"حلقه اصفهان" در سپاه پاسداران

در ادامه تغییرات در سپاه پاسداران، رئیس سازمان بسیج مستضعفین روز سه شنبه تغییر کرد. سرتیپ غلامرضا سلیمانی، فرمانده جدید بسیج، پیش از این فرمانده لشکر «۱۴ امام حسین» اصفهان بود، لشکری که یکی از لشکر‌های تاثیرگذار در دوره جنگ ایران و عراق به شمار می‌رفت. او جانشین سرتیپ غلامحسن غیب پرور شد.

به گزارش امیدنامه ،این تغییر اتفاق ویژه‌ای به حساب نمی‌آمد و حاشیه مهمی نداشت، اما از این جهت که فرمانده جدید بسیج از استان اصفهان و از لشکر ۱۴ امام حسین (ع) انتخاب شده است قابل توجه است.

سرتیپ سلیمانی در سال ۸۵ با تغییر ساختار سپاه و تاسیس سپاه‌های استانی، به فرماندهی سپاه استان اصفهان منصوب شد، و در سال ۹۶ درجه سرتیپ تمامی را دریافت کرد.

او متولد شهر فارسان در استان چهارمحال و بختیاری است و پیش از سمت‌های فرماندهی در استان اصفهان، فرمانده سپاه «حضرت ابوالفضل» استان لرستان و سپاه «ثارالله» استان کرمان بوده است.

استان اصفهان دو لشکر مهم دارد که در جنگ تحمیلی از مهمترین لشکر‌ها دفاع مقدس بودند. لشکر هشت نجف و لشکر ۱۴ امام حسین (ع).

پس از انتصاب سرلشکر حسین سلامی به عنوان فرمانده سپاه در اردیبهشت ماه سال جاری، تغییرات در تیم فرماندهی سپاه پاسداران آغاز شد. در تغییرات صورت گرفته نکته بارزی که وجود دارد این است که فرماندهانی که در دو لشکر ۱۴ امام حسین (ع) و هشت نجف سابقه حضور داشته اند در ساختار فرماندهی جدید ترفیع گرفته اند.

شاید این نکته ناشی از اصفهانی بودن سرلشکر سلامی و حضور او در لشکر ۱۴ امام حسین (ع) در دوران دفاع مقدس است.

سرلشکر سلامی فرمانده جدید سپاه اهل گلپایگان در استان اصفهان است. عمده فعالیت‌های او در دوران دفاع مقدس مربوط به لشکر کربلا، لشکر ۱۴ امام حسین (ع) اصفهان و مسئولیت عملیات قرارگاه دریایی نوح می‌شود.

جدای از سرلشکر سلامی جانشین او سردار علی فدوی نیز وضعیت مشابه دارد. سردار فدوی متولد اردستان در استان اصفهان است. او نیز در دوران دفاع مقدس در لشکر هشت نجف به فرماندهی سردار شهید کاظمی و قرارگاه دریایی نوح فعالیت کرده است.

سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه نیز وضعیتی مشابه دارد. او اهل اصفهان نیست، ولی در حلقه اصفهانی‌ها قرار دارد. پاکپور متولد اراک است، با این حال سال‌ها فرمانده لشکر هشت نجف بوده است.

از نکات جالب توجه این است که پاکپور از جمله فرماندهانی است که با تغییر فرمانده سپاه او تغییر نکرده و همچنان بر سر پست خود مانده است. البته ممکن است نسیم تغییر به نیروی زمینی سپاه نیز برسد.

تاکنون تغییراتی زیادی پس از حضور سرلشکر سلامی در فرماندهی سپاه صورت گرفته، تغییر در ساختار اطلاعات سپاه، و تغییر معاونت های این نیروی نظامی از جمله آنها است اما فرماندهان سه بازوی اصلی یعنی نیروی زمینی، نیروی دریایی و نیروی هوافضا تغییر نکرده اند.

درباره تغییرات صورت گرفته نکته ای از سوی برخی ناظران داخلی مطرح شده، آنها معتقدند که فرماندهان جدید سپاه در سیاست خارجی و مسائل منطقه‌ای رویکرد و نگاه تیزتری دارند.

افزودن نظر جدید