جهانگیری: ٢٣ میلیارد دلار را به دبی و استانبول بردند

معاون اول رئیس جمهور گفت: عده ای تلاش می‌کنند که مردم را نسبت به نظام جمهوری اسلامی دلسرد کنند.

به گزارش امیدنامه به نقل ااز ایسنا، اسحاق جهانگیری در جلسه شورای عالی اقتصاد مقاومتی استان آذربایجان شرقی با تاکید بر تلاش تمامی دولتمردان برای رسیدگی به مردم و حل مشکلات آنان گفت: دستیابی کشور به پیشرفت و توسعه همه جانبه جز با توجه به سرمایه های اجتماعی، میسر و مقدور نیست.

وی بزرگترین سرمایه مسئولان را اعتماد مردم به آنان و همچنین امید به آینده دانست و اظهار کرد: همه با هم باید از اعتماد فی ما بین مردم و مسئولان، محافظت کنیم.

به گفته وی، اگر مردم امیدوار باشند بسیاری از مشکلات کشور با همکاری همین قشر رفع می‌شود و اگر احساس امید در کشور وجود نداشته باشد ممکن است مشکلات متعددی در کشور ایجاد شود.

معاون اول رییس جمهور با انتقاد از کسانی که دولت را تخریب می کنند عنوان کرد: وضع کشور، خوب است ولی یک عده اصرار دارند که وضعیت منفی از کشور نمایش داده و مردم را نسبت به نظام جمهوری اسلامی دلسرد کنند.

جهانگیری ادامه داد: این افراد احساس می کنند که با انجام اقدامات این چنینی، برای موفقیت و یا موفق جلوه دادن گروه و جناح خاص خود تلاش کرده اند.

متاسفانه آمریکا دست از خوی استکباری خود برنمی‌دارد
وی با اشاره به مذاکرات تیم دیپلماسی سیاسی جمهوری اسلامی ایران با قدرت های جهانی و آغاز اجرای توافق برجام تصریح کرد: خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران توانست در یک مذاکره سخت و نفس گیر، موفق عمل کرده، حقوق هسته ای خود را در عرصه جهانی به رسمیت شناسانده، بسیاری از تحریم ها را علیه کشور رفع و تمامی قطعنامه های شورای امنیت علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را لغو نماید که این چنین اقدامات، بسیار مهم، ارزشمند و در عرصه جهانی، بی سابقه بود.

وی با اشاره به برخی کارشکنی‌های طرف مقابل پس از اجرایی شدن برجام عنوان کرد: متاسفانه آمریکا دست از خوی استکباری خود برنمی‌دارد و تا آنجایی که می تواند عهد شکنی کرده و اذیت می‌کند.

جهانگیری در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه تلاش می‌کنیم که با دنیا، تعامل خوبی داشته باشیم، افزود: دنیا، دنیای داد و ستد است و باید همه با هم تلاش کنیم که جمهوری اسلامی ایران را به جایگاه عالی و در شان خود در عرصه جهانی برسانیم.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به جایگاه حساس و ویژه کشور گفت: در سایه تلاش های شبانه روزی نیروهای مسلح و دستگاه های امنیتی، جمهوری اسلامی ایران ، تنها کانون ثبات امنیت در منطقه و شاید جهان محسوب می شود.

جهانگیری هدف از تشکیل گروهک های تروریستی و تکفیری همچون داعش را ایجاد ناآرامی در ایران و تضعیف اقتدار کشورمان دانست و تصریح کرد: خوشبختانه در نتیجه کمک های مستشاری جمهوری اسلامی به جبهه مقاومت اسلامی، گروهک های تکفیری از دستیابی به اهداف شوم و کثیف خوز بازمانده اند.

وی اظهار کرد: اگر حمایت جمهوری اسلامی از کشورهایی همچون سوریه و عراق نبود، گروهک های تکفیری پایتخت اکثر کشورهای اسلامی را به تصرف خود درآورده بودند.

در خوشبینانه‌ترین حالت، درآمد نفتی سالیانه کشور،٣٠ میلیارد دلار است
وی در بخش دیگری از سخنان خود، درآمد کشور در سال ٩٠ را ١١٨ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: در دولت فعلی، خبری از درآمدهای آن چنانی نفتی در کشور نیست و در خوشبینانه ترین حالت، درآمد نفتی سالیانه کشور،٣٠ میلیارد دلار است.

جهانگیری گفت: فروش نفت کشور، نسبت به سال گذشته بیش از دوبرابر افزایش پیدا کرده است. میزان صادرات نفت و میعانات در سال گذشته، یک میلیون و ٣٠٠ هزار بشکه بود ولی امسال به بیش از دو میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه رسیده است.

به گفته وی، کسی باور نمی کرد که در این بازه زمانی کوتاه پس از اجرایی شدن برجام، جمهوری اسلامی ایران بتواند میزان تولیدات نفتی خود را به چند برابر سال های گذشته برساند.

وی همچنین اضافه کرد: قبل از اجرایی شدن برجام، برنامه ریزی‌هایی در این حوزه داشتیم و تاکنون نیز به دستاوردهای بسیار خوبی دست یافته ایم.

معاون اول رییس جمهور با انتقاد شدید از عملکرد دولت گذشته در ارتباط با عدم توانایی در مورد کنترل قیمت ارز گفت: دولت گذشته، ٢٣ میلیارد دلار از پول کشور را به دبی و استانبول برد و در کمتر از ١٧ ماه، دستاوردهای منفی همچون افزایش نرخ تورم و افزایش قیمت ارز از یک هزار تومان به ٣٦٠٠ تومان را در کارنامه خود ثبت کرد.

قطع واردات گندم به کشور در دولت تدبیر و امید
به گفته وی در سال ٩٠، ٦.٧ میلیون تن گندم وارد کشور شد ولی در دولت فعلی، واردات گندم به کشور قطع شده و حتی اگر مجبور باشیم بخشی از گندم تولیدی کشور را صادر کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ابلاغ سیاست‌های مربوط به اقتصاد مقاومتی توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: بنابر اذعان تمامی کارشناسان، اقتصاد مقاومتی تنها راه نجات اقتصاد کشور است و همین مهم است که می‌تواند اقتصاد ایران را به حرکت درآورد.

جهانگیری در بخشی از سخنان خود گفت: رهبری در سال‌های گذشته و بعد از آغاز به کار قرارگاه اقتصاد مقاومتی فرمودند که تریبون هایی ایجاد می شوند و از شما انتقاد می کنند ولی ما از شما حمایت می‌کنیم.

جهانگیری افزود: تبریز و آذربایجان از هر لحاظ، پیشتاز است و مردم ایران اسلامی به داشتن این استان و مردمان آن افتخار می کنند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر بخش خصوصی آذربایجان شرقی، حرکتی بکند در سطح کشور موثر خواهد بود که این اتفاق، شدنی است.

وی مبارزه با قاچاق کالا و ارز را یکی از مهم ترین اهداف دولت تدبیر و امید عنوان کرد و گفت: با گذشت بیش از ٣٧ سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، هنوز هم رهبر معظم انقلاب اسلامی می فرمایند که در کشور، قاچاق سیستمی وجود دارد. این امر، قابل قبول نیست و باید یکبار برای همیشه به موضوع قاچاق در کشور خاتمه دهیم.

اگر بانک‌ها وام نمی‌دهند با صراحت اعلام کنند
وی همچنین با اشاره به معرفی واحدهای تولیدی و صنعتی متقاضی دریافت تسهیلات به بانک ها گفت: وضعیت استان نسبت به استان های دیگر کشور در مورد پرداخت تسهیلات توسط بانک ها به واحدهای تولیدی، چندان بد نیست ولی بانک ها باید احتیاط نکنند، به صورت فعال عمل کنند، اگر وام می‌دهند، بدهند و اگر نمی‌دهند این موضوع را صراحتا اعلام کنند.

افزودن نظر جدید