جنجال وحید جلیلی شکاف‌ بین اصولگرایان را بیشتر کرد

این روز‌ها شکاف در جریان اصول‌گرایی عمیق‌تر از گذشته شده، در این رابطه برادران جلیلی که در دسته بندی‌های سیاسی، در جرگه طیف تندرو جای می‌گیرند، این روز‌ها رفتار متفاوتی از خود نشان می‌دهند، وحید بردار کوچکتر طی روز‌های اخیر انتقادات تند و تیزی را به حسین محمدی و صفار هرندی روانه داشته، از سوی دیگر نیز سعید جلیلی هم علیرغم دعوت به شورای وحدت، به جلسات همگرایی اصول‌گرایان قدم نگذاشته است.

به گزارش امیدنامه به نقل از  فرارو، داستان از آن‌جا شروع شد که وحید جلیلی برادر کوچکتر سعید جلیلی به تازگی شروع به انتقاد از عملکرد صدا و سیما کرده و در این راستا به برخی مدیران رسانه ملی از جمله حسین محمدی تاخته است.

وحیدجلیلی، معاون فرهنگی واجتماعی سابق شهرداری مشهد، دریادداشتی درباره علل ناکارآمدی رسانه ملی به مسائلی اشاره کرد و انتقاد‌های تندی را به مدیران سابق و فعلی صداوسیما نسبت داده بود.

جلیلی در بخش‌هایی از یادداشتش نوشته است: «تیمی که نزدیک به سه دهه مناصب صداوسیما را بین خود دست به دست کرده‌اند و به طور کاملا اتفاقی همگی بچه‌های دو کلاس از یک دبیرستان در تهران دهه پنجاه‌اند؟! ملیجک‌های قسطنطنیه که برای لبخند‌نشاندن بر لب باند‌های قدرت، منتقدان حسین محمدی و مرتضی میرباقری و عزت ضرغامی و علی‌عسگری را با ابن‌ملجم برابر می‌کنند و برای‌شان شیشکی می‌کشند، به جمهور مردم که می‌ر‌سند، «میرغضب» می‌شوند و ابایی ندارند که مدت‌ها، ملت بی‌پناه را در اوج تحریم‌ها و فشار‌های اقتصادی با سادیسم پنهان و آشکار خود بچزانند و از همان اصحاب قدرت جایزه بگیرند.»

واکنش صفار هرندی به نامه وحید جلیلی

رویه‌ای که وحید جلیلی پیش گرفته گویا به مذاق برخی خوش نیامده؛ تا‌جایی‌که به‌تازگی در واکنش به نامه وی، محمدحسین‌صفارهرندی در یادداشتی با تیتر «من شهادت می‌دهم که ...» در دفاع از حاج حسین محمدی نوشت.

در بخشی از جوابیه صفار هرندی به وحید جلیلی آمده است: «در مقام مقایسه، مدعیان محترم آقای حسین محمدی، حتی کسری از مجموع فضیلت‌های متنوع او را دارا نیستند. نیز، در حیرتم از وقت‌ناشناسی برخی دوستان که چطور باب نقد علنی و تخریب اصحاب و خادمان وفادار رهبری را درست در شرایطی گشوده‌اند که دشمن هرزه‌گو و رفقای راه‌گم‌کرده سابق، حملات پر‌حجمی را علیه این جایگاه به نیّت تضعیف عمود خیمه انقلاب آغاز کرده‌اند؟!»

پاسخ جلیلی به صفار هرندی

در ادامه نیز جلیلی در یک نامه مفصل پاسخ صفار هرندی را داده است، در بخشی از این نامه آمده است: بحمدالله دوستان زیادی برای مقابله با انتقاد از یکی از معاونانِ محترم و عزیز دفتر رهبری بسیج شده اند و در حال تولید فکر هستند و داریم حتی به قرائت‌های تازه‌ای از نظریه ولایت فقیه میرسیم که در آن منویات رهبری و راهبردهای، ولی فقیه؛ اهمیتی به مراتب کمتر از مصالح یکی از هفت هشت معاون دفتر رهبری دارد و، ولی فقیه را نه حاکم بر نیرو‌های اجرایی بلکه ذیل آن‌ها می‌خواهد.

جلیلی در بخش دیگر پاسخ خود به صفار هرندی آورده است: «برادر صفار هرندی عزیز به میدان آمده و در برابر ده هزار کلمه نقد حقیر بر عملکرد صداوسیما و سازوکار‌های نظارتی و مدیریتی آن در سطوح مختلف؛ سعی کرده با یک متن ۲۵۰ کلمه‌ای سر و ته ماجرا را هم بیاورد. این هم مدل جدیدی از پاسخگویی است که بی هیچ توجهی به استدلال‌ها و دغدغه ها، صوفیانه، تذکره الاولیاء بنویسیم و “ما فیلیم و او پشه” راه بیندازیم که جوابش را البته قبلا در کتاب ادبیات دبیرستان خوانده ایم.

ورود پسر صفار به ماجرا
اما این ماجرا با پاسخ سجاد فرزند صفار هرندی باز هم ادامه یافت، فرزند صفار هرندی در پاسخ به وحید جلیلی نوشته است: «ایشان با اتکا به تصویرسازی‌های خاص خود که با بخشی از تکنیک‌ها و زیرو‌بم‌های آن آشنا شدیم، اینک به سراغ جایگاهی رفته که جای این مدل پرفورمنس‌ها و معرکه‌گیری‌ها نیست. من نمی‌دانم بر این طنز سیاه باید خندید یا گریست که وحید جلیلی بابت تصویر سیاه و تباهی که سریال «عروس تاریکی» از وضع کنونی ارائه داده، زمین را به آسمان دوخته؛ اما خود هم‌زمان تصویری از وضع ارائه می‌دهد که در سیاهی و تباهی بی‌مانند است.»

سجاد صفار هرندی در ادامه پاسخ به برادر کوچک‌تر سعید جلیلی آورده است: «جناب جلیلی! سال‌های سال با این متد و تکنیک منبر‌های هیجانی رفتید و این و آن را شستید. اشکالی هم ندارد. یادتان هست اواسط دهه ۸۰ که در نشست تشکیلاتی بسیج دانشگاه تهران بخش اعظم زمان صحبت خود را به نقد و تخطئه و بلکه اهانت به وزیر وقت ارشاد اختصاص دادید. من و برادرم هم که در نشست حاضر بودیم، نشستیم و گوش کردیم و استفاده کردیم. مقام بحثم مظلوم‌نمایی و جلوه‌فروشی نیست. به‌هر‌حال این معرکه‌گیری‌ها ولو موضعی و غیرمنصفانه، ثمرات و فوایدی هم دارد. من با تجربه محدود کار تشکیلاتی اثر برانگیزاننده و محرک چنین خطابه‌هایی را می‌فهمم؛ اما شما را به خدا حد نگه دارید!..»

واکنش کیهان به وحید جلیلی

از سوی دیگر حسین شریعتمداری در روزنامه کیهان نیز نسبت به سخنان وحید جلیلی علیه حسبن محمدی واکنش نشان داد. کیهان در مطلبی به جلیلی هشدار داده ممکن است در آینده به حشمت الله طبرزدی دیگری تبدیل شود.

این روزنامه نوشت: «نوع رفتار منتقد محترم فارغ از نیتش که ان‌شاء‌الله خیر بوده، موجب نوعی از تربیت سیاسی گلادیاتوری در میان برخی نیرو‌های جوان و کم‌تجربه می‌شود که به‌راحتی می‌شود در پوشش‌مطالبه‌گری وعدالت‌خواهی و حق‌طلبی، برای اغیار سربازگیری شوند. یکی از نمونه‌های آن باند طبرزدی است. فرموده‌اید دیگران حتی کسری از اطلاعات متنوع شما را در موضوع مورد بحث ندارند، پس حتما می‌دانید طبرزدی اولین کسی بود که واژه «امام خامنه‌ای» را به کار برد. الان کجاست؟! آیا این مدل رفتار‌ها در سبد دشمن نمی‌ریزد؟!»

برادران جلیلی ظرفیت لازم برای ایجاد یک جریان سیاسی را ندارند

ناصرایمانی فعال‌سیاسی اصول‌گرا  با بیان اینکه اظهارات اخیر وحید جلیلی به معنای ظهور یک جریان‌جدید اصول‌گرایی نیست، اظهارداشت: «اینکه یک جریان سیاسی جدید به سپهر سیاسی کشور اضافه شود، دارای شرایطی است که آن‌ها باید رعایت شوند.»

وی افزود: «ظهور یک جریان جدید باید دارای دو پیش شرط باشد، اول اینکه آن جریان باید دارای یک راهبرد فکری مشخص و ایدئولوژی منحصر به فرد باشد، از سوی دیگر نیز باید مشی سیاسی این جریام نیز متمایز باشد، به بیان دیگر هم از نظر ایدئولوژیک و هم از نظر سیاسی باید مستقل از جریان‌های سیاسی موجود باشد، تا بتوان گفت: جریان تازه‌ای ظهور کرده است.»

این‌فعال‌سیاسی اصول‌گرا گفت: «بنابراین‌شخصیت‌هایی مانند برادران جلیلی به هیچ‌عنوان چنین ظرفیتی را به عنوان اینکه یک جریان سیاستی تشکیل بدهند را ندارند، آن‌ها را حتی نمی‌توان به عنوان یک طیف‌سیاسی درنظرگرفت، به بیان دیگر آقای سعید جلیلی ارتش یک نفره است.»

وی تصریح کرد: «آقای سعید جلیلی به شورای وحدت دعوت شده، اما تاکنون در جلسات حضور پیدا نکرده و بزرگان اصول‌گرا نیز به این موضوع واکنش نشان نداده‌اند، چرا که آقای جلیلی یک فرد است و دارای عقبه نیست، اما در مقابل می‌توان جبهه پایداری را یک جریان دانست که دارای عقبه است.»

ایمانی با اشاره به اینکه وحید جلیلی به هیچ عنوان یک شخصیت سیاسی نیست، اضافه کرد: «وی بیشتر یک چهره هنری است که بیشتر فعالیت‌هایش نیز در این زمینه بوده است، حال وی در موضوع در صدا و سیما یک نقدی را نوشته با ادبیاتی خاص، به طور کلی برادران جلیلی در بین اصول‌گرایان دیگراندیش هستند.»


وحید جلیلی هتاکانه سخن می‌گوید

 این فعال‌سیاسی اصول‌گرا تصریح کرد: «وحید جلیلی هیچ‌گونه اطلاعی از مسائلی که در یمن و یا فروش نفت رخ می‌دهد، ندارد، اما در مورد آن‌ها اظهار نظر می‌کند، این اواخر نیز وی در مورد ساخت سریالی خاص حساس شده بود و معتقد بود که باید این سریال ساخته نمی‌شد.»
وی با تاکید بر اینکه برخی از افراد در کشور نسبت به بعضی پدیده‌ها دیدگاه رادیکالی دارند، گفت: «برادران جلیلی نیز در این زمره دسته بندی می‌شوند، آن‌ها تا کوچک‌ترین اتفافی می‌افتد با ادبیاتی هتاکانه و بی‌ادبانه نسبت به آن موضوع، واکنش نشان می‌دهند و فکر می‌کنند، آن‌ها حق مطلق هستند و دیگران باطل هستند و هیچ‌گونه مصلحت اندیشی را برنمی‌تابند.»


ایمانی همچنین در مورد سخنان اخیر پناهیان در نقد مجلس و دولت، یادآورشد: «وی یک سخنران ومنبری است، که درهیچ یک ازطیف‌های سیاسی اصول‌گرا جای نمی‌گیرد، هرچند که درخطوط ایدئولوژیک با جبهه پایداری یک مشترکاتی دارد، اما از نظر سیاسی اگر نظرات او را در یک سال اخیر بررسی کنید، مشاهده می‌کنید، در اکثر موارد با نظرات جبهه پایداری یکسان نیست.»


وی افزود: «نکته مهم این است که اگر بیایم و این تئوری رامطرح کنیم که سخنرانی‌های پناهیان و وحید جلیلی در یک راستا بوده و از قبل برنامه‌ریزی شده است، بنده چنین تحلیلی را قبول ندارم و هماهنگی در این باره وجود نداشته است.»


اصول‌گرایان دچار بیماری "فربگی" شده‌اند

این فعال‌سیاسی اصول‌گرا اظهارات اخیر پناهیان و جلیلی به هیچ عنوان ظرفیت این را ندارد که به عنوان قطب سوم در جریان اصول‌گرایی مطرح شود، بیان داشت: «دو جناح اصلی کشور دچار یک بیماری به نام "فربگی" شده‌اند، به این معنا که به طور مثال در جریان‌اصول‌گرایی‌ شاهد طیف‌های‌ مختلفی‌ نظیر پایداری، جامعه‌ مهندسین، موتلفه، لاریجانی، قالیباف، حداد، رهپویان و... هستیم در حالیکه آن‌ها از نظر فکری با هم قرابت زیادی دارند، اما در مسائل سیاسی با یکدیگر دارای اختلافات اساسی هستند.»


ایمانی ادامه داد: «به عنوان مثال در قصه برجام چه قبل از تصویب، چه در هنگام اجرا و چه حال که آمریکا از آن یک سالی است که خارج شده، این طیف‌های اصول‌گرا با یکدیگر دچار اختلاف نظر‌های اساسی و جدی هستند، این درحالیست که در برخی از اوقات ممکن است طیف‌های سیاسی یک جریان با هم اختلاف داشته باشند، اما این مسئله نمی‌توان به این معنی باشد که جریان سومی ظهور کرده است.»


وی با اشاره به اینکه جریان اصول‌گرایی باید اقدام به یک پاکسازی اساسی کند، گفت: «در این زمینه باید اصول‌گرایان تکلیف خود را با جبهه پایداری مشخص کنند، آیا این جبهه در داخل اصول‌گرایی تعریف می‌شود و به سازوکار وحدت می‌پیوندد، یا خیر، همچنین پایداری‌ها نیز باید مشخص کنند که آیا در داخل دایره اصول‌گرایی قرار دارند، یا اینکه قصد رفتن راه خود را دارند.»
علی دورانی دبیر کل حزب سفیران انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه برادران جلیلی به هیچ عنوان ازظرفیت‌ لازم برای ایجاد جریان جدید در جبهه اصول‌گرایی برخوردار نیستند، اظهار داشت: «برادران جلیلی که به کنار، حتی احمدی‌نژاد که هشت سال در قدرت بود نیز نتوانست جریان تازه‌ای را خلق کند، بنابراین آن‌ها درحد و اندازه‌ای نیستند که بخواهند قطب سوم را در سپهر سیاسی اصول‌گرایان ایجاد کنند.»


دورانی با اشاره به اینکه خاستگاه سیاسی دو برادر آرمان‌گرایی کور است، گفت: «همین آقای جلیلی با این مشی سیاسیش باعث پیروزی حسن روحانی در انتخابات ۹۲ بود، اگر وی در انتخابات به نفع  آقای قالیباف کنار می‌رفت، الان اصول‌گرایان پیروز انتخابات بودند.»


وی افزود: «طبق قرار قبلی قرار بود آقای ولایتی و جلیلی از انتخابات کنار بکشند، اما آقای جلیلی ماند و باعث شکستن آراء در بین نامزد‌های اصول‌گرا شد، این در حالیست که جلیلی و جبهه پایداری همواره در این سال‌ها بازی خراب کن بوده‌اند و بیشتر آب در آسیاب رقیب اصلاح طلب ریختند.»


اقدامات وحید جلیلی بوی فتنه می‌دهد

این فعال سیاسی اصول‌گرا اضافه‌کرد: «این طیف سیاسی همیشه مدعی انقلابی‌گری بوده و خود عمار پنداری عجیبی برای خود قائل‌ هستند، آن‌ها هر زمان که از طرف اصول‌گرایان جدی گرفته نشده‌اند، دست به شلوغ کاری و اظهاراتی این چنینی می‌زنند.»


دورانی اضافه کرد: «برادران جلیلی با اقدامات و اظهاراتی که انجام می‌دهند هر چه بیشتر از آرمان‌های انقلاب فاصله می‌گیرند، آن‌ها با اظهاراتی که انجام می‌دهند، در لفافه حرف‌های غلط خود را تکرار می‌کنند، این برادران در این اظهارات جهل مرکب نیز ندارند و می‌دانند که حرف‌هایشان اشتباه است، اما با این سخنان دوست‌داران انقلاب را آزرده خاطر می‌کنند.»


دبیرکل حزب سفیران انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه اقدامات وحید جلیلی بوی فتنه می‌دهد، گفت: «آن‌ها سعی می‌کنند، با این اقدامات‌ سهم بیشتری در مناسبات نیروی‌های انقلاب داشته باشند.»


دورانی با اشاره به اینکه کسانیکه وحید جلیلی را شارژ می‌کنند که چنین اظهاراتی را انجام دهد، همان‌هایی هستند که سال ۹۲ سعید جلیلی را تحریک کردند، تا به صحنه انتخابات قدم بگذارد، بیان داشت: «این عده به دنبال منافع خود هستند و فکر می‌کنند که تنها خود بصیرت دارند و هیچ کس دیگری به جزء آنان در جریان اصول‌گرایی وجود ندارد.»

 

افزودن نظر جدید