رئیس موسسه لغت نامه دهخدا خبر داد:

حضور شخصیتهای فرهنگی و سیاسی در اولین همایش بزرگداشت علامه دهخدا

رئیس موسسه لغت نامه دهخدا از حضور شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی در اولین همایش بزرگداشت علامه دهخدا خبر داد.

به گزارش امید،دکتر علی افخمی در پاسخ به سوالی درباره برگزاری همایش بزرگداشت علامه دهخدا ،گفت:هدف از برگزاری این همایش شناساندن شخصیت علامه دهحدا به نسل جوان است چرا که مرحوم دهخدا بیشتر در بین فرهیختگان و دانشگاهیان شناخته شد است.
وی با بیان اینکه این شخصیت باید به نسل جوان و جامعه فرهنگی بیشترشناخته شود،گفت:علامه دخدا به جز لغت نامه دهخدا آثار گرانسنگ دیگری نیز از خود به جا گذاشته است که تنها مورد شناخت محققین و نسل قدیم است ومتاسفانه کمتر مورد توجه و مطالعه نسل جوان قرار گرفته است.
رئیس مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی خاطرنشان کرد:به عنوان مسئول موسسه لغت‌نامه دخدا و استاد دانشکده ادبیات وظیفه خود می دانم در زمینه شناخت مفاخر ملی همچون علامه دهخدا بیشتر فعال باشم.شاید در گذشته بنا به دلایلی کمتر به این زمینه پرداخته شده  اما امروز باید این کم کاری جبران گردد.
افخمی با بیان اینکه علی اکبر دهخدا را غالبا با لغت نامه‌اش می شناسیم،گفت:این در حالی است که ایشان نوشتن لغت‌نامه را از  زمانی آغاز کرد که از فعالیتهای سیاسی، اجتماعی و حرفه روزنامه‌نگاری محروم شد و در نوعی تبعید به سر می برد.
وی با بیان اینکه در این همایش قطعا به ابعاد مختلف شخصیت دهخدا پرداخته خواهد شد،گفت:شاید نسل جوان ما آگاه نباشند که مرحوم دهخدا به جز اینکه یک شخصیت برجسته علمی و فرهنگی بودند یک شخصیت برجسته سیاسی و ملی این سرزمین نیز محسوب می‌شود.
رئیس موسسه لغت نامه دهخدا ادامه داد:مرحوم دهخدا در دو دوره حساس از تاریخ این سرزمین که به عنوان تنها کاندیدای ریاست جمهوری ایران مطرح شد و فقط به این دلیل که جمهوری در آن دوره‌ها مجال تحقق نیافت، نام دهخدا به عنوان اولین رئیس جمهور ایران ثبت نشد.در واقع می‌توان گفت دهخدا اولین کسی بوده که نامش به عنوان کاندید ریاست جمهوری در ایران مطرح شد.
وی در مورد مهمانان این مراسم گفت:در این همایش اساتید دانشگاه تهران و شخصیتهای فرهنگی و سیاسی کشور حضور خواهند داشت.
گفتنی است  این همایش،7 اسفند ماه در موسسه لغت نامه دهخدا برگزار می شود.

افزودن نظر جدید