جمع‌آوری امضا برای محاکمه داریوش مهرجویی

روزنامه شرق نوشت:

پس از درگذشت مرحوم عباس کیارستمی و حواشی پیرامون آن بود که داریوش مهرجویی در مراسم بزرگداشت این کارگردان، سخنانی را علیه پزشکان بیمارستانی که کیارستمی در آن بستری بود، به زبان آورد. مسئله‌ای که از همان ابتدا واکنش جامعه پزشکی را به همراه داشت. هرچند مهرجویی بارها تأکید کرد روی سخنانش با همه پزشکان نبوده و خطاب او پزشکان بی‌مسئولیت هستند؛ اما این دلگیری‌ها ادامه پیدا کرد. تا جایی که یکی از پزشکان بیمارستان جم که کیارستمی در آن بستری بود، پلاکاردهایی اعتراضی خطاب به مهرجویی در دست گرفت و جلوی بیمارستان ایستاد. البته ماجرا به همین‌جا ختم نشد و موضوع با اظهارات تند حامد بهداد، ادامه پیدا کرد. 

بهداد در نامه‌ای خطاب به پزشکان نوشت: اینکه شما ما را دشمن خود فرض کرده‌اید، ناشى از  نگاهى پر از ترس و تبعیض است و اینکه آن را سازمان‌یافته خوانده‌اید، احساس خطرى است که قدرت‌طلبى و اقتدارگرایى، در  پشتِ نقابِ هر پزشک می‌کند و همه این تلقى‌ها از سرِ بى‌رحمى و عافیت‌طلبى و خودپسندى است و همه سراسر قصور. اینکه اسرار پزشکى را در اختیار خانواده کیارستمى یا هر خانواده دیگری قرار نمی‌د‌هید یا اینکه مهرجویى را در حدى نمی‌دانید که چه و چه... از نگاهِ خودپسندانه و طبقاتى شماست. حال در آخرین واکنش، جامعه پزشکی اقدام به برپایی کمپینی برای مقابله با این‌گونه رفتار‌ها کرده است. پزشکان با جمع‌آوری امضا و نوشتن نامه‌ای به علیرضا زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی، خواستار پیگیری و برخورد قضائی با داریوش مهرجویی شده‌اند. 

در بخشی از این نامه آمده است: «این‌جانبان، جمعی از پزشکان و دندانپزشکان ایران عزیز اسلامی، از جناب‌عالی تقاضا داریم به‌عنوان متولی سازمانی که نماینده جامعه فرهیخته پزشکی است؛ علاوه بر فعال‌نمودن واحد حقوقی سازمان نظام پزشکی جهت برخورد اصولی و هدفمند با کلیه توهین‌کنندگان حقیقی، حقوقی و رسانه‌های مجازی و غیرمجازی؛ درخصوص اظهارات جناب آقای داریوش مهرجویی در مراسم ختم مرحوم عباس کیارستمی خطاب به جامعه پزشکی، به جرم توهین، تشویش اذهان عمومی، افترا و نشر اکاذیب، اقدام قضائی مناسب را در دستور کار قرار دهید. جامعه پزشکی کشور به‌رغم هجمه‌های انبوه عرصه‌های رسانه‌ای ضمن درک تأثرات عمومی ناشی از ازدست‌دادن کارگردان فقید و به احترام آن مرحوم و برای جلوگیری از اخلال در امر کارشناسی پرونده ایشان و دادن فرصتی مناسب به جناب مهرجویی جهت عذرخواهی از جامعه خدوم پزشکی پس از فروکش‌نمودن تألمات روحی احتمالی آن واقعه، تاکنون سکوت اختیار نموده بود؛ منتها رسیدگی به عناوین مجرمانه در سیستم عادل قضائی جمهوری اسلامی ایران که همگان را در برابر قانون یکسان محسوب می‌شمارد، به یک هنرمند هرچند باتجربه و مشهور، این اجازه را نمی‌دهد که به بهانه درگذشت عزیزی دیگر، به جامعه پزشکی کشور با چنان الفاظی تند و بی‌سابقه حمله نماید».  

در بخش دیگری از این نامه آمده است: «لذا کمترین انتظار جامعه پزشکی از جناب‌عالی آن است كه همان‌گونه‌که سازمان نظام پزشکی به‌صورتی ویژه و سریع روند رسیدگی کارشناسی به پرونده مرحوم کیارستمی را آغاز نموده است، برای اقدام قضائی مناسب و عادلانه نسبت به اظهارات هتاکانه و به دور از اخلاق جناب داریوش مهرجویی، اقدامی عاجل و درخور را آغاز نماید.

 بدیهی است در صورت عدم اقدامی مناسب در این خصوص توسط تنها نهاد صنفی جامعه پزشکی، این حق جهت یکایک امضاکنندگان این نامه به‌عنوان یک شهروند محفوظ خواهد بود... تا در نزدیک‌ترین دادسرای محل اقامت خویش، حضور به هم رسانده تا با طرح شکایت نسبت به جناب مهرجویی از حیثیت حرفه‌ای و حقوق حقه و قانونی خود دفاع نمایند».

 گفتنی است درحالی‌که نزدیک به دو ماه از درگذشت کیارستمی می‌گذرد و پرونده بررسی علت مرگ وی در مراجع مربوطه در حال رسیدگی است؛ برخی واکنش‌ها و اظهارنظر‌های گاه‌وبی‌گاه باعث تشدید اختلاف بین جامعه هنری و پزشکی کشور شده است.

فرهنگ سروری، وکیل داریوش مهرجویی، در گفت‌وگو با آی.‌سینما از وجود این نامه اظهار بی‌اطلاعی کرده و گفته است: «بعد از توهین یکی از پزشکان بیمارستان جم، قطع به یقین ما نخواستیم علیه او شکایت کنیم، چون به نظر می‌رسید تنها می‌خواهد جلب توجه کند و به ‌دنبال بزرگ‌کردن خودش است، اما هشدار دادیم که پس از این سروکار توهین‌کنندگان با قوه قضائیه خواهد بود. علاوه بر اینها کسانی که در آن جمع حاضر بودند می‌دانند که آقای مهرجویی شخص خاصی را خطاب قرار نداده و اسمی هم نیاورده و شکایت کیفری باید قائم به شخص باشد. مگر اینکه اتحادیه یا همان سازمان نظام‌پزشکی درصورتی‌که آقای مهرجویی خدای ناکرده صحبت خاصی کرده باشند به این موضوع واکنش نشان دهند، اما حرف‌های ایشان کلی‌گویی بوده و کلی‌گویی جرم نیست». این وکیل دادگستری افزود: «اتفاقا ما هم می‌خواستیم در صورت بروز چنین اتفاقاتی شکایت قبلی آقای مهرجویی را به نوعی دنبال کنیم، با این اتفاق صددرصد ما نیز شکایتی را که در آن زمان نکردیم و در آن زمان به طور واضح به موکل من توهین شده بود، پیگیری خواهیم کرد».

افزودن نظر جدید