشناس مسائل هسته ای تاکید کرد: ظریف بلافاصله بعد از توافق ژنو نامه ای به یک مقام عالیرتبه کشور نوشت و اعلام کرد حق غنی سازی ما در این توافق به رسمیت شناخته شد بنده نمی خواهم بگویم دروغ گفت اما به واقع دروغ گفت؛ ما نباید به همین سادگی صنعت هسته ای مان را از دست بدهیم.

نقی پور ادامه داد: بحث 190 هزار سویی که مورد تاکید رهبری بوده کجای توافق آمده است؟ ظریف تاکید کرد که ما روی پنج هزار سانتفریفیوژ توافق کرده ایم.

وی خاطر نشان کرد: برای اینکه فردو را با پارکینگ اشتباه نگیریم گفتند اشکال ندارد هزار سانتریفیوژ هم آنجا بچرخد مسئله دوم این است که باید تحریم ها یک باره لغو شد اما در این بیانیه آمده که تحریم ها تعلیق می شود و همچنان تحریم های کنگره آمریکا به قوت خود باقی است.

نقی پور در مورد فردو نیز گفت: ما فردو را به خاطر این ساختیم که اگر به نطنز حمله کردند در آنجا بتوانیم غنی سازی را ادامه هیم اما دوستان همین سادگی پذیرفتند که فردو هم تعطیل شود ما قاطعانه اعلام می کنیم که دستاوردهای هسته ای در حال از بین رفتن است.

http://media.snn.ir/original/1394/01/29/IMG20355260.jpg

http://media.snn.ir/original/1394/01/29/IMG20354147.jpg

http://media.snn.ir/original/1394/01/29/IMG20350602.jpg

افزودن نظر جدید