محمدرضا عارف در نشست شورای زنان بنیاد امید ایرانیان تاکید کرد:

حضور موثر و فعال زنان در انتخابات مجلس دهم/ حمایت از سازمان‌های مردم‌نهاد حوزه زنان

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور موثر و فعال زنان در انتخابات مجلس دهم را ضروری دانست و اظهار امیدواری کرد در مجلس دهم تعداد نمایندگان زن افزایش پیدا کند و حضور موثری نیز در فرایند قانونگذاری داشته باشند.

به گزارش امید،دکتر محمدرضا عارف در جلسه شورای زنان بنیاد امید ایرانیان با گرامی‌داشت ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب را زمینه سازی برای افزایش مشارکت زنان در امور مختلف دانست و گفت: زنان مسلمان در پيشگامي و همراهی نهضت اسلامي به ويژه در هماهنگي و دوشادوشي با مردان در جريان شکل گيري نهضت و به ويژه در تحولات فرهنگي - اجتماعي فراگير جامعه و فرآيند تداوم و استمرار انقلاب اسلامي سهم بسزايي دارند.
وی با اشاره به دیدگام امام خمینی(ره) درباره نقش زنان در امور سیاسی-اجتماعی،یادآور شد: تاکيد امام خمینی(ره) برخلاف بسياري از انديشمندان مبني بر تقدم هويت انساني بر هويت جنسي نشانگر آن است که زن يک شهروند و يک عضو از مجموعه عناصر و اعضاي انساني جامعه است مانند مرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نقد امام(ره) به مساله آزادي سياسي زنان  در جریان لايحه انجمن هاي ايالتي و ولايتي در سال 1341، گفت:سخنان امام(ره) در آن مقطع  بيشتر اعتراضي بود به عملکرد حکومت نه نفس حقوق زنان.بيانات امام در مخالفت با اين لايحه و همچنين اقدامات و عملکرد ايشان در سال هاي پس از انقلاب در رابطه با زنان نشان مي دهد آنچه امام با آن مخالفت مي‌کردند مربوط به حضور زنان در حکومت سلطنتي و استفاده ابزاری از زن و انجام حرکتي که منجر به تقويت نظام ديکتاتوري شود بود. ولي اصل حضور و مشارکت زنان از نظر امام بلااشکال و حتي ضروري بوده است و نتیجه این دیدگاه،حضور پرشور زنان در همه صحنه های انقلاب بوده است.
وی همچنین با گرامی داشت یاد و خاطره خانم خدیجه ثقفی همسر امام خمینی(ره) نقش وی را در انقلاب اسلامی و همچنین در شکل‌گیری شخصیت امام موثر دانست و ادامه داد:یکی از مهمترین چالش های امروز  کشور ما " نرخ مشارکت زنان" است باید توانایی زنان شناسایی و برای استفاده از این قابلیت‌ها برنامه‌ریزی شود.
رئیس بنیاد امید ایرانیان تشکیل شورای زنان بنیاد  را بعنوان "کانونی برای هم اندیشی و تضارب افکار و آراء" دانست و خاطرنشان کرد:باید چالش‌های مهم و اصلی در این زمینه شناسایی و راهکارهای مناسب برای مقابله با آنها و استفاده از ظرفیت و پتانسیل بالای زنان با توجه به اینکه در حال حاضر بیش از نیمی از دانشجویان ما را زنان تشکیل می دهند در همه امور کشور پیشنهاد شود.
وی حضور موثر و فعال زنان در انتخابات مجلس دهم را ضروری دانست و با یادآوری حضور نمایندگان زن در ادوار مختلف مجالس بعد از انقلاب ،تصریح کرد: تنها 77 نفر  نماد مشارکت زنان ایرانی در نهاد قانونگذاری در طول 9 دوره مجالس بعد از انقلاب بوده‌اند که در مقابل تعداد نمایندگان مرد سهم ناچیز و اندکی است. البته در مجلس ششم که تعداد بیشتری از نمایندگان زن حضور داشتند متاسفانه آنگونه که انتظار می رفت فعالیت قابل توجه ای در خصوص مسائل مربوط به زنان مشاهده نشد و امیدوارم در مجلس دهم تعداد نمایندگان زن افزایش پیدا کند و حضور موثری نیز در فرایند قانونگذاری داشته باشند.
عارف با بیان اینکه  توانمندی اقتصادی زنان باید در برنامه‌ریزی‌ها مورد توجه قرار گیرد ،تصریح کرد: متاسفانه فضای ارتقای توانمندی اقتصادی زنان در حال حاضر مطلوب نیست و براساس آخرین گزارش سازمان کسب‌وکار در سال 2013، رتبه ایران در حوزه کسب‌وکار 145 از 185 است و این رقم حکایت از شرایط مطلوبی ندارد و البته اگر به جایگاه زنان در حوزه کسب‌وکار توجه کنیم، رتبه ما از 145 به 165 کاهش می‌یابد.
وی توانمندسازی زنان و مشارکت و حمایت از سازمان‌های مردم‌نهاد حوزه زنان را ضروری دانست و گفت:مشارکت اجتماعی، فرهنگی و سیاسی زنان از اهمیت زیادی برخوردار است. در زمینه شایسته‌سالاری زنان نیز با موانع بسیاری در عرصه مدیریت و بازار خصوصی روبه‌رو هستند که برخی از این موانع اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی است. لازم است توانمندسازی زنان و اجرای برنامه شایسته‌سالاری مدنظر قرار گیرد.
در این نشست که با حضور دکتر حمیده مروج رئیس شورای  زنان بنیاد امید ایرانیان برگزار شد، خانم‌ها ژاله فرامرزیان،الهه کولایی،فاطمه راکعی،زهرا نژاد بهرام،عرفان نظر آهاری،نیکی کریمی، زهرا اخوان نسب ،فاطمه مقیمی،صدیقه ببران و مهروش داداشیان به بیان دیدگاه های خود در خصوص مسائل زنان پرداختند .
ضرورت سازماندهی مطالبات زنان،سهم موثر زنان در قدرت سیاسی و مدیریت میانی و بالای کشور،حضور زنان ایرانی به عنوان سفیران صلح در عرصه بین الملل،لزوم تغییر فرهنگ زنان نسبت به هم جنس خود و لزوم نقش آفرینی موثر زنان در صحنه قانونگذاری کشور از جمله مهمترین محورهای سخنان فعالان زنان در این نشست بود.

دیدگاه‌ها

دکتر عارف کسی است که شرافت و اخلاق و صداقت از صدا و چهره این مرد بزرگ موج میزند. من که هم در آستانه انتخابات و هم در مناظره ها از دیدن چهره ایشان و خواندن مصاحبه ها و حرف های مردمی و شجاعانه ایشان در حمایت از مردم و جوانان و مخصوصا زنان آزاده این سرزمین لذت بردم و میبرم / خوشا به حال کشور و ملتی که شخصیتی دانشمند و باشرف چون دکتر عارف عزیز رئیس جمهور یا رئیس مجلس او باشد / به امید پیروزی قاطع عارف کبیر در انتخابات مجلس

افزودن نظر جدید