حمله حاج منصور به "رستاخیز"

پایگاه اطلاع رسانی بنیاد دعبل خزائی( بنیاد مربوط به مداحان) نوشت:

«حاج منصور ارضی» مداح نام آشنای اهل بیت(ع) در ابتدای مراسم دعای کمیل خود که پیش از طلوع فجر امروز ـ جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۲ ـ در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد، به انتقاد شدید از فیلم « رستاخیز » پرداخت.

وی در آغاز سخنان خود با قرائت فرازهایی از دعای عرفه امام حسین(ع) به اهمیت معنویت و مناجات در فرهنگ اهل بیت(ع) اشاره کرد و گفت: زبان اهل بیت(ع) زبان دعا کردن است و ما هم اگر پیرو آنان هستیم باید اهل مناجات بشویم. اهل مناجات شدن هم مقدمات و مؤخراتی دارد که باید در وجود انسان ایجاد بشود تا او را به این درگاه راه دهند.

این ذاکر اهل بیت(ع) ادامه داد: بیشتر دعاها از زبان یک فقیر الی الله ـ آن هم یک «فقیر بذاته» ـ بیان می‏شوند. در این ادعیه دلائل محکمی هم برای این فقر بیان می‏شود؛ مخصوصاً اگر زبان دعا، زبان امام حسین(ع) باشد. همانگونه که در دعای عرفه عرض می کند: اگر زیبایی هایی هم از من ساطع بشود و مردم چیز خوبی از من ببینند آن هم مال توست؛ مال فرد توست؛ و خود من چیزی ندارم.

حاج منصور ارضی سپس با انتقاد از فیلم سینمایی "رستاخیز" گفت: در این جشنواره فیلم اخیر، فیلمی را درباره امام حسین(ع) پخش کردند که صدای خود مسئولان هم در آمده است و آنهایی که درد را شناختند فریادشان بلند است.

وی با ذکر بخش هایی از فیلم رستاخیز، تأکید کرد که این فیلم در واقع اهانت به امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) است و ادامه داد: مراجع تقلید درباره حرام بودن نشان دادن تصویر معصومان(ع) فتوا داده اند. اما نشان دادن عکس و صورت اینها تنها بخشی از مشکلات این فیلم است؛ حالا هر چقدر هم می خواهند به طراح و سازنده و هنرپیشه های داخلی و رقاصان خارجی آن جایزه بدهند.

حاج منصور ارضی همچنین به برخی آهنگ‏های تند که اخیراً درباره مصائب سیدالشهداء(ع) استفاده می‏شود هم اشاره و تأکید کرد: دستگاه امام حسین(ع) مطهر است و با این شعرها و موسیقی‏‌ها و فیلم‏ها از طهارت نمی‏افتد. اما ما و شما وظیفه داریم که فریاد بزنیم؛ اگر فریاد نزنیم بیچاره می‏شویم.

وی به نقش و وظیفه "خواص" در جلوگیری از این انحرافات هم پرداخت و گفت: دعایی که امام حسین(ع) در روز عرفه خواند، صدای خدا بود. اما «ابن عباس» هم که این صدای خدا را در مکه شنید در کربلا به کمک دین خدا نیامد. ما هم همینطوریم؛ این همه قرآن می شنویم که صدای خداست؛ اینهمه مناجات می‏کنیم؛ دعای کمیل می‏خوانیم؛ اما همینطوری داریم الک می‏شویم، غربال می‏شویم؛ تا ببینیم ته غربال چند تا دانه می‏ماند؟ به این قضیه فکر کنید. مرگ دارد ما را صدا می کند.

وی با قرائت مجدد بخش هایی از دعای عرفه گفت: حرف‏های امام حسین(ع) در این دعا نشان می‏دهد که چقدر به خدا نزدیک است. همین امام حسین(ع) که در خانه خدا اینطور فقیرانه حرف می‏زند، ببینید وقتی می‏رود در برابر ظلم چکار می‏کند؛ و آن جلوه را از خود ایجاد می‏کند. ببینید که حتی بچه های کوچولویش در برابر یزید چطور مبارزه می‏کنند. اما حالا برخی‏ها در این فیلم رستاخیز چه چیز های بدی را گذاشتند، و سازندگان آن جایزه هم می گیرند!

افزودن نظر جدید