خاطره فائزه هاشمی از روزهای زندان

شرق نوشت:روز گذشته همایش شناخت زیست پنهان، ورای دیوارهای زندان زنان، با تلاش اتحاد وکلای نوران و همکاری جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان با حضور فعالان مدنی برگزار شد.

فائزه هاشمی یکی  از میهمانان این همایش بود که پس از سخنرانی سه نفر از سخنرانان، از تجربه زیسته خود به عنوان زندانی سخن گفت. هاشمی گفت: من به عنوان یک زندانی تجارب زیادی دارم. اطلاعاتی که از زندان‌های عادی دارم بر اساس آمار است، اما زنی زندانی به نام راحله بود که ۱۳ سال تجربه زندانی‌بودن در زندان عادی را داشت.

 
زمانی که بخشی از زندانیان سیاسی را به زندان زنان عادی برده بودند، او تحت تأثیر آن‌ها قرار گرفته بود و بعدها به عنوان زندانی سیاسی به اوین آمد.
 
من در بند سیاسی زندان اوین بودم که زندانیان سیاسی، عقیدتی و امنیتی آنجا بودند. راحله برای ما گفت که در زندان زنان عادی در فروشگاه‌ها همه چیز گران‌تر است و دلال‌ها اجازه ورود خوراکی به زندان نمی‌دهند، این در حالی است که این زندانیان عموما از قشر کم‌درآمد هستند. وی افزود: اگر بخواهیم اصول قانون اساسی و حتی اصول حقوق‌بشری پذیرفته در کشورمان را هم مد نظر قرار دهیم می‌بینیم آن‌طور که باید و شاید این اصول درباره آن‌ها اجرا نمی‌شود و زنانی که همه قوانین در کشورشان به نفع مردان است، در حوزه مجازات‌ها هم‌سطح مردان هستند.

 

افزودن نظر جدید