جمهوری آذربایجان وضعیت جنگی اعلام کرد

مجلس جمهوری آذربایجان برقراری شرایط نظامی در تعدادی از شهرها و مناطق این کشور را به تصویب رسانید.

 به گزارش اميدنامه، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، مجلس ملی (پارلمان) جمهوری آذربایجان تصمیم گرفت در تعدادی از شهرها و مناطق این کشور در رابطه با وخیم‌تر شدن اوضاع در قره باغ، شرایط نظامی برقرار کند.

مجلس جمهوری آذربایجان، فرمان الهام علی‌اف رئیس جمهوری این کشور جهت اعلام وضعیت جنگی در برخی شهرها و مناطق این کشور به دلیل درگیری‌ در خط مقدم ارمنستان- جمهوری آذربایجان را به تصویب رساند.

طبق این فرمان که طی نشست فوق‌العاده به تصویب رسید، تا زمانی که شرایط «وضعیت جنگی» ادامه یابد، حقوق اساسی و آزادی‌ها و حقوق مالکیت شهروندان آذربایجانی و خارجی‌ها در این کشور به طور نسبی و موقت محدود خواهد شد.

همچنین طبق فرمان «وضعیت جنگی» ممکن است در برخی مناطق در ساعات معین، مقررات منع رفت و آمد اعلام شود.

پیش از این منابع اعلام کرده بودند، مجلس جمهوری آذربایجان در رابطه با اوضاع قره‌باغ، فراخوان برگزاری جلسه فوق‌العاده داده است. تصمیم پارلمان باید ظرف ۴۸ ساعت به تصویب رئیس جمهوری آذربایجان برسد. اعلام حکومت نظامی در آذربایجان از وظایف وزارت امور داخلی این کشور است.

همچنین سخنگوی وزارت دفاع جمهوری آذربایجان از آزادی‌سازی شش روستای شهرهای فضولی و جبرائیل از اشغال ارمنستان خبر داد.

سرهنگ دوم آنار عیوض‌اف، سخنگوی وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در جمع خبرنگاران اعلام کرد: ارتش کشور کنترل روستاهای قره‌خان بی لی، گروند، کوی قره‌دیز، عبدالرحمان‌لی بالا از توابع فضولی و روستاهای بویوک مرجانلی و نزگار از توابع جبرئیل که مدت‌ها قبل تحت اشغال بودند، را به دست گرفت. 

وی افزود: کنترل برخی از ارتفاعات استراتژیک در مسیر آغ‌دره و موروداغ به دست آمده و عملیات برای آزادسازی سایر مناطق مسکونی ادامه دارد.

از سوی دیگر، شورای امنیت جمهوری آذربایجان به ریاست الهام علی‌اف، رئیس جمهوری این کشور تشکیل جلسه داد.

گفتنی است وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای ارمنستان ساعت ۰۶:۰۰ (به وقت محلی) با توپ و خمپاره به سمت مواضع ارتش جمهوری آذربایجان و مناطق مسکونی در خط مرزی حمله کرده‌اند.

ارتش ارمنستان منطقه قاپان‌لی شهرستان ترتر، مناطق چراخلی و قاروند شهرستان آغ‌دام، روستاهای الخانلی و شکروبیلی در شهرستان فضولی و روستای چوجوخ مرجان جبرئیل در مرز جمهوری آذربایجان را بمباران کرد در نتیجه آن شمار غیرنظامی جان باخته و مجروح شدند.

بنا به اعلام این وزارتخانه فرماندهی ارتش جمهوری آذربایجان مقرر کرد به منظور تامین امنیت غیرنظامیان حملات متقابل در طول خط مقدم جبهه آغاز شود.

بر این اساس نیروهای زمینی، یگان‌های زرهی، واحدهای موشکی و توپخانه‌ای با پشتیبانی پهپادی جمهوری آذربایجان، بسیاری از سربازان ارمنی، تأسیسات و خودروهای نظامی را در خط مقدم و در عمق دفاعی شناسایی و منهدم کردند.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان همچنین از انهدام ۱۲ سامانه موشکی ضد هوایی OSA متعلق به ارمنستان در خط مقدم خبر داد.

صبح روز یکشنبه، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد که نیروهای مسلح ارمنستان به شهرک‌های واقع در خط تماس در قره باغ تیراندازی کردند، بر اساس این داده‌ها، عده‌ای غیرنظامی در این حادثه کشته شدند.

به گفته وزارت دفاع ارمنستان، قره باغ تحت حملات هوایی و موشکی قرار گرفت. ایروان نیز اعلام کرد، باکو حمله‌ای را در قره باغ آغاز کرده است. در قره باغ نیز گزارش شد که شهرک‌هایی از جمله مرکز استپاناکرت هدف گلوله باران قرار گرفتند.

درگیری‌های نظامی میان نیروهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان صبح امروز در حالی از سر گرفته شد که درگیری‌های نظامی چند روزه ماه ژوئیه (اواسط تیر ماه) بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان، منجر به تلفات جانی نزد هر دو طرف شده بود.

 

افزودن نظر جدید