حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی نتیجه انتخابات را مشخص کرد

یك استاد حوزه و دانشگاه گفت:اگر حمایت جامع از سوی اصلاح‌طلبان در انتخابات از روحانی صورت نمی‌گرفت مشخص نبود که نتیجه نهایی انتخابات چه می‌شود.

به گزارش امید به نقل از ایلنا،حجت الاسلام محسن رهامی در واکنش به ادعای اصولگرایان مبنی بر اینکه نباید پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری به نفع جریان اصلاح‌طلب مصادره شود، گفت: آنچه در این انتخابات مسلم بود این است که در این دوره از انتخابات پنج نامز‌د اصولگرا، محافظه‌کار سنتی و مدرن حضور داشتند و در پایان مراحل اخذ رای نیز آرای مربوط به خودشان را کسب کردند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: از آرای به دست آمده از انتخابات آرای بدنه اصولگرایان به سبد پنج نامزد اصولگرا و محافظه کار ریخته شد و آنچه ماند آرای مربوط به اعتدال‌گرایان و اصلاح‌طلبان بود که این آرا در سایه حمایت بزرگان اصلاحات به آقای روحانی داده شد.

وی به نقش حماسی و پررنگ بزرگان اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و افزود: در این انتخابات حمایت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی نقش مهمی در پیروزی روحانی در انتخابات داشت و مردم نیز با توجه به مواضع معتدلانه و نزدیک به اصلاح‌طلبی روحانی که در مناظره‌ها مشخص بود و همچنین حمایت بزرگان اصلاحات به وی رای دادند.

وی گفت:روحانی امروز وامدار شعارهایش است و باید به آنها عمل كند.علاوه بر آن دلیل حمایت بزرگان اصلاحات و بدنه اصلاح‌طلبی از وی به دلیل طرح این شعارها بود.

رهامی همچنین به رفتار اخلاقی عارف در این انتخابات اشاره کرد و گفت: بدون شک ائتلاف عارف و روحانی در این انتخابات نقش مهمی در پیروزی رییس جمهور منتخب داشت چراکه کناره گیری عارف باعث شد تا ارای ایشان به نفع آقای روحانی ریخته شود که اگر این کناره‌گیری اتفاق نمی‌افتد بنابر نظر‌سنجی‌های مختلف آقای روحانی در این انتخابات نمی‌توانست در مرحله اول پیروز شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: آقای عارف با نظر بزرگان اصلاح‌طلب و شورای حکمیت اصلاحات با محوریت آقای خاتمی تصمیم به این کناره‌گیری کرد و پس از آن حمایت اصلاح طلبان، مردم را به این مسیر سوق داد تا از آقای روحانی حمایت کنند تا انتخابات در‌‌ همان مرحله اول نهایی شود.

وی در ادامه تاکید کرد: اگر این حمایت جامع از سوی اصلاح‌طلبان در انتخابات از روحانی صورت نمی‌گرفت مشخص نبود که نتیجه نهایی انتخابات چه می‌شود.

رهامی حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات را یک تحول مهم در انتخابات خواند و افزود: این حضور باعث شد تا انتظاراتی در مردم شکل بگیرد که پس از آن اصلاح طلبان با توجه به رد صلاحیت آقای هاشمی در انتخابات به دنبال یک کاندیدای جدید برای پوشش آرای اصلاح‌طلبان بودند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: جهت تحقق پوشش آرای اصلاحات تصمیم بر این شد تا بر روی دو نامزد یعنی آقای عارف و روحانی سرمایه گذاری کنیم که در ‌‌نهایت این سرمایه گذاری با توجه به کناره‌گیری آقای عارف بر روی آقای روحانی معطوف شد.

وی همچنین به بازیابی آرای خاموش توسط اصلاح‌طلبان در انتخابات اشاره کرد و گفت: ما در این انتخابات توانستیم بخش عظیمی از افرادی که تصمیم به حضور در پای صندوق‌های رای را نداشتند در این انتخابات حاضر کنیم و رای آنان را به نفع آقای روحانی جلب کنیم.

رهامی رییس جمهور منتخب را متعلق به همه مردم خواند و تصریح کرد: آنانی که ادعا دارند که رییس جمهور متعلق به همگان است ادعایی درست و به جایی دارند چراکه رییس جمهور برای همه کشور است و باید به معضلات همه به صورت یکسان رسیدگی کند؛ رییس جمهورباید خدمت‌گذار همه باشد چه آنانی که به او رای دادند و چه کسانی که به او رای ندادند.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی از جریان‌ها بدون توجه به واقعیات می‌خواهند نقش مهم جریان اصلاحات در این انتخابات را نادیده بگیرند در حالی که این یک اشتباه است و نمی‌توان نقش آنان را نادیده گرفت.

رییس شورای ائتلاف اصلاح‌طلبان با تاکید بر اینکه رییس جمهور منتخب در گام اول باید مطالبات رای دهندگان به خود را محقق کند، گفت: اگر رییس جمهور منتخب مطالبات جمعیت کثیری که به وی رای داده‌اند را نادیده بگیرد و نسبت به این حمایت‌ها واکنشی نشان ندهد بدون شک مردم را مایوس می‌کند.

وی ادامه داد: رییس جمهور منتخب باید فضای کشور را برای مردم باز کند و ضمن حل تنش‌ها و مشکلات بین‌المللی لازم است که فضا‌های علمی و اجتماعی و سیاسی که در این چند سال اخیر تا حدودی بسته و امنیتی شده است را باز و سالم کند؛ باید ممنوع‌الکار شدن افراد برجسته و نخبه رفع شود و در مرحله دوم به مطالبات آنانی که به او رای نداده بودند رسیدگی کند که البته رسیدگی به مطالبات رای دهندگان با مطالبات گروه دوم تفاوت زیادی ندارد چراکه قریب به اتفاق آن‌ها خواستار رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی و بیکاری هستند.

رهامی تاکید کرد: اینکه رییس جمهور منتخب نسبت به مواضع و مطالبات حامیان خود واکنشی نداشته باشد باعث می‌شود تا مردم دچار یاس شوند چراکه در دیگر موارد سایر نامزد‌ها نیز برنامه‌های مشترکی داشتند ولی مبحثی که باعث شده بود تا روحانی از سایر نامزد‌ها متمایز باشد تکیه بر اصل سوم قانون اساسی مبنی بر دفاع از حقوق ملت بوده است که باید پیگیری شود.

رییس شورای ائتلاف اصلاح‌طلبان ادامه داد: باید حقوق سیاسی، اجتماعی و مطبوعاتی دوباره پیگیری شود چراکه خود ایشان نیز در برنامه‌ها و مناظره‌ها بر این امر تاکید و اصرار داشتند.

وی در پایان به جایگاه مردمی اصلاحات اشاره کرد و افزود: امروز اگر جشن‌های مختلف و متعددی در پی پیروزی روحانی در انتخابات شکل می‌گیرد قریب به اتفاق در حمایت از جریان و گفتمان اصلاح طلبی رخ داده است لذا نمی‌توان نقش اصلاح طلبان را در پیروزی آقای روحانی نادیده گرفت.

افزودن نظر جدید