جنجال احمدی نژاد در ترکیه: از بازدید خانه امام خمینی تا مصاحبه با بی‌بی‌سی

سفر محمود احمدی نژاد،رییس جمهور سابق ایران به ترکیه با حاشیه های بسیاری مواجه بود.او از یک سو مقابل مسجد جامع شهر بورسا که روز گذشته نماز جمعه را در آن به جا آورد با استقبال مردمی مواجه شد که از دو طرف دستهایش را گرفته و شکل صلیب ایجاد کردند،از سوی دیگر با نقدهای پسر جوانی در مقابل سالن همایش مواجه شد که هم می خواست بمب منفجر کند و هم کوله پشتی را به سمت احمدی نژاد نشانه برود.ضمن اینکه هنگام سخنرانی او درگیری هایی در داخل سالن بوجود آمد که در نظم برنامه اختلال ایجاد کرد.
به گزارش امید به نقل از روزنو محمود احمدی نژاد به دعوت موسسه وقف اربکان برای شرکت در مراسم چهارمین سالگرد نجم الدین اربکان،نخست وزیر اسبق ترکیه به این کشور سفر کرده بود.
اما در نهایت بمبی در کار نبود.بمبی که پسر جوان از آن صحبت می کرد صرفا چند قالب صابون بسته بندی شده بود که معلوم نبود با چه هدفی دست به این اقدام زده است.
 
بمبی که صابون از آب درآمد
 
همزمان با آغاز برنامه های گرامیداشت نجم الدین اربکان،نخست وزیر اسبق ترکیه که محمود احمدی نژاد رییس جمهور سابق ایران از جمله مدعوین آن بود،در مرکز فرهنگی کنگره مرینوس آتاترک پسر جوان 16 ساله ای کوله پشتی خود را از دوش خود برداشته و شروع به گفتن جملاتی کرد که در نهایت به فریاد تبدیل شد.
این پسر جوان مدعی شد بمبی همراه دارد که آن را منفجر خواهد کرد و ضمن آن می خواست کوله پشتی را به سمت احمدی نژاد پرتاب کند که در بازرسی پلیس به جای بمب آنچه به دست آمد قالب صابون بود.
اما حاشیه ها به اینجا ختم نشده و هنگام سخنرانی محمود احمدی نژاد درمراسم بزرگداشت نجم الدین اربکان در داخل سالن درگیری هایی ایجاد شد که در نظم برنامه اختلال ایجاد کرد.
 
مردم مقابل مسجد احمدی نژاد را به صلیب کشیدند
 
با این حال محمود احمدی نژاد قبل از این حاشیه های جنجالی با استقبال مردمی مواجه شد.او که از همان ساعات اولیه روز جمعه در شهر بورسا محل برگزاری مراسم گرامیداشت نجم الدین اربکان حضور یافت در نماز جمعه این شهر در مسجد جامع تاریخی شرکت کرد.
مردم شهر جلوی مسجدی که محمود احمدی نژاد در آن نماز جمعه خواند صف کشیده و نسبت به او ابراز احساسات کردند.آنها دستهای احمدی نژاد را از دو طرف گرفته و شعار دادند "زنده باد اسلام،مرگ بر اسرائیل".
علاوه بر مردم ترکیه توریست های خارجی و عرب که به زبان عربی احمدی نژاد را صدا می زدند دستهای خود را دراز کرده و به او دست می دادند.دیروز تیتر اغلب رسانه های ترکیه این بود "ازدحام مردم برای دیدار از احمدی نژاد".
ازدحام جمعیت به گونه ای بود که بارها تیم محافظ از مردم خواهش کردند راه را برای حرکت آنها باز کنند.
 
شوخی احمدی نژاد با خانم میزبان ترکیه ای که از او پذیرایی کرد
 
به گزارش روزنو،محمود احمدی نژاد یکی از کارهایی که در بورسا انجام داد این بود که از خانه محل اقامت امام خمینی در زمان تبعید به ترکیه دیدن کرد.
بعد از اقامه نماز جمعه بود که محمود احمدی نژاد برای بازدید از خانه تاریخی محل اقامت رهبر انقلاب ایران در بورسا رفت.
امام خمینی بین سالهای 1964_1963 به مدت 8 ماه در این خانه اقامت داشت.این خانه 35 سال پیش از سوی مالک قبلی فروخته شده و امروز مالک آن فردی به نام تیفون کوکتای است که دیروز همراه محمود احمدی نژاد با تعداد زیادی مهمان در خانه اش مواجه شد.
تیفون کوکتای گفته در مورد مالک سابق خانه هیچ اطلاعی ندارد.اما 35 سال پیش این خانه را با قیمت مناسبی خریده است.
خانم جانسل همسر مالک فعلی این خانه که 35 سال پیش آن را خریده اند در خانه خود از احمدی نژاد و هیئت همراه با شیرینی معروف کستانه پذیرایی کرد که احمدی نژاد حین پذیرایی واکنش صمیمانه ای به میزبان نشان داد.
شهر بورسا یکی از بزرگترین شهرهای ترکیه بوده که امام خمینی در دوران تبعید خود به مدت 8 ماه در آن اقامت داشته است.
محمود احمدی نژاد عصر روز پنجشنبه که وارد ترکیه شد در اولین گام با رییس جمهور سابق این کشور عبدالله گل دیدار کرد.در این دیدار عبدالله گل که در روزهای اخیر سر ماجرای "جک استراو" دیپلمات انگلیسی مورد نقد برخی رسانه ها قرار گرفته استقبال گرمی از او به عمل آورد.
احمدی نژاد اولین بار بود که بعد از پایان دوران ریاستش بر قوه مجریه سفری خارجی انجام می داد که این سفر با حاشیه های چندی مواجه شد.
 
همچنین خبرگزاری آنا از مصاحبه احمدی‌نژاد با بی‌بی‌سی فارسی خبر داد.

احمدی نژاد

در یک اقدام بی‌سابقه رئیس جمهوری پیشین ایران که برای شرکت در مراسم یادبود چهارمین سالگرد درگذشت نجم الدین اربکان، نخست وزیر پیشین ترکیه، به بورسای ترکیه رفته بود با خبرنگار شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی به صورت مستقیم و رو در رو گفت‌و‌گو کرد.

محمود احمدی نژاد در این گفت‌و‌گو که در حاشیه بازدید او از تبعیدگاه امام خمینی در بورسا ترکیه انجام شد، از حس خود از این بازدید و امام خمینی می‌گوید.

این مصاحبه با میکروفونی با لوگوی بی‌بی‌سی فارسی انجام شده است.

همچنین خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی در ترکیه، تلاش می‌کند از احمدی نژاد درباره آینده سیاسی‌اش بپرسد که او سکوت می‌کند.

مصاحبه با برخی رسانه‌های خارجی نظیر بی‌بی‌سی فارسی و صدای آمریکا نوعی خط قرمز بوده که اصلاح‌طلبان و منتقدان احمدی‌نژاد از آن منع شده و افرادی که با این نوع رسانه‌ها مصاحبه رسمی داشته‌اند، موررد انتقاد قرار گرفته‌اند.

 

افزودن نظر جدید