جهانگيري:​ هنوز نگفته‌ایم چه سوءاستفاده‌هایی در دولت گذشته انجام شد

معاون اول رییس‌جمهور گفت: برخی از کسانی که به دولت قبل علاقه دارند با اصرار بیان می‌کنند که در این دولت خلاف قانون عمل می‌شود هرچه هم به آن‌ها سند و پرونده نشان می‌دهیم بر صحبت‌های خود اصرار می‌کنند.

به گزارش امید ،اسحاق جهانگیری در سخنرانی خود در نشست با مدیران بانک های دولتی و موسسات مالی اعتباری با بیان این‌که «ستاد تدابیر ویژه اقتصادی با تایید رهبری در دوره تحریم ها ایجاد شده است» خاطرنشان کرد: تمام مصوبات این ستاد سری است اما من نمی‌دانم چگونه مصوبات سری رسانه ای می‌شود؟ حتی از این اسناد هم خلاف واقع استفاده می‌شود و ما هرچه سند نشان می‌دهیم این افراد ادعاهای خود را دنبال می‌کنند.

وی در ادامه افزود: دولت مصمم است براساس قانون عمل کند و رییس‌جمهور هم به مردم وعده قانونگرایی داده و بر این وعده خود پایبند است. وی با بیان این‌که «برخی مشکلات اقتصادی و بانکی ما ریشه‌های تاریخی دارند» خاطرنشان کرد: شبکه بانکی گاهی در رسانه‌ها مظلوم واقع می‌شود نباید مشکلات نظام بانکی به حد بزرگ شود که خدمات آن نادیده گرفته شود. اقتصاد کشور در شرایط ویژه‌ای قرار دارد و انتظار از نظام بانکی نیز بالاست. سیستم اقتصادی ایران نیز بانک محور است؛ بنابراین نظام بانکی جایگاه مهمی دارد و باید در حد وسع خود توقعات را برآورده کند.

معاون اول رییس‌جمهور همچنین خاطرنشان کرد: در سال ‌های گذشته در حق کشور ظلم شده است عده‌ای می‌گویند این ظلم را نگویید آن‌چه ما گفته‌ایم 5 درصد ظلمی که به کشور رفته است هم نیست. ما هنوز نگفته‌ایم چه سوءاستفاده‌هایی در گذشته انجام شده است. وی همچنین با اشاره به این‌که «سیاست‌های خروج از رکود با تلاش زیادی فراهم شده است» خاطرنشان کرد: انتظار ما این است که مجلس درخواست‌های دولت را مدنظر قرار دهد، نباید در بندهای اصلی این لایحه تغییری ایجاد شود زیرا خروج از رکود و دست یابی به رشد اقتصادی مطالبه مردم است. ما در این زمینه خواستار همراهی نظام بانکی کشور هم هستیم. نباید این‌گونه باشد که دستگاه‌ها از عدم همراهی نظام بانکی شکایت کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که «دولت در هر بخش سعی کرده مجرب‌ترین افراد را سر کار بیاورد» اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های ما موسسات مالی غیرمجاز است.‌ در حال حاضر در کشور موسسات مالی ایجاد شده که فاقد مجوز است که این قابل قبول نیست. برخی می‌گویند دولت می‌خواهد بانک خصوصی را تعطیل کند. این دولت شجاعانه تصمیمات خود را اعلام کرده و با اقدامات غیرقانونی مقابله می‌کند.

جهانگیری خاطرنشان کرد: انتظار ما از بانک‌ها این است که یک کمیته وصول مطالبات ایجاد کند. ما از دستگاه قضایی نیز خواسته‌ایم که در این رابطه دادگاه تخصصی ایجاد کند. البته برخی از مطالبات به دلیل گرفتارشدن بنگاه‌هاست اما در این بین باید بین این افراد و کسانی که بدحساب هستند تفکیک شود. مطالبات معوقه نیز باید بسیاری از مشکلات کشور را حل کند. عده‌ای پول‌های مردم را گرفته‌اند و در مقابل جمهوری اسلامی گردن کلفتی می‌کنند باید با این عده برخورد شود و مشکلات بنگاه‌هایی که به دلیل تغییر نرخ ارز نتوانسته‌اند مطالبات خود را پرداخت کنند نیز حل شود.

وی گفت: مدیران بانک‌ها باید انگیزه فعالیت داشته باشند و کسانی که این انگیزه را ندارند باید استعفاء دهند دولت نیز از مدیران حمایت می‌کند. البته اشتباه یک مدیر با تخلف یا فساد متفاوت است. در گذشته در یک بانک 621 چک بین بانکی بدون پشتوانه کشیده شده و کسی هم پاسخگو نیست. در این دوره اگر چنین اتفاقی در ابعاد کوچک تر بیفتد باید مدیر بانک استعفا دهد.

وی با بیان این‌که «این سوءتفاهم ایجاد شده که به دلیل کاهش قیمت نفت توان ارزی دولت کم شده است» اظهار کرد: اما این مساله واقعیت ندارد ما از صندوق توسعه ملی برای اجرای پروژه‌های عمرانی استفاده می‌کنیم صادرات غیرنفتی نیز در نظر گرفته شده است. از نظر ما مذاکرات نیز به نقطه بسیار عالی رسیده و ما خوشبین هستیم.معاون اول رییس‌جمهور در پایان تاکید کرد: دولت باید از بورس حمایت کند و فعالان عرصه بورس نگران نباشند.

افزودن نظر جدید