حجابی که سوال‌برانگیز شده!؟

استفاده از چادر، مخصوصا چادر مشکی برای زنان متهم، موضوع امسال و سال گذشته نیست؛ در همین چند روز گذشته در پوشش خبری رسانه‌های مختلف ازجمله تلویزیون شاهد حضور زنان متهم به فساد اقتصادی بودیم که برخی اتهام جدیدی بر اتهام‌هایشان افزودند؛ مبنی بر این‌که خود را در پناه چادر مخفی کرده‌اند. گروهی دیگر هم این نوع حضور را در دادگاه‌ها نوعی تضعیف شان بانوان با این نوع پوشش در جامعه توصیف کردند.
 

نخستین جلسه رسیدگی به پرونده شبنم نعمت‌زاده

 به گزارش اميدنامه به نقل از ایسنا، بنا بر فرض نخست، افرادی که زمان اختلاس مالی، بنیان‌ها و اندیشه‌های اسلامی و انقلابی را زیر سوال برده‌اند اما به محض دستگیری و حضور در محاکم قضایی، چادری رنگ‌ و رورفته بر سر کرده و چهره خود را از انظار عمومی پوشانده‌اند، یا انگشترهای عقیق به دست کرده و تسیبح ذکر می‌چرخانند و چهره‌ای را به نمایش می‌گذارند که با نفس عملی که پای آن‌ها را به محکمه باز کرده در تناقض بوده و قداست مذهبی آن پوشش، پیرایش و آرایش را زیر سوال برده، دست‌آخر با واکنش تند افکار عمومی مواجه شده است.

بارها در دادگاه‌های مبارزه با مفاسد اقتصادی شاهد این بوده‌ایم که مثلا مش فلان، ریش ارزشی می‌ذاره، دختر فلان مقام چادر مشکی به سر می‌کنه، داماد بهمان مسؤول انگشترهای عقیق و مذهبی دست می‌کنه، ‌متهمان فلان پرونده پتروشیمی تسبیح می‌چرخونن! و ...

تصویری از یکی از متهمان پرونده‌های مفاسد اقتصادی

این رفتارها در مواردی می‌تواند سبب ایجاد نفاق در جامعه شود. شاید در گذشته استفاده مجرمان و متهمان زن در دادگاه از چادر، آن‌هم نقش‌دار، به اندازه امروز اهمیت نداشت؛ چرا که معمولاً دادگاه‌ها در فضای بسته و با حضور کم نمایندگان رسانه‌ها برگزار می‌شد و نوع پوشش مهمان هر چه بود موجب جریحه‌دار شدن افکار عمومی یا دست‌کم بخشی از آن نمی‌شد.

امروزه با گسترش رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و فضای باز دادگاه‌ها، کم‌کم اعتراض اقشار مختلف، به‌خصوص زنان محجبه جامعه به این موضوع بیشتر شده و این موضوع تبعاتی را در بردارد.

این موضوعی بوده است که در نشست هم‌اندیشی فعالان و نخبگان حوزه حقوق زنان با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی- رییس قوه‌ قضاییه - نیز به آن اشاره شده است و رییس قوه‌  در پاسخ به انتقادی درباره پوشاندن چادر به متهمان زن که موجب زیر سؤال رفتن حجاب برتر می‌شود، اعلام کرد: «بنده هم با شما هم‌نظر هستم و معتقدم متهمان زن لزوماً نباید چادر بپوشند، بلکه می‌توان ترتیباتی اتخاذ کرد که هر متهم زن با همان پوششی که به صورت عادی دارد، منتها با رعایت شوونات، در دادگاه، دادسرا و زندان حضور یابد. »

یکی از دادگاه‌های مفاسد اقتصادی

یکی از دادگاه‌های مفاسد اقتصادی

یکی از دادگاه‌های مفاسد اقتصادی

یکی از دادگاه‌های مفاسد اقتصادی

یکی از دادگاه‌های مفاسد اقتصادی

 

افزودن نظر جدید