حیدرپور: عارف در دیدار با نایب رئیس مجلس آلمان به درستی از آرمان‌های نظام و انقلاب حمایت کرد

«کلودیا روت»، از فعالان حزب سبزهای آلمان تا به حال دوبار به ایران آمده، یک‌بار در پنج‌سال گذشته که با علی لاریجانی و منوچهر متکی دیدار داشت و حالا در یک دعوت پارلمانی دیگر. سفر پیشین او با موج اعتراض‌ها از سوی گروه‌های مخالف ایران در آلمان مواجه شد و سفر اخیرش با مخالفت برخی طیف‌های سیاسی در ایران. او متهم است که به موضوع‌های غیرمرتبط با حوزه کاری‌اش ورود کرده و خطوط قرمز عرف دیپلماتیک را پس زده است. حالا مساله دیدار او با محمدرضا عارف، از چهره‌های اصلاح‌طلب و رییس بنیاد امید ایرانیان، محل سوال برخی نمایندگان مجلس شده است.

به گزارش امید به نقل از شرق،در همین زمینه بخش عمده‌ای از جلسه روز گذشته کمیسیون امنیت، به بررسی حاشیه‌های سفر اخیر نایب‌رییس مجلس آلمان محدود شد. نایب‌رییس مجلس قانونگذاری آلمان در فرهنگستان علوم با محمدرضا عارف دیدار و درباره مسایل مختلف داخلی و خارجی گفت‌وگو کرد. سخنان خانم روت در دیدار با عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به طرح برخی سوال‌ها منجر شده است. چنانچه روز گذشته نمایندگانی از بخش تشریفات مجلس، کمیته سیاست خارجی و بخش بین‌الملل در کمیسیون امنیت مجلس حاضر شدند تا حاشیه‌های سفر اخیر خانم روت و دیدارهای او مورد بررسی قرار گیرد.
از نکات و مسایل مطرح‌شده در مورد دیدار نایب‌رییس مجلس آلمان اینکه او در دیدار با عارف گفته «آمده‌ام تا یک‌سال مانده به انتخابات مجلس بدانم که در سفر بعدی، خود شما از من در چه جایگاهی دعوت خواهید کرد.»
عوض حیدرپور در همین زمینه به «شرق» خبر داده که سه نماینده به شکل ویژه به موضوع دیدار خانم روت و آقای عارف نقد داشتند و اینکه چرا عارف در آن دیدار موضع صریحی اعلام نکرده و سخنان این خانم خلاف عرف دیپلماتیک شناخته شده است.
حیدرپور که خود دوساعتی در این جلسه حضور داشته،  می‌گوید: «اتفاقا متن مذاکرات آن روز و سخنان آقای عارف در دیدار با خانم روت به‌طور کامل در جلسه کمیسیون خوانده شد، به‌عنوان نماینده باید بگویم که عارف در آن دیدار به‌طور مبنایی و به‌درستی از آرمان‌های نظام و انقلاب حمایت کرده بود.»عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس همچنین درباره جمع‌بندی صورت‌گرفته در این جلسه نیز گفته که «در نهایت مقرر شد کمیسیون موضوع رعایت پروتکل مصوب در دیدارهای دیپلماتیک را به طرف‌های خارجی خاطرنشان کند.»جواد هروی، رییس هیات دوستی پارلمان ایران و آلمان نیز در همین زمینه تاکید دارد که «دیدارهای خارجی حاشیه‌ساز هستند و نباید از مواجهه با غرب ترسید. ما ضمن احترام به دیدگاه آنها، از حقوق ملی خود دفاع می‌کنیم. در کل نگاه پارلمان آلمان به ایران نگاهی مثبت است. البته در جلسه دیدار بنده با ایشان تذکر دادم که مسایل داخلی ما به خودمان مربوط است.»به‌گفته هروی: «ورود به معادلات بین‌المللی مستلزم پذیرش خطرات آن نیز هست. ما باید آماده باشیم بدون هراس از غرب در موارد اختلافی ورود کرده و از مواضع انقلابی خود با طمأنینه و تامل دفاع کنیم.»
 

افزودن نظر جدید